به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری آنا براساس اعلام مسوولان شرکت ملی پخش فراورده های نفتی پس از سهمیهبندی بنزین از آبان ماه سال جاری میزان مصرف این فرآورده نفتی کاهش یافت وبه طوریکه اخیرا شاهد کاهش مصرف روزانه به طور میانگین ۲۲ میلیون لیتری بنزین در کشور طی یک ماه گذشته هستیم.
براساس آمار های موجود در حال حاضر ظرفیت تولید بنزین در ایران حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز است که متوسط میزان مصرف حدود ۹۴ میلیون لیتر در روز تخمین زده میشود.
عدم اجرای سهمیه بندی بنزین طی سال های گذشته موجب شد تا وزارت نفت واردات بنزین و خروج میلیارد ها تومان را در دستور کار خود قراردهد.
نکته حائز اهمیت در این است که اگر از سال ۹۴ که کارت سوخت و سهمیهبندی بنزین حذف شد تا زمان بازگشت این فرایند در سال ۹۸ یک حساب سرانگشتی از میزان بنزینی که میتوانست از مصرف داخلی صرفهجویی و صادر شود و نشد، انجام دهیم به رقم بالایی میرسیم که یک خسارت کلان است. وزیر نفت که هیچگاه دلیل متقنی برای حذف کارت سوخت نیاورد، حالا خود معترف است که با احیای دوباره کارت سوخت و سهمیهبندی ۲۰ میلیون لیتر بنزین در روز صرفهجویی میشود؛ بنزینی که قبلاً بیشترش را دلالها قاچاق میکردند و حالا بیشترش را دولت صادر میکند!
فرق قضیه از زمین تا آسمان است. سودآوری برای دولت فقط یکی از فرقها و سودهاست. فرق دوم، کنترل مصرف برای روزی است که اگر کنترل نمیشد، مجبور به واردات بنزین بودیم. فرق سوم اصل هدایت مردم به برنامهریزی و ساماندهی در استفاده از منابع ملی و توجه به نیاز نسلهای آینده و فرق چهارم، مسئله محیطزیست و آلودگی کمتر است. پنجم، مسائل امنیتی و فرقهای دیگر که از محاسبه خارج است. تعطیلی فرایند سهمیهبندی بنزین و کارت سوخت، در کنار ثابت ماندن قیمت بنزین برای چند سال متوالی از منظر کارشناسان هم ضرر دهها هزار میلیارد تومانی به کشور زد و هم اینکه باعث انحراف الگوی مصرف و قاچاق و آلودگی هوا شد.
حال چند ماه پس از فعال شدن سیاست کارت سوخت و تعدیل بهای بنزین به اعتراف ژنرال نفتی دولت یازدهم یعنی بیژن زنگنه، مصرف روزانه بنزین حدود ۲۰ میلیون لیتر کاهش داشته است که میتوان نتیجه گرفت در چند سال اخیر حداقل ۳۰ میلیارد لیتر بنزین اضافه مصرف شد. روزهای پایانی آبان ماه ۹۸ بود که دولت روحانی به یکباره تصمیم گرفت بعد از یک وقفه و تعطیلی ۴/۵ ساله در موضوع سهمیهبندی و دونرخی بودن بنزین، این طرح را دوباره به جریان بیندازد.
سهمیهبندی بنزین بعد از صرف صدها ساعت وقت از سوی کارشناسان در این حوزه و همچنین تحمیل هزینههای سنگین به دولت برای راهاندازی زیرساختهای مرتبط با آن نظیر کارتهای سوخت در سال ۸۶ اجرایی شد. بررسیهای آماری نشان میدهد که سهمیهبندی و استفاده از کارت سوخت تا حد زیادی مصرف بنزین را در کشور کاهش داده و جلوی قاچاق سوخت و بخشی از آلودگی هوا را گرفته بود، بهطوری که در یک مورد میزان مصرف بنزین از روزانه ۷۳ میلیون لیتر در سال ۸۵ به روزانه ۶۹ میلیون لیتر در پایان سال ۹۳ رسیده بود.
طی پنج سال اخیر میزان مصرف روزانه بنزین از ۶۹ میلیون لیتر در پایان سال ۹۳ به بیش از ۹۱ میلیون لیتر در فروردین سال ۹۸ رسید که حکایت از رشد ۳۱ درصدی مصرف روزانه بنزین طی این دوره است.
وزیر نفت درباره میزان کاهش مصرف روزانه سوخت در کشور بعد از اجرای طرح سهمیهبندی بنزین اعتراف کرد که روزانه حدود ۲۰ میلیون لیتر کاهش مصرف بنزین داشتهایم.
این اعتراف زنگنه بعد از چهار و نیم سال از کنار گذاشتن کارت سوخت تنها یک اعتراف نبوده و حاکی از هدر رفتن چند صد هزار میلیارد تومان از بودجه کشور در لجبازی برای تعطیلی کارت سوخت است. این در حالی است که در چهار سال حدود ۳۰ میلیارد لیتر بنزین مازاد مصرف شده است که میشد با عدم حذف طرح کارت سوخت به شکل دیگری برای این منابع برنامهریزی کرد
انتهای پیام/