دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پاسخ به یک سؤال مهم؛

رمزگشایی از دلیل «شهید» اعلام شدن جانباختگان هواپیمای اوکراینی/ آیا نقش دشمن در سقوط بوئینگ 737 اثبات شد؟

پس از آنکه بنیاد شهید رسماً اعلام کرد که جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی شهید هستند، این فرضیه تقویت شده است که ستاد کل نیروهای مسلح توانسته مسئولان سخت‌گیر بنیاد شهید را متقاعد کند که این سانحه می‌توانسته به دلایل دیگری نیز که دشمن در شکل‌گیری آن نقش داشته است مربوط باشد.
کد خبر : 466368
637140942741383695_lg.jpg

گروه سیاسی خبرگزاری آنا: اولین بار، صبح شنبه و در بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح که طی آن خطای انسانی و هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی از سوی یگان‌های پدافند هوایی سپاه پذیرفته شد، از جان‌باختگان این حادثه تلخ به عنوان «شهید» یاد شد.


از بامداد شنبه تا امروز که بنیاد شهید و امور ایثارگران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که جان‌باختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در «حکم شهید» هستند، هیچ یک از مراجع رسمی حاضر نشدند از عنوان شهید برای کشته‌شدگان این پرواز استفاده کنند.


توجه به این نکته بسیار مهم است که حتی در اطلاعیه‌های تسلیت که از سوی مقامات عالی کشور نیز منتشر شد از عنوان شهید برای جان‌باختگان سانحه سقوط هواپیما استفاده نشد.


تاکنون و در حوادث مختلف موضوع اطلاق عنوان شهید به جان‌باختگان یکی از چالش‌های مهمی بوده است که منشأ گفتگو و مجادلات رسانه‌ای بسیاری نیز شده است. لیکن به دلیل قداست و ارزش معنوی عنوان و جایگاه شهید، نهاد متولی امور شهدا و ایثارگران با سخت‌گیری و جدیت قابل تحسینی در برابر فشارهای سیاسی، رسانه‌ای و... ایستاده است و حاضر نشده از آیین‌نامه تعیین مصادیق شهید و شهادت عدول کند.


ذکر این نکته قابل توجه است که در حال حاضر هزاران پرونده مربوط به رزمندگانی که در سال‌های دفاع مقدس در حوادث مختلف در مناطق عملیاتی (غیر از معرکه جنگ) کشته شده‌اند، در بنیاد شهید و امور ایثارگران وجود دارد که این بنیاد حاضر به پذیرش شهادت آن‌ها نشده است.


اما چرا بیانیه بنیاد شهید و امور ایثارگران به فاصله سه روز پس از انتشار اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح و استفاده از عنوان شهید برای جان‌باختگان سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی منتشر می‌شود؟


پاسخ به این سؤال را باید در آیین‌نامه تعیین مصادیق شهید و شهادت جستجو کرد.


بر اساس بند ۱۸ ماده ۳ آیین‌نامه تعیین مصادیق شهید و شهادت «افرادی که در حین درگیری بین نیروهای مسلح و دشمن یا گروه‌های معارض کشته می‌شوند» در حکم شهید هستند.


طی روزهای گذشته گزارش‌ها و گفتگوهای کارشناسی متعددی از سوی متخصصان و مراجع داخلی و خارجی منتشرشده که بر اساس آن احتمال انجام جنگ الکترونیک یا هک سیستم‌های پدافندی را برای گمراه کردن اپراتورهای سامانه موشکی و اشتباه در تشخیص هدف مطرح کرده‌اند.


سیر منطقی مواردی که در خصوص اعلام دیرهنگام شهادت مسافران پرواز هواپیمای اوکراینی می‌تواند این فرضیه را تقویت نماید که ستاد کل نیروهای مسلح توانسته است مسئولان سخت‌گیر بنیاد شهید و امور ایثارگران را متقاعد کند که سقوط هواپیما می‌توانسته به دلایل دیگری نیز که دشمن در شکل‌گیری آن نقش داشته است مربوط باشد.


انتهای پیام/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۴
۱
اون اپراتور محترم که دکمه شلیک رو زد اگه سرش رو از پنجره اتاقش بیرون میاورد با توجه به اینکه حدودا 10 کیلومتر با هواپیمای به اون گندگی فاصله داشت اونو میدید و نمیزد بعلاوه هواپیما از تهران به سمت غرب در حرکت بود ولی اگه موشک بود باید از غرب میومد همچنین سرعت هواپیما با سرعت موشک خیلی متفاوته و با اینهمه اختلاف بین موشک و هواپیما افسر محترم احتمالا خیلی نابغه بوده که زده
سایت محترم اینقدر رو اعصاب مردم راه نرید غذرخواهی بهترین کار بود و توجیه خطا مردم رو عصبی میکنه و عذرخواهی قبلی رو بی اثر میکنه و مردم رو خشمگین میکنه پس برای یکبار هم که شده اشتباهتون رو بپذیرید و از مسولیت فرار نکنید و بهتر بود که فرمانده هوا فضا میومد استعفا میداد
داود داود
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۰
۰
بعضی از این جانباختگان در صف شهدا نمیتوانند و نمیتوانستند قرار بگیرند . بازم کاری با عجله انجام شده .
میهمان
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴
۰
وقتی همه با خیال راحت زندگی می کنند و راحت سر بر بالین می گذارند وآسوده می خوابند وقتی در هوای چند درجه ی زیر صفر فرزندان این مرز وبوم با آن همه برف وسرما از مرزهای این مملکت دفاع می کنند وشب و روز نمی شناسند وبا تمام وجود حافظ جان و مال مردم هستند چرا عده ای به ظاهر ایرانی با دشمن هم سو شده اند وهر چی آنها می گویند باور می کند ودر نشر آن اخبار عجله می کنند .اگر به این مسئله فکر کنیم اگر کسی دشمن شخصی داشته باشدآن دشمن از هر دری وارد می شود تا دودمان تو را بر باد دهد از زن وفرزند گرفته تا خودت .حالا ببین دشمن یک مملکت چکار می کند شما تلاشهای برادران سپاهی ونظامی وارتشی را در این سالیان دراز نمی بینید ولی با این حادثه که آن هم عمدی نبود دشمن شاد می شویم مگر کسی بچه ی خودش را می کشد اینها همه فرزندان این مملکت بودند وبراداران سپاهی همان کسانی هستند که برای حفاظت از مردم و این کشور خواب خوش ندارند حالا بیایند مردمی که برایشان عزیز است بزنند .ای مردم غیور وبا شرافت ایرانی کسانی که امروز در هر جایگاه وسمت ومقامی با دشمن هم سو شده وایران وسپاه را محکوم می کند باید بدانیم اینها خودی نیستند . از خدا می خواهیم هرچه زودتر مردم به خود بیایند وببینند امروز آمریکا وهم دستانشان با چند موشک ایران فهمیدند ایرا ن با هیچ کس شوخی ندارد اگر نیم نگاهی به این آب وخاک بکنند شب وروز را برایشان جهنم می کنیم . با همه ی اینها باید هوشیار بود وقدر زحمات کسانی چون سردار سلمانیها رابدانیم ما به جان باختگان هواپیما که مثل عزیزان ما بودنند واقعا اشک ریختیم وازته دل ناراحت شدیم و از خدا برای آنها صبر مسئلت داریم با آزروی نابودی تمامی دشمنان ایرا ن عزیزمان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۶
۰
شما اول برو خصوصیات و توانایی های موشک کروز رو بخون .دوم دشمن می تواند با هواپیمای مسافربری مثل عملیات انتحاری داعش عمل کند ان کسی که مخالفت کرده است با دستور کلیر آسمان باید محاکمه و بازداشت شود نمی دانم چرا سپاه تمام تقصیرها رو گردن گرفته است واقعا دلمان سوخت از بی مسئولیتی داخلی های خائن!! اگر ۵۰ درصد موشک کروز بود تمام هواپیماهای مسافر بری با اضافه فرودگاه و تمام انسانهای شاعل و مسافر آن و تمام تاسیسات نظامی و و تمام سکنه اطراف فرودگاه کشته می شدند لطفا منطقی باشید آن مسافران عزیز از دست رفته فدای ملت شدند افسوس و دریغ از داغ و فراقشان و اف بر مسئولی که اجازه پرواز به آن هواپیما داد و پروازها در آسمان را در شرایط اضطراری متوقف نکرد خود آمریکا تمامی هواپیماها را از پرواز در اطراف آسمان عراق و ایران در آن روز ممنوع اعلام کرده بود و آن وقت کشور من ...از دریغ و آه آه آه سپاه مظلوم مثل همیشه خودش را فدا کرد برای مردم قدرشناس و برخی مردم قدر ناشناس....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۸
۰
بزودی همه حقیقت روشن می شود و شما استرس روشن شدن حقیقت را نداشته باش ... وقتی حقیقت رخ نشان دهد شرمنده رهروی که عمل بر مجاز کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
۰
تعریف شهید چیز دیگری است اگر این افراد عازم رزم میبودند جای پذیرش داشت.
بی نام
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱
۱
این عزیزان قطعا لیاقت شهدا را داشته اند و اکثراً شهید راه علم بودند. و اراده خدا در این راه کاملا مشهود است. عزیزان خدا بودند. ما فقط ظاهر قضیه را می بینیم و از آنچه نهان است بی خبریم. یه جستجویی کنید "دکتر محمد امین جبلی، متخصص قلب". چه انسان شریفی بوده.
ستوده
Germany
جمعه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
۰
چراجانبازان ماکه اینهمه سال زجرکشیدندمخصوصاشیمیایی هاواعصاب وروانهامون راوقتی فوت میکنن شهیداعلام نمیکنن ولی به خاطراینکه دهن مردم راببندندکشته شدگان هواپیماراکه همشون هم مسلمان وخداپرست نبودندراشهیداعلام کردند؟اینه رسم انسانیت؟
هلدینگ شایسته