دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نگاه متفاوت آنا به تمام شدن بلیت سینمای مردمی در سی دقیقه؛

«موج انصراف از جشنواره فجر» با برخورد به صخره سخت «استقبال مردمی» نابود شد/ نمایش مضحکی از نافرمانی مدنی با حضور 10 هنرمند!

10 هنرمند انصراف‌داده از جشنواره فیلم فجر نه تنها نتوانستند همکاران‌شان را با خود همراه کنند، بلکه فروخته شدن بلیت سینمای مردمی جشنواره در نیم‌ساعت نشان داد مردم هم این ژست نافرمانی مدنی را پس زده‌اند.
کد خبر : 467550
_ALI2901.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، قریب به یک هفته از برخاستن موجی عجیب از انصراف برخی بازیگران و هنرمندان از جشنواره فیلم فجر و برخی فضاهای مختلف می‌گذرد. موضوعی که پیرامون آن حواشی مختلفی ایجاد شد، از اعلام موضع برخی در رد یا حمایت این تصمیم و همین طور ایجاد حساب‌های جعلی برای بازیگران و بیان اینکه برای انصراف دادن تهدید جانی شده بودند.


انصراف‌ها سعی داشتند دغدغه‌سازی کرده و به موجی از نافرمانی مدنی تبدیل شوند. جالب اینجا بود که برخی همچون مهناز افشار اخبار مربوط به این اتفاق را به طرز مبالغه‌آمیزی در بوق و کرنا می‌کردند. وقتی این افراد حتی انصراف یک نفر در حد مأمور تدارکات فیلم را هم با آب و تاب در فن پیج‌های منتسب به خود پوشش می‌دادند و باز استوری می‌کردند، کمتر مشاهده می‌کردیم که مردم با این موج همراهی کرده و اخبار آن را در صفحات خود بازنشر کنند.


در همین مدت بازخوانی مراجعات مردمی و پیام‌های مخاطبان به گروه فرهنگ و هنر آنا -و البته سایر رسانه‌ها- نشان می‌دهد که مردم نه تنها دغدغه عدم حضور برخی افراد در جشنواره ملی فجر را نداشتند، بلکه برایشان سؤال بود که بناست تا چه زمانی با اقدامات عجولانه و بدون پشتوانه این افراد مماشات شود؟ چرا باید فردی که علناً تلویزیون ملی کشور را خطاب می‌کند که دیگر بازگشتی به آن نخواهد داشت، کارش با این رسانه ادامه پیدا کند؟ چرا همین حالا نمی‌رود؟


 در این میان برخی از اهالی هنر و سینماگرانی هم بودند که دم از انگیزه شخصی در بین انصرافیون زدند. شهاب حسینی در نخستین پست اینستاگرامی خود در واکنش به تحریم جشنواره فیلم فجر نوشت: شاید در حال حاضر شرایط فعلی متناسب این مطلب نباشد؛ اما عملکرد تعدادی از همکاران که بعضاً در پشت آن انگیزه‌های شخصی فراوان موج می‌زند، این واکنش را طلب می‌کند.


محمدحسین فرحبخش نیز در این زمینه نظرات جالبی داشت. این تهیه‌کننده و کارگردان سینما با بیان اینکه انصراف‌دهندگان جوّزده هستند، گفت: من این حرف و شعارها را قبول ندارم؛ این حرف‌ها کلاً شعار و اراجیف است!


البته این موج از انصراف‌ها آنقدر کوچک بود که اگر کسی نگاهی اجمالی به اسامی ده نفر انصرافی در مقابل نزدیک 200 هنرمند حاضر در جشنواره داشته باشد، متوجه می‌شود که این افراد به نوعی دچار «توهم ما بی‌شماریم» شده‌اند وگرنه همکاران‌شان هم همراهی با آنها نداشته‌اند.


اما شاید بهترین شاخص برای سنجش عملکرد هنرمندان انصرافی و میزان تأثیر آن در بین مردم، میزان استقبال از فیلم‌های جشنواره امسال بود. نکته‌ای که دیروز بر همگان عیان شد. بلیت سینماهای مطرح  که میزبان بخش مردمی سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر در نیم ساعت اول فروخته شد. این استقبال مصداقی از ماندن رو سیاهی به زغال بود چرا که اگر بنا بود موج استعفا اثرگذار باشد و مردم بخواهند با این نمایش مضحک از نافرمانی مدنی همراهی کنند، بایستی بخش قابل توجهی از سالن‌های نمایش خالی می‌ماند نه آنکه نیم ساعته تمام بلیت‌ها تمام شود.


اینجاست که بار دیگر اهمیت بالابردن سواد رسانه‌ای در جامعه و البته در بین چهره‌های شاخصی چون بازیگران دو چندان می‌شود، تا مردم دریابند که هیاهوهای مجازی ممکن است کیلومترها با فضای حقیقی فاصله داشته باشد.


انتهای پیام/4139/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته