هزینههای انتخاباتی کاندیداها شفاف نیست/ حقوق یک نماینده مجلس کم است، اما درآمدش بالاست!
گروه سیاسی خبرگزاری آنا، تنور انتخابات پس از اعلام نتایج احراز صلاحیت کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس گرم شده و پرسشی که همواره ذهن همه را به خود مشغول کرده، این است که هزینههای تبلیغات یک نماینده چقدر است؟ مگر یک نماینده به چه مقدار درآمد دارد که حاضر است هزینههای هنگفتی را خرج تبلیغات کند؟ حامیان مالی یک کاندیدا چه کسانی هستند؟ و از این دست پرسشها که اگر به ابعاد مختلف انگیزههای انتخاباتی برخی از کاندیداها ورود داشته باشیم پرسشها یکی پس از دیگری در ذهنها ایجاد میشود.
پنج انگیزه برای کاندیدا شدن در انتخابات مجلس
حسین کنعانیمقدم در گفتگو با خبرنگار حوزه احزاب گروه سیاسی خبرگزاری آنا، در همین رابطه اظهار کرد: نمایندگانی که نامزد میشوند ممکن است پنج انگیزه مختلف داشته باشند، برخی واقعاً کاندیدا شدن و ورود به مجلس را تکلیف برای خود میدانند؛ یعنی احساس میکنند که باید به این عرصه با هدف خدمت وارد شوند و به دنبال قدرت نیستند؛ لذا این دسته از افراد سعی میکنند خود را در معرض انتخاب شدن قرار دهند، اما هزینهای برای انتخابات نمیکنند و فقط ممکن است احزاب، تشکلها و گروههای سیاسی با توجه به رسالتی که دارند از آنها حمایت مالی به عمل آورند.
وی افزود: بعضیها هم هستند که عقبههای سیاسی دارند و با این سوابق به دنبال این هستند که این افراد وارد مجلس شوند تا کرسی آن حزب یا گروههای نفوذ را در مجلس حفظ کنند و عملاً اینها نماینده مردم نیستند و نمایندگی یک جریان نفوذ یا جریان سیاسی را انجام میدهند. این روند تبعات خاص خود را دارد؛ زیرا اگر این حزب و یا جریان تصمیم بگیرد به موضوعی رأی ندهد، نماینده هم مجبور است که طبق خواسته حزب خود که از طرف آن حمایت میشود، عمل کند و این روند استقلال رأی نماینده را از او سلب میکند.
دبیرکل حزب سبز ایران اسلامی سومین انگیزه کاندیدا شدن یک نماینده را کسب قدرت، مقام و شهرت عنوان کرد و گفت: ورود این افراد با همین انگیزه از ابتدا با مشکل مواجه است؛ چون نمایندگی مجلس نه پست است و نه مقام، بلکه یک وظیفه و تکلیف است. این افراد، حامیانی را دارند که عمدتاً به دنبال بهرهمندی از رانت سیاسی و اقتصادی نماینده هستند و بیشتر این افراد هم که وقتی به مجلس راه مییابند، در واقع وامدار حامیانش خواهد بود و مجبور است که از سوگندی که در رابطه با وظایف نمایندگی خود یاد کرده، عدول کند.
کنعانیمقدم درباره چهارمین انگیزه برخی افراد برای کاندیدا شدن در انتخابات مجلس گفت: دسته چهارم افرادی هستند که به نمایندگی مجلس همچون سکوی پرتاب یا پرش نگاه میکنند تا از این طریق به پستهای بالاتر از نمایندگی مجلس دست یابند و در این خصوص امکانات مالی و رایزنیهای مختلف را در اختیار دارند. این دسته از افراد با اتکا به رأیهای قومی و طایفهای خود و با صرف هزینههای گزاف وارد مجلس میشوند و وقتیکه وارد مجلس شدند دیگر معلوم نیست به کدام سمت و سو هدایت خواهند شد که نمونه آن همین 90 نفر نمایندگان مجلس هستند که به خاطر جرایم مالی ردصلاحیت شدند.
وی نفوذی بودن را پنجمین انگیزه برخی کاندیداها برای ورود به مجلس عنوان کرد و گفت: به این دسته از افراد از طرف برخی گروهها یا بعضی کشورها مأموریت داده شده که در فرآیند انتخابات شرکت کنند و بعد از اینکه وارد مجلس شدند، امکان نفوذ در سیستم اطلاعاتی و امنیتی یا روند تصمیمگیری مجلس نفوذ پیدا کنند.
فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: به غیر از مورد اول، سایر موارد در شأن یک نماینده مجلس نیست.
کنعانیمقدم با بیان اینکه اگر یک اسپانسر با هدف استفاده از رانت سیاسی و اقتصادی از یک نماینده حمایت کند، در اصل نماینده را وامدار خود ساخته است، گفت: این مسئله بسیار خطرناک است؛ چون «زر» و «زور» و «تزویر» با یکدیگر دست به دست هم خواهند داد تا یک کرسی از مجلس را اشغال کنند و نماینده مجبور است از حرفها و دستورات اسپانسرهای خود تبعیت کند نه از خواسته و مطالبات مردم.
سه پیشنهادی در رابطه با اصلاح سازوکار انتخابات مجلس
کنعانیمقدم درباره سازوکاری که قابلیت مقابله با فساد احتمالی یک نماینده و اسپانسرهای مالی او را داشته باشد، تأکید کرد: نخستین پیشنهاد من در این رابطه این است هرشخصی که نماینده مجلس میشود یک حساب بانکی را به شورای نگهبان معرفی کند و تمامی درآمدها و هزینههای خود را شفاف سازد. همچنین احزاب و گروههایی که نامزد انتخاباتی معرفی میکنند و علاقهمند به حمایت مالی از نامزد مدنظر خود هستند، کمکهای مالی خود و هواداران کاندیدای محبوبشان را به همین حسابی که گفته شد، واریز کنند تا قابلیت حسابرسی داشته باشد.
وی با بیان اینکه در بیشتر کشورها هزینههای انتخاباتی شفاف است و در کشور ما هم باید این هزینهها شفاف شود، گفت: همچنین در راستای دومین پیشنهاد، در کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا، گردهماییهایی با هدف حمایت از کاندیداها برگزار میشود و افراد برای حضور در این گردهمایی باید پول پرداخت کنند و این پول در بخش هزینههای تبلیغاتی کاندیداها صرف میشود و این کار کاملاً قانونی است؛ لذا ما هم میتوانیم از مدل الگوبرداری کنیم، البته باید شفافیت کاملاً رعایت شود.
عضو شورای سیاسی جبهه ایستادگی ایران اسلامی کاهش تعدد کاندیدا را بهعنوان سومین پیشنهاد خود مطرح کرد و یادآور شد: تعدد کاندیداها باید کنترل شود و کاهش یابد؛ یعنی یک کاندیدا باید ابتدا وارد فرآیند حزبی شود و در یک انتخابات دو مرحلهای، رأی حزب متبوع خود را کسب کند و بعد از آن احزاب اجازه داشته باشند از درآمدهایشان برای افراد هزینه کنند.
به گفته کنعانیمقدم؛ فساد در بحث هزینههای انتخاباتی بسیار زیاد است و به قول معروف هرچند حقوق یک نماینده کم است، اما درآمدش بالاست!
گفتگو از سعید امینی
انتهای پیام/4079/
انتهای پیام/