دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 تير 1398 - 19:53
مدیرکل حریم شهر تهران:

20 درصد جمعیت ایران تا سال 1404 در محدوده حریم پایتخت مستقر می‌شوند

مدیرکل حریم شهر تهران گفت: 20 درصد جمعیت کل ایران تا سال 1404 در محدوده 6 هزار کیلومتری حریم کلان‌شهر تهران مستقر می‌شوند.
کد خبر : 402695
unnamed (1).jpg

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، مجتبی شکری در جلسه بررسی طرح ساختاری حریم کلان‌شهر تهران با بیان اینکه 20 درصد جمعیت کل ایران تا سال 1404 در محدوده 6 هزار کیلومتری حریم کلان‌شهر تهران مستقر می‌شوند، اظهار کرد: پروژه حریم پایتخت بر اساس اسناد و احکام فرادستی به شورای عالی برنامه‌ریزی محول شد و شهرداری تهران آن را مدیریت کرده است.


وی افزود: دو عامل اقتصاد و جمعیت در برنامه‌ریزی‌های این‌چنینی تأثیر مهمی دارند و بنابراین باید موردمطالعه ویژه قرار گیرند.


مدیرکل حریم شهر تهران تأکید کرد: اگر به موضوع حریم دقت کنیم، متوجه تأثیرات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی آن بر شهر تهران می‌شویم، بنابراین مسئله حریم تهران باید موردمطالعه و برنامه‌ریزی جدی قرار گیرد که در این زمینه حتماً نظرات کلیه ذی‌نفعان از جمله فرمانداران، شهرداران، بخشداران اخذ شده و در طرح ساختاری حریم کلان‌شهر تهران لحاظ می‌شود.


شکری ادامه داد: شاید به‌لحاظ بحث‌های مدیریتی و پایش اطلاعات مسائل محدوده 6 هزار کیلومتری حریم، به شهرداری تهران ارتباط نداشته باشند، اما این بخش به شکل مستقیم و غیرمستقیم بر کلان‌شهر تهران تأثیر دارد.


وی با اشاره به قیمت مسکن تصریح کرد: کمترین قیمت آپارتمان در تهران حدود متری 5 میلیون تومان است و خرید زمین در محدوده حریم با قیمت 600 هزار تومان جاذب جمعیت خواهد بود، در نتیجه بروز مسائل اجتماعی، کانون‌های ناامن، مسائل اقتصادی، مهاجرت و ... پیامدهای چنین وضعیتی خواهد بود.


شکری افزود: متأسفانه یک سوءتعبیر در مدیریت کلان به وجود آمده بود مبنی بر اینکه قرار است شهرداری تهران در این پهنه حاکمیت داشته باشد و به همین دلیل با فعالیت در حوزه حریم به‌شدت مقابله می‌شد.


مدیرکل حریم شهر تهران با بیان اینکه این سوءتفاهم در فرآیند کار ما خلل ایجاد کرده بود، گفت: در چند ماه گذشته توانستیم با شفاف‌سازی مشکلات به وجود آمده در ارتباط با این موضوع را حل کنیم.


وی اذعان کرد: ما یک مستر پلان برای این 6 هزار کیلومتری تهیه کرده‌ایم که درون آن 26 شهر، 8 فرمانداری و 27 بخشداری حضور و حاکمیت دارند، یعنی در هر محدوده‌ای هر پهنه‌ای تعریف بشود، در همان محدوده خودشان مرجع صدور جواز خواهند بود و موضوعات را نظارت، پایش و مدیریت خواهند کرد، اما اکنون به دلیل عدم تبحر مدیران در حوزه شهرسازی و همچنین وجود محدودیت‌های مالی مجوزهای نادرستی صادر می‌شود.


شکری تصریح کرد: سند طرح راهبردی مصوب سال 95 از وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است و قرار است مسئله ابلاغ آن از استانداری رفع شود تا فرمانداران، بخشداران و شهرداران در آینده‌ای نزدیک طی جلسه‌ای نظرات خود را اعلام کنند.


مدیرکل حریم شهر تهران اذعان کرد: نظر افرادی که در این جمع به‌عنوان نمایندگان تام‌الاختیار معاونت‌های شهرداری تهران، سازمان‌های مستقل و شرکت‌ها حضور دارند، مؤثر و سازنده خواهد بود لذا لازم است قبل از تهیه طرح نظرات کارشناسی خود را اعلام کنند چرا که در صورت گذشت زمان این نظرات قابل‌اعمال نخواهند بود.


وی با بیان اینکه ما در حال تهیه طرح ساختاری هستیم، گفت: طرح ساختاری به‌مثابه طرح تفصیلی نسبت به طرح جامع است، یعنی در این طرح کدینگ هر قطعه، پارسل به پارسل با مقیاس یک پنج‌هزارم، یک ده‌هزارم، یک بیست‌هزارم در مناطق مختلف در حال تهیه است.


شکری در پایان گفت: این مقیاس برای مناطقی که تراکم جمعیت بالایی دارند، در یک پنج‌هزارم و جاهایی که تراکم کمتر است در یک بیست‌هزارم تهیه می‌شود.


انتهای پیام/4105/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته