دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 بهمن 1398 - 15:15

آموزش تهیه سمبوسه خوشمزه در منزل / نکات مهم پخت

آموزش تهیه سمبوسه خوشمزه با طعم فوق العاده در منزل و همراه با نکات مهم و ضروری / روش درست کردن سمبوسه پیتزایی و نان لواش (طرز تهیه و پیچیدن و پخت سمبوسه خوشمزه و متفاوت + تصاویر
کد خبر : 466637
طرز-تهیه-سمبوسه-5.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، سمبوسه یک غذای آسان و بسیار خوشمزه است که در تلفظ عامیانه "ن"  آن حذف شده و به شکل سمبوسه تلفظ می شود. اصلالت این غذا مربوط به جنوب و شرق ایران و شهر هایی مانند هرمزگان و خراسان است. اما اکنون در تمام مناطق ایران و جهان از جمله لبنان پخت و مصرف می شود و طرفداران بسیار زیادی دارد. سمبوسه جزو غذاهای حاضری و سرخ کردنی است و اغلب در فست فود ها پیدا می شود. با وجود اینکه سمبوسه غذای ساده و به نظر راحتی است، در زمان پخت و تهیه آن باید یک سری نکات را رعایت کنید تا بتوانید درست مانند فست فود ها سمبوسه درست کنید. در این مقاله قصد داریم طرز تهیه سمبوسه خوشمزه خانگی را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.


سمبوسه چیست و طرز تهیه سمبوسه خانگی


سمبوسه در واقع یک نون است که در داخل آن مواد غذایی پخته شده ریخته می شود و سپس نان را می پیچند و سرخ می کنند. می توانید در داخل نان هر موادی که دوست داشته باشید بریزید. با این وجود سمبوسه های رایج دو نوع هستند. سمبوسه سیب زمینی و سمبوسه پیتزایی. در این مقاله هر دو نوع رایج سمبوسه را به شما آموزش خواهیم داد.


مواد لازم برای تهیه سمبوسه


مواد لازم برای تهیه سمبوسه



  • ۴ عدد سیب زمینی متوسط

  • ۱ عدد پیاز متوسط

  • ۲۰۰ گرم گوشت چرخ کرده

  • ۳ قاشق جعفری تازه خرد شده

  • ۵ عدد نان لواش

  • سایر ادویه های دلخواه به میزان لازم


سیب زمینی ها را در قابلمه به همراه آب قرار دهید و شعله را زیاد کنید تا بپزند. سپس پوست آن ها را جدا کنید. پیاز را می توانید هم به صورت خرد شده و هم به صورت رنده شده استفاده کنید. هر کدام را که دوست داشتید انجام دهید و  سپس پیاز را  داخل ماهی تابه بریزید و تفت دهید. سپس گوشت چرخ شده را به پیاز اضافه کنید و نمک و فلفل و سایر ادویه های مورد نظر را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا با حرارت ملایم پخته شود. سیب زمینی ها را له کرده و به آرامی به مواد خود اضافه کنید و مواد را با هم مخلوط کنید. در آخر جعفری های خرد شده را اضافه کنید و مواد را به خوبی هم بزنید. کمی زمان بدهید تا مواد به خوبی با هم ترکیب شوند. در این مرحله مواد سمبوسه شما کاملاً آماده است. حالا باید سمبوسه ها را بپیچید. برای این که بدانید به چه صورت سمبوسه ها را بپیچید با ادامه این مقاله همراه باشید.


طرز تهیه سمبوسه نان لواش


طرز پیچیدن سمبوسه با نان لواش


برای این که سمبوسه را با استفاده از نان لواش بپیچید، ابتدا نان ها را به صورت مستطیلی و در ابعاد ۱۲ در ۳۰ سانتی متر برش دهید. اکنون نان برش داده شده را به صورت درازا در مقابل خود قرار دهید. به طوری که عرض مستطیل روبروی شما قرار بگیرد. اکنون کمی از مواد سمبوسه را با استفاده از قاشق در بالای مستطیل قرار دهید. حال گوشه سمت راست بالا را به شکل مثلث بر روی مواد تا کنید و گوشه سمت چپ را برای جلوگیری از ریختن مواد با دست نگه دارید. اکنون این مثلث را آنقدر تا کنید تا نان تمام شود. حال سمبوسه شما آماده است و می ‌توانید آن را سرخ کنید. کمی روغن در ماهیتابه بریزید و اجازه دهید تا به خوبی داغ شود. سپس سمبوسه ها را در روغن قرار دهید و پس از آن که یک طرف آن طلایی شد، سمبوسه ها را برگردانید تا طرف دیگر نیز سرخ شود پس از آن که هر دو طرف سمبوسه طلایی شد، سمبوسه شما آماده است می توانید آن را با سس و آویشن میل کنید.


طرز تهیه خمیر سمبوسه


برای تهیه سمبوسه می توانید به جای نان لواش از خمیر سمبوسه استفاده کنید و مواد را در آن قرار دهید. در این قسمت می خواهیم طرز تهیه خمیر سمبوسه را به شما آموزش دهیم.


پخت سمبوسه


مواد لازم برای خمیر سمبوسه



  • سه پیمانه آرد سفید

  • یک و نیم پیمانه روغن

  • یک قاشق غذا خوری نشاسته

  • یک قاشق غذاخوری نمک

  • به مقدار مورد نیاز آب گرم

  • یک عدد تخم مرغ


به مقدار مورد نیاز آب گرم را آماده کنید. سپس روغن را به آرد اضافه کرده و به خوبی با آن مخلوط کنید و آب گرم را به تدریج به مواد اضافه کنید تا خمیر یکدستی ایجاد شود. در این مرحله نشاسته و تخم مرغ و نمک را به مواد اضافه کنید و به خوبی ورز دهید تا مواد به خورد هم بروند. غلظت خمیر به دست آمده باید در حد متوسط باشد. یعنی نه خمیر خیلی سفت باشد و نه خیلی شل باشد. وقت خمیر به خوبی به دست آمد باید مدتی بماند تا به خوبی به عمل آید. برای این کار خمیر را در یک کیسه پلاستیکی بریزید و تا 2 ساعت به آن دست نزنید.


پس از آنکه خمیر آماده شد، باید آن را صاف کنید و مواد سمبوسه را در آن قرار دهید. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد.


طرز تهیه سمبوسه پیتزایی


طرز تهیه سمبوسه پیتزایی


مواد لازم برای تهیه سمبوسه پیتزایی



  • ۳۰۰ گرم گوشت چرخ کرده

  • ۱ عدد پیاز بزرگ

  • نیم کیلو قارچ

  • یک عدد فلفل دلمه ای

  • پنیر پیتزای رنده شده به میزان لازم

  • رب گوجه فرنگی به میزان لازم

  • روغن، فلفل، نمک، زردچوبه، آویشن به میزان لازم

  • نان لواش به میزان لازم


پیاز ها را خرد کرده و به همراه زردچوبه و فلفل در روغن کمی تفت دهید تا آب پیاز گرفته شود و کمی طلایی شود. سپس گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی گوشت گرفته شود. کمی به آن آب اضافه کنید و در حدود ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا با حرارت ملایم بپزد. در این مرحله قارچ ها را خرد کرده و به همراه فلفل دلمه ای خرد شده به مواد اضافه کنید و تا زمانی که آب مواد گرفته شود اجازه دهید تا بپزد. سپس رب گوجه فرنگی را به اندازه دلخواه اضافه کرده و در نهایت نمک و آویشن را نیز به مواد به اندازه دلخواه اضافه کنید. اکنون مواد شما آماده است و می توانید با استفاده از نان لواش همان طور که در ابتدای مقاله توضیح داده شد، سمبوسه ها را بپیچید و در روغن سرخ کرده و میل کنید.


طرز پخت سمبوسه سبزیجات


در صورتی که تمایل داشته باشید، می توانید کمی پنیر پیتزا به مواد خود اضافه کنید. طعم پنیر پیتزا با مواد داخل سمبوسه فوق العاده خواهد شد.


مواد داخل سمبوسه متغیر است و می توانید از هر مواد غذایی که دلخواه شماست برای تهیه سمبوسه استفاده کنید. برای مثال می توانید به جای گوشت، در سمبوسه از مرغ استفاده کنید و یا اگر تمایل به غذای با گوشت و یا مرغ نداشته باشید، می توانید سمبوسه سبزیجات تهیه کنید. برای سمبوسه سبزیجات می توانید از سیب زمینی، جعفری و پیاز استفاده کنید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته