دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 بهمن 1398 - 07:00
دانستنی‌های پزشکی/ 51

عوارض قرص امپرازول را بشناسید

امپرازول برای کاهش میزان تولید اسید معده مورد استفاده قرار می‌گیرد اما باید به این موضوع توجه کرد که مصرف بی‌رویه آن می‌تواند عوارضی همچون احتمال بروز مشکلات کلیوی را افزایش دهد.
کد خبر : 467928
Omeprazole-20mg-Capsules-800x800.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از drugs.com، در معده سلول‌هایی وجود دارد که اسید تولید کرده و هیدروژن که عامل اسیدی است را داخل معده تزریق می‌کنند به این سلول‌ها پمپ‌های هیدروژن گفته می‌شود.


امپرازول یک مهارکننده پمپ هیدروژن است که میزان اسید تولید شده در معده را کاهش می‌دهد. 


امپرازول برای معالجه رفلاکس معده و سایر شرایطی است که در آن اسید معده اضافی تولید می‌شود. این دارو همچنین برای بهبود فرسایش مری ناشی از اسید معده مورد استفاده قرار می‌گیرد.


لزوم رعایت مواردی در مصرف امپرازول


در مصرف امپرازول توجه به چند نکته حائز اهمیت است:



  • امپرازول نمی‌تواند اسید معده را خنثی کند بنابراین برای درمان سریع سوزش معده استفاده نمی‌شود.



  • سوزش یا درد معده معمولاً با علائم حمله قلبی اشتباه می‌شود بنابراین در صورت احساس درد در قفسه سینه، حالت تهوع و عرق کردن فراوان حتماً به پزشک مراجعه کنید.



  • این دارو ممکن است احتمال بروز مشکلات کلیوی را افزایش دهد بنابراین در صورتی‌که کمتر از حد معمول ادرار می‌کنید و یا در ادرارتان خون مشاهده می‌کنید پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید.



  • زمانی‌که در اثر مصرف امپرازول مدفوع سیاه رنگ یا همراه با خون شد و همچنین در موارد کاهش وزن غیر متعارف نباید از امپرازول استفاده شود.



  • مصرف امپرازول در زمان بارداری و شیردهی ممنوع است.



  • مصرف زیاد این دارو در طولانی‌مدت و یا بیش از یک‌بار در روز احتمال شکستگی استخوان را زیاد می‌کند.



  • امپرازول باید یک ساعت قبل از غذا مصرف شود و پیش از صبحانه بهترین زمان استفاده از این دارو است.


عوارض جانبی مصرف امپرازول چیست؟


بیماران در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک ناشی از مصرف امپرازول همچون: کهیر، مشکل تنفسی، تورم صورت و لب‌ها موضوع را باید با پزشک معالجشان در میان بگذارند.


همچنین در صورت مشاهده یکی از نشانه‌های زیر نیز بیمار باید مصرف دارو را متوقف و با پزشک را نسبت به این موضوع مطلع کنید: درد شدید معده، اسهال خونی و یا آبکی، درد جدید و غیرمعمول در مچ دست، ران، لگن یا پشت، تشنج، افزایش سریع وزن، مشاهده خون در ادرار، کم یا زیاد شدن ادرار، اسپاسم عضلانی، ضربان نامنظم قلب و ...


منبع اصلی


انتهای پیام/4105/
 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته