دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
همتی:

بانک مرکزی در عملیات بازار باز شریک خواهد بود

رئیس‌کل بانک مرکزی در فضای مجازی نوشت: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز، از این‌ پس و به‌تدریج با خریدوفروش اوراق اسلامی منتشره از طرف خزانه دولت، این ابزار مهم سیاست‌گذاری پولی را بکار خواهد گرفت.
کد خبر : 466766
3.jpg

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در یادداشتی تأکید کرد که امروزه بانک‌های مرکزی عملیات بازار باز یا خریدوفروش اوراق را برای دستیابی به اهداف اقتصاد کلان خود، یعنی کنترل تورم و ثبات رشد اقتصادی انجام می‌دهند.


عبدالناصر همتی امروز در یادداشتی در صفحه توئیترش نوشت: روز گذشته ، ۲۹ دیماه ۹۸، هم‌زمان با پنجاه و نهمین مجمع عمومی بانک مرکزی، سامانه معاملاتی «عملیات بازار باز » رونمائی و بر اساس وعده‌ای که در ابتدای حضورم در بانک مرکزی داده بودم، به حول قوه الهی، سازوکار جدید سیاست‌گذاری پولی رسماً رونمائی شد.


وی نوشت: عملیات بازار باز بنا به تعریف متداول آن ، خریدوفروش اوراق قرضه یا بدهی دولت و به‌ویژه اوراق بدهی کوتاه‌مدت از قبیل اسناد خزانه با بانک‌ها و مؤسسات اعتباری است.


رئیس شورای پول و اعتبار ادامه داد: به‌طورمعمول، امروزه بانک‌های مرکزی عملیات بازار باز یا خریدوفروش اوراق را برای دستیابی به اهداف اقتصاد کلان خود، یعنی کنترل تورم و ثبات رشد اقتصادی انجام می‌دهند و برای آنکه قادر باشند نرخ تورم و سطح تولید را درجهت مطلوب و مورد نظر خود تحت تأثیر قرار دهند، احتیاج به یک واسط یا هدف میانی دارند که امکان کنترل قابل‌توجه آن را داشته باشند. متغیری که امروزه بانک‌های مرکزی به‌عنوان واسطه و هدف میانی برای دستیابی به تورم و تولید مطلوب از آن استفاده می‌کنند، نرخ سود بازار بین‌بانکی است.


رئیس‌کل بانک مرکزی تأکید کرد: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز، از این‌ پس و به‌تدریج با خریدوفروش اوراق اسلامی منتشره از طرف خزانه دولت، این ابزار مهم سیاست‌گذاری پولی را بکار خواهد گرفت.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته