دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آبان 1394 - 12:54
وکیل مدافع متهم نفتی در جمع خبرنگاران:

علت پرداخت نشدن بدهی به وزارت نفت تحریم‌ها است/ عمده دفاعیات موکلم توسط خودش نگارش شده است

وکیل مدافع متهم نفتی با بیان اینکه عامل اصلی پرداخته نشدن بدهی به شرکت نفت تحریم‌ها، است گفت: عمده دفاعیات موکلم توسط خودش نگارش شده است و من تنها جزئیات حقوقی آن را بازبینی کرده‌ام.
کد خبر : 46744

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، رسول کوهپایه زاده وکیل مدافع متهم نفتی پس از خروج از دادگاه و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بعد از دو سال شرایطی فراهم شد که موکلم توانست پس از شنیدن اتهامات مختلف از سوی افراد مختلف و نهادهای غیر مسئول و مسئول به دفاع از خود بپردازد.


وی افزود: دادگاه فضایی را فراهم کرد که در این فضای آرام موکلم بتواند دفاعیات خود را اعلام کند و در بین صحبت‌های موکلم نیز حرفی زده نشد و حرف های او نیز قطع نشد و او توانست عمده صحبت‌های خود را مطرح کند.


وکیل مدافع متهم نفتی با بیان اینکه این وظیفه رسانه‌ها است همان طور که کیفرخواست را با جزئیات منتشر کردند با همان وسواس و دقت و با رعایت بی‌طرفی اظهارات موکل من را نیز منتشر کنند، اضافه کرد: بعد از بیان دفاعیات موکلم افکار عمومی تصویر ذهنی‌شان نسبت به وی تغییر خواهد کرد.


وی با بیان اینکه 44 صفحه از 200 صفحه داعیات موکلم در این جلسه قرائت شد، عنوان کرد: موکلم توانست فضای خوبی را ترسیم کند تا وجدان‌های آگاه و بی‌طرف متوجه مشکلاتی که در این پرونده وجود داشته است بشوند. مشکلات فنی که ناشی از نبود دانش اقتصادی و بانکی است و مربوط به مسائل حقوقی نیست. زنجانی توانست با یک زبان مشترک طرفین دعوا را به گوش دادن دفاعیات خود دعوت کند اگر این روند ادامه داشته باشد و موکلم بتواند دفاعیات خود را بی‌طرفانه اعمال کند در واقع بسیاری از مسائل مشخص می‌شود و من نیز به عنوان یک شخص عادی و به دور از هر عنوان حقوقی از مجموعه دفاعیات لذت بردم.


کوهپایه زاده در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه امروز رسانه‌ها به صورت گزینشی وارد دادگاه شدند و همه رسانه‌ها نتوانستند در دادگاه حضور داشته باشند، گفت: من در این خصوص اطلاعی ندارم اما مسئولین ذیربط باید امکان و فضایی را برای همه اصحاب رسانه با هر خط فکری فراهم کنند تا بتوانند در دادگاه حضور داشته باشند.


وکیل مدافع متهم نفتی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه دفاعیات زنجانی توسط خودش نگارش شده یا شما آن را نگارش کرده اید توضیح داد: عمده دفاعیات توسط خود موکل نیز نوشته شده است زیرا زنجانی خود بر تمام آمورش آگاه بود و بر مسائل اقتصادی و بانکی احاطه کافی دارد و من تنها اصلاحات جزئی را از باب مسائل حقوقی در دفاعیات زنجانی انجام داده‌ام.


وی در خصوص حضور کارشناسان رسمی متخصص امور بانکی در دادگاه تصریح کرد: امروز دو کارشناس در جایگاه کارشناسان نشسته بودند اما نمی‌دانم آنها کارشناس رسمی دادگستری هستند یا کارشناس بانک مرکزی باید بگویم بانک مرکزی در این پرونده ذینفع است و بر اساس مسائل حقوقی کسی که در پرونده‌ای ذینفع باشد حق اظهار نظر قضائی را ندارد ما درخواست این را داریم که مسائل مربوط به این پرونده مورد بررسی کارشناسان متخصص درامور بانکداری بین‌المللی قرار گیرد و در این راه نیز از کارشناسان رسمی دادگستری استفاده شود.


وکیل مدافع زنجانی اذعان کرد: رابطه دولت با موکلم رابطه شاکی و متشاکی است و بانک مرکزی نیز متعلق به دولت است به همین دلیل هیچ وجهه قانونی وجود ندارد که بتوان از کارشناسان بانک مرکزی استفاده کرد.


کوهپایه زاده در خصوص ضمانت نامه‌ای که قرار است در اختیار وزارت نفت قرار گیرد، توضیح داد: در واقع شرکت HK که فروشنده محمولات نفتی بوده است، در تحریم است همین طور بانک‌ها نیز در تحریم هستند. پس حقیقتی که اینجا وجود دارد این است که گفته می‌شود زنجانی شماره حساب خواسته اما شماره حسابی را مطالبه کرده است که در تحریم است. پس شاه کلید حل معمای دو ساله این است وقتی که ما در تحریم هستیم کسی که حساب را باز کرده و ال سی زده و همچنین شرکت نفت و همین طور موکل من در تحریم هستند، پس چگونه انتظار جابه‌جایی پول وجود دارد تا زمانی که تحریم‌ها برداشته نشود گمان نکنم شرایط انتقال این پول وجود داشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته