نوآوری در صنایع، میتواند بودجه کشور را از وابستگی به درآمد نفت نجات دهد
به گزارش خبرنگار حوزه صنعت گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، کامران باقری عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران روز گذشته در واکنش به سخنان صادقی سرپرست معاونت امورصنایع وزارت صمت در دومین همایش نوآوری در صنعت پلاستیک که در سالن همایشهای مدیریت صنعتی ایران برگزار شد، گفت: ما از مسئولان وزارت صنعت و معدن و تجارت انتظار داریم تا از سیاستها و برنامههای این وزارتخانه در حوزه نوآوری صنایع مطلع باشند و برنامهها و سیاستهایی برای نوآوری در صنعت اتخاذ کنند.
وی افزود: بخش زیادی از مشکلات سازمانها با نوآوری، پیشفرضهای غلط آنها است. موانع درونی و بیرونی موجب بروز بسیاری از مشکلات در مسیر نوآوری میشود که اصلیترین موانع مربوط به موانع درونی و ذهنی است. یکی از کلیشههای غلط ذهنی و درونی، عبارت است از «ما کجا و نوآوری کجا؟!» که عبارت بسیار اثرگذاری است.
عضو هیئتمدیره انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران بیان کرد: از کلیشههای دیگر این است که تصور میکنیم نوآوری مخصوص شرایط آرام است، در حالی که برخلاف آن، نوآوری در شرایط و تغییرات سریع، اتفاق میافتد. در شرایط کنونی نوآوری در صنایع میتواند کشور را از وضعیت فعلی که بودجه آن وابسته به درآمد نفت است نجات دهد و میتواند هزینه تمام شده محصولات صنایع را کاهش دهد.
باقری گفت: یکی دیگر از پیشفرضهای غلط تحقق نوآوری، محصور کردن نوآوری در یک چهاردیواری است. به این معنی که شرکتها فقط در ایدههای خود گرفتار میشوند، در حالی که برخلاف این تصور باید ایدههای گروههای مختلف را شنید و آنها را بررسی کرد زیرا نوآوری در تعامل با بخشهای مختلف شکل میگیرد.
وی خاطرنشان کرد: نحوه تعامل با مشتری یکی دیگر از موانع بر سر راه شرکتهای نوآور است که آنها باید نگاهشان را به مشتریان تغییر دهند. در حال حاضر نگاه شرکتها به مشتری مبتنی بر نوعی نگاه عابربانکی است.
عضو هیئتمدیره انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران عنوان کرد: از موانع دیگر نوآوری، ترس از کمبود منابع نقدینگی مورد نیاز است. بسیاری از مدیران فکر میکنند نوآوری نیازمند پول بسیاری است این در حالی است که برخلاف این تصور، نوآوری موجب افزایش درآمد میشود و لزوماً نیازمند منابع مالی زیادی نیست.
باقری در پایان خاطرنشان کرد: نوآوری هموزن تحقیق و توسعه نیست و نباید این دو را معادل هم دانست و در بسیاری از موضوعات نوآوری باید به این موضوع توجه داشت که کارهایی را نباید انجام داد و برخی تصورهای غلط گذشته را باید حذف کرد.
انتهای پیام/4141/
انتهای پیام/