دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 بهمن 1398 - 09:54

ترامپ در داووس، استیضاح در سنا / نانسی پلوسی: تو برای همیشه استیضاح شده‌ای

در حالی روند استیضاح ترامپ در سنا دیروز آغاز شد که رئیس‌جمهور آمریکا به اجلاس داووس در سوئیس رفته بود. او در هنگام ورود به محل اجلاس، با سوال خبرنگاران درباره فرآیند استیضاح خود مواجه شد.
کد خبر : 467653
عکس-یک-1-e1567960788747.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، پس از گذشت پنج ماه، پرونده استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به نقطه جذاب خود رسیده است. دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا، یک پیروزی بزرگ به دست آورده‌اند و حالا حریف سرسخت‌شان را پای میز محاکمه در سنا کشانده‌اند. شاید اگر دموکرات‌ها توان داشتند، سرعت گذشت زمان را به‌قدری کند می‌کردند که هر جلسه استیضاح ترامپ، هفته‌ها و ماه‌ها به درازا بکشد. آنها در سه سال گذشته چندین و چند بار توسط ترامپ تحقیر شده‌اند و حالا فرصتی برای تلافی برایشان پیش آمده است. پس این فرصت چندساعته را از دست نخواهند داد تا هرچه می‌توانند ترامپ را بی‌حیثیت کنند و از این طریق پیروز انتخابات 2020 شوند.


دموکرات‌ها هرچند در اظهارنظرهایشان می‌گویند سنا باید رئیس‌جمهوری را محکوم و برکنار کند، تا از آسیب‌های طولانی‌مدت به ارزش‌های دموکراتیک و امنیت ملی آمریکا در امان بماند، اما خودشان به خوبی می‌دانند که با توجه به حضور 53 سناتور جمهوری‌خواه در سنا، رای آوردن استیضاح ترامپ، بیشتر به یک آرزو می‌ماند تا واقعیت.به هر روی، واقعیت یا آرزو، دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان با ۲۲۸ رای موافق در برابر ۱۹۳ رای مخالف قطعنامه ناظر بر استیضاح ترامپ را تصویب کردند. روند استیضاح در سنا که از آن به دادگاه رسیدگی به لایحه استیضاح رئیس‌جمهور یاد می‌شود، پنجشنبه‌گذشته با ادای سوگند جان رابرتز و 100سناتور سنا آغاز شد. دیروز جلسه رسیدگی به استیضاح ترامپ در سنای آمریکا از سر گرفته شد.


قرار است چه اتفاقی بیفتد؟


بر اساس آنچه در رسانه‌های غربی آمده است، فرآیند استیضاح ترامپ که تا لحظه نگارش این گزارش هنوز آغاز نشده، قرار است جز روزهای یکشنبه، در طول هفته جریان داشته باشد. هنوز بر سر میزان زمان اختصاص یافته به دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان اختلافاتی وجود دارد. انتظار می‌رود در این جلسه، بر سر پیشنهادهای میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنا در مورد روند استیضاح مباحثه و رای‌گیری انجام گیرد. روز دوشنبه سناتور مک‌کانل قوانین و ضوابطی را پیشنهاد کرد که براساس آن دموکرات‌ها و وکلای کاخ سفید، هر یک ۲۴ ساعت برای طرح دعوی و دادخواهی اولیه خود وقت خواهند داشت. انتظار می‌رود دموکرات‌ها تلاش کنند تغییراتی در ضوابط پیشنهادی مک‌کانل ایجاد کنند تا به این طریق شاهدانی به روند دادرسی احضار شوند.


امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در این باره به ایرنا گفته است: «جمهوری‌خواهان موافق فرصت 24 ساعته نیستند و تلاش می‌کنند دو جلسه ۱۲ ساعته به هر دو طرف دموکرات و جمهوری‌خواه اختصاص دهند. در حالی که دموکرات‌ها معتقدند روند برگزاری جلسات دادگاه باید همانند دادگاه استیضاح بیل کلینتون باشد که اختصاص ۲۰ ساعت برای جلسه آغازین استیضاح و طرح کردن استدلال‌ها طی ۱۰ روز است.» کاخ سفید گفته است انتظار دارد بحث سنا درباره استیضاح ظرف دو هفته آینده پایان یابد. این در حالی است که بحث درباره استیضاح کلینتون پنج هفته طول کشید. مساله دیگر مورد اختلاف طرفین، حضور برخی نزدیکان ترامپ در جلسات دادگاه به‌عنوان شهود است. یکی از شهود ارزشمند دموکرات‌ها، جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی ترامپ است.


جمهوری‌خواهان اما می‌گویند این شهود باید در مجلس نمایندگان حاضر می‌شدند و بر همین اساس تلاش می‌‌کنند به هر نحو ممکن مانع حضور این افراد در سنا شوند. با این حال با توجه به اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس سنا، در رای‌گیری‌ها تصمیم اصلی را در هر دو مورد جمهوری‌خواهان می‌گیرند. در این بین تنها یک استثنا وجود دارد و آن هم اینکه جان رابرتز به‌عنوان رئیس دادگاه، خواست جمهوری‌خواهان را تغییر دهد.پس از تصویب مقررات، دموکرات‌های مجلس نمایندگان که ‌مانند «دادستان‌ها» در این دادگاه عمل خواهند کرد، علیه دونالد ترامپ طرح دعوی خواهند کرد. پس از سخنان دادستان‌ها، وکلای حقوقی ترامپ از رئیس‌جمهور دفاع خواهند کرد. تیم حقوقی ترامپ را مستشار کاخ سفید پت کیپولون و وکیل شخصی دونالد ترامپ، جی سکولوف، رهبری می‌کنند.


کن استار، دادستانی که تحقیقاتش در ۲۰ سال پیش به روند استیضاح بیل کلینتون انجامید و آلن درشوویتز، استاد دانشگاه هاروارد نیز از سوی دونالد ترامپ به‌عنوان تیم حقوقی نام برده شدند. پس از توضیحات وکلای ترامپ، سناتورها درباره اتهامات ترامپ با رای خود اظهارنظر خواهند کرد. برای  برکناری ترامپ به دوسوم آرای نمایندگان سنا نیاز است، یعنی باید از 100 سناتور، 67 سناتور به استیضاح رای مثبت بدهند. این یعنی حداقل باید 20 سناتور جمهوری‌خواه با استیضاح موافقت کنند. برای دموکرات‌ها این اتفاق شبیه به معجزه است.


واکنش ترامپ به استیضاح


در حالی روند استیضاح ترامپ در سنا دیروز آغاز شد که رئیس‌جمهور آمریکا به اجلاس داووس در سوئیس رفته بود. او در هنگام ورود به محل اجلاس، با سوال خبرنگاران درباره فرآیند استیضاح خود مواجه شد. ترامپ در پاسخ به سوالی درباره چرایی حضورش در اجلاس با توجه به آغاز استیضاحش گفت: «حضور من در اینجا خیلی مهم است. سایر چیزها (استیضاح) یک فریبکاری است و همان هجمه سیاسی است که سال‌های سال در جریان بوده و مایه شرمساری است.» او دموکرات‌ها را کسانی دانست که به دنبال مقصریابی هستند و گفت: «مقصریابی مدت‌هاست که در فرآیند استیضاح جریان دارد.»


 2 اتهام سخت برای ترامپ


کیفرخواست مجلس نمایندگان آمریکا برای استیضاح ترامپ دارای دو بند است که همین بندها موارد اتهامی او به حساب می‌آیند. نخستین اتهام رئیس‌جمهور آمریکا، «سوءاستفاده از قدرت» و دومین اتهام «جلوگیری از انجام تحقیقات کنگره» است. دونالد ترامپ متهم است در جریان تماسی تلفنی با ولادیمیر زلینسکی رئیس‌جمهور اوکراین، ارائه کمک‌های نظامی آمریکا به این کشور را منوط به همکاری دولت کی‌یف با تحقیقات علیه فعالیت‌های هانتر بایدن پسر جو بایدن در اوکراین کرده است. جو بایدن یکی از اصلی‌ترین رقبای احتمالی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 است. موضوع جلوگیری از انتقال کمک‌های نظامی به اوکراین را نخستین‌بار یک مامور اطلاعاتی آمریکا به اطلاع کنگره رساند. این مامور که شنونده مکالمه ترامپ با زلینسکی بود به مقامات بالاترش شکایت کرده بود ترامپ از قدرتش سوءاستفاده کرده تا از این طریق علیه رقیب انتخاباتی‌اش در سال 2020، برگ‌برنده‌ای به دست آورد.


دو هفته پس از این اقدام بود که در 24 سپتامبر (2 مهر) نانسی پلوسی، رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد مجلس نمایندگان به شکلی رسمی تحقیقات برای استیضاح رئیس‌جمهوری را آغاز کرده است. او دلیل این تصمیم را نقض سوگند رئیس‌جمهور به انجام وظایف ریاست‌جمهوری، حراست از امنیت ملی و درستی انتخابات‌ عنوان کرد. مورد دوم اتهام ترامپ، جلوگیری او از انجام تحقیقات کنگره در جریان بررسی اتهاماتش است. ترامپ ضمن ممانعت از دسترسی نهادهای مسئول به فایل صحبت‌های خود با رئیس‌جمهور اوکراین، اعضای قوه مجریه را از همکاری با کنگره منع کرده بود.


استیضاح بر سر حیثیت ترامپ


در آمریکا، فرآیند استیضاح برای اعلام جرم علیه مقامات رسمی این کشور پیش‌بینی شده است. اولین قربانی این فرآیند، ویلیام بلانت، سناتور ایالت تنسی در سال 1799 یعنی ابتدای تصویب قانون اساسی بود. با وجود چنین فرآیندی، اما در کمتر مواردی گذر فردی به این قانون می‌افتاد. تا پیش از سال 2019، 16 مقام آمریکایی استیضاح شده‌اند. از این تعداد 12 فرد در دستگاه‌های قضایی مشغول به کار بوده‌اند، یک نفر سناتور و یک نفر وزیر جنگ بوده است. مهم‌ترین استیضاح‌های آمریکا، سه استیضاح رئیس‌جمهور در این کشور بوده است. نفر اول اندرو جانسون بود که درنهایت از اتهاماتش تبرئه شد.


نفر دوم بیل کلینتون  بود که او نیز از اتهامات تبرئه شد. ریچارد نیکسون هم البته یکی از روسای جمهور آمریکا بود که به دلیل رسوایی واترگیت تا مرز استیضاح پیش رفت اما پس از اطلاع از اینکه مجلس نمایندگان به تصمیم کمیته قضایی برای استیضاح نیکسون رای خواهد داد، از سمت خود کناره‌گیری کرد تا استیضاح نشود.نفر هفدهم یا به عبارت بهتر سومین رئیس‌جمهوری که قرار است در آمریکا طعم استیضاح را بچشد، دونالد ترامپ است. از 16 استیضاح انجام‌شده پیش از ترامپ، تنها 9 مورد به برکناری انجامیده و در هفت مورد افراد تبرئه شده‌اند. با وجود این هیچ یک از روسای‌جمهور آمریکا، تاکنون با استیضاح از کار برکنار نشده‌اند. شرایط امروز دونالد ترامپ و اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس سنا نشان می‌دهد که او نیز به احتمال بسیار زیاد از تله استیضاح جان سالم به در خواهد برد.


این را دموکرات‌هایی که در مجلس نمایندگان به فرآیند استیضاح رای دادند هم به‌خوبی می‌دانند، اما سوال اینجاست که چرا آنها در کمتر از یک‌سال به انتخابات ریاست‌جمهوری دست به ریسکی به این بزرگی زده‌اند؟ آن‌گونه که دموکرات‌ها می‌گویند، آنها قصد دارند ترامپ را در آمریکا بی‌اعتبار کنند. بهانه این بی‌اعتباری را هم خود ترامپ به دست آنها داده است. ترامپ و رودی جولیانی وکیل شخصی‌اش قصد داشتند جو بایدن نامزد دموکرات ریاست‌جمهوری 2020 و رقیب احتمالی ترامپ را در قضیه اوکراین بی‌حیثیت کنند، اما نه‌تنها نتوانستند که فعلا از نانسی پلوسی و دموکرات‌های مجلس نمایندگان، بدل خورده‌اند. حالا این دموکرات‌ها هستند که قصد دارند ترامپ را بی‌حیثیت کنند.


تا همین‌جا هم بسیار موفق عمل کرده‌اند. در طول 221 سال از زمان انجام اولین استیضاح در ایالات متحده با وجود صدها هزار مسئول، تنها 16 نفر استیضاح شده‌اند. چه تحقیری بالاتر از اینکه ترامپ نفر هفدهم این لیست باشد؟ تحقیر بالاتر اینکه ترامپ سومین رئیس‌جمهور از میان 45رئیس‌جمهور آمریکاست که استیضاح او به جریان افتاده است. حتی اگر او تبرئه نیز بشود لقب سومین رئیس‌جمهور استیضاح و محاکمه‌شده آمریکا را برای همیشه با خود همراه خواهد داشت.


حس تحقیر استیضاح رئیس‌جمهور، به‌قدری برای ترامپ سنگین است که او چندین بار در دیدارهای عمومی و حتی توئیتر خود تلویحا به آن اشاره کرده است. ترامپ در یکی از توئیت‌هایش نوشته بود: «چرا ننگ استیضاح باید کنار نام من باشد، آن هم در حالی که من هیچ خطایی مرتکب نشده‌ام.» او حتی اخیرا در یکی از دیدارهای انتخاباتی خود و در میان هواداران خود گفته بود روسای‌جمهور خوب و بد زیاد داشته‌ایم و آنها به کاخ سفید آمده‌اند و رفته‌اند اما چرا من استیضاح شوم؟


نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان هم با درک بی‌حیثیتی به بار آمده برای ترامپ، در واکنش به گلایه‌های ترامپ از استیضاح در حساب توئیتری خود نوشت: «تو برای همیشه استیضاح شده‌ای. مهم نیست مجلس سنا چه کاری انجام می‌دهد. این استیضاح هرگز پاک نخواهد شد.»


منبع: روزنامه فرهیختگان


انتهای پیام/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته