دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا

حسین توکلی: هنوز در شوک مصدومیت بهداد هستم/ حسین رضازاده به سهراب مرادی ظلم کرد

سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری‌کشورمان گفت: مصدومیت بهداد سلیمی اتفاق بدی بود که برای تیم ملی افتاد و هنوز در شوک این اتفاق تلخ هستم.
کد خبر : 46615

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا، بهداد سلیمی قویترین مرد جهان، مسابقات جهانی وزنه برداری را از دست داد. این بدترین خبری بود که از اردوی تیم ملی وزنه برداری رسید. وزنه‌بردار سنگین وزن ایران در حالی‌که در سلامت کامل به سر می‌برد در حرکت دو ضرب و در شرایطی که تلاش می‌کرد تا وزنه 262 کیلوگرمی را مهار کند آسیب شدیدی دید تا مسابقات جهانی آمریکا را از دست بدهد. تیم ملی حالا با از دست دادن بهداد سلیمی و سعید محمدپور و بلاتکلیفی سهراب مرادی کار سختی در مسابقات جهانی را پیش‌رو خواهد داشت؛اما با این حال حسین توکلی که هنوز در شوک مصدومیت بهداد سلیمی قرار داد معتقد است باید به آینده امیدوار بود. در زیر گفت‌وگوی تفصیلی آنا را با حسین توکلی سرمربی تیم ملی وزنه برداری می خوانید:


* با توجه به مصدومیت بهداد سلیمی و سعید محمدپور و همچنین بلاتکلیفی سهراب مرادی هم‌اکنون وضعیت فعلی تیم ملی وزنه‌برداری در آستانه اعزام به مسابقات جهانی آمریکا چگونه است؟


- متاسفانه در این چند وقت اخیر اتفاقات ناگواری برای تیم ملی وزنه‌برداری افتاد. مصدومیت بهداد سلیمی یکی از بدترین اتفاقاتی بود که افتاد. با گذشت چند روز از مصدومیت بهداد همچنان در شوک هستیم. او شانس اول کسب مدال فوق سنگین وزن جهان در مسابقات آمریکا بود و حالا این مهره اصلی در تیم حضور ندارد. به طبع شرایط روحی خوبی نداریم اما در کل وزنه برداران در آمادگی کامل به سر می برند.


* بهداد در شرایطی مصدوم شد که قصد داشت وزنه 262 کیلوگرمی را مهار کند. با توجه وضعیتی که داشت نمی شد این رکورد گیری انجام نمی‌شد؟


- هیچ مربی به دنبال این نیست شاگردی با این آمادگی کامل را از دست بدهد. بهداد نیاز داشت وزنه‌ای که قرار است در مسابقات جهانی بالای سر ببرد را در تمرینات برای یکبار آن را امتحان کند. بالا بردن این وزنه از نظر فکری و روحی روانی بهداد را در شرایط بهتری قرار می داد اما بخت نه با او یار بود و نه با ما. وزنه برداری ورزش سخت و غیرقابل پیش‌بینی است و ما همیشه با مساله مصدومیت ورزشکاران روبه رو هستیم اما متاسفانه برای بهداد این مصدومیت در بدترین شرایط ممکن اتفاق رخ داد. این وزنه بردار در اوج آمادگی بود و شانس اول ما برای کسب مدال طلا بود.


* در حال حاضر وضعیت بهداد سلیمی به چه صورت است و شانس رسیدن به مسابقات المپیک را خواهد داشت؟


اگر در مسابقات جهانی ایران جزو شش تیم اول باشد، امتیاز هر شش نفر حساب میشود که در صورت سهمیه کامل المپیک را کسب خواهیم کرد.اما اگر بین تیم های 6 تا 12 باشیم پنچ امتیاز را کسب خواهیم کرد

-به طور حتم بهداد شانس رسیدن به مسابقات المپیک را خواهد داشت. با توجه به اینکه کادر پزشکی خوبی در کنار تیم ملی قرار دارد این امیدواری وجود دارد بهداد هر چه زودتر مصدومیتش برطرف شود. فدراسیون وزنه برداری هم تمام شرایط و امکانات را در اختیار سلیمی خواهد گذاشت حتی ممکن است برای ادامه معالجه به کشور آلمان اعزام شود تا هر چه زودتر در این فرصت باقی مانده سلامتی خود را به دست بیاورد و در مسابقات المپیک حضور پیدا کند. چند تن از کشتی گیران هم شرایطی مانند بهداد برایشان به وجود آمد و چند ماه بعدش در مسابقات شرکت کردند و توانستند مدال طلا دست یابند. با توجه به اینکه 11 ماه دیگر برای المپیک فرصت داریم برای رسیدن بهداد به مسابقات المپیک دغدغه ای نداریم و انشالله تحت مداوا قرار می گیرند و به زودی به جمع ما ملحق خواهد شد.


* با توجه به غیبت بهداد در مسابقات جهانی آمریکا، همه نگاه‌ها به بهادر مولایی دوخته شده است. به نظر شما بهادر می‌تواند انتظارات را برآورده کند؟


-با توجه به مصدومیت بهادر مولایی و دور بودنش از میادین، در ابتدا در رکوردگیری ها کمی عقب بود اما در این چند وقت اخیر توانست خودش را به آمادگی لازم برساند و عملکرد خوبی از خودش نشان دهد. طبیعی است هنوز با وجود مصدومیت شدید زانویش نتوانسته خودش را به رکوردهای قبلی‌اش برساند، اما تا به اینجا پیشرفت قابل چشمگیری داشته است. کسب مدال توسط مولایی در این مسابقات بسیار سخت است اما دور از دسترس هم نیست، به هر حال مسابقات سختی پیش رو داریم و تمامی حریفان قدرتمند هستند، اگر سلیمی در مسابقات جهانی حضور پیدا می کرد هم برای خودش و هم برای تیم ملی جای امیدواری بود اما متاسفانه بخت با ما یاری نکرد، به هر حال امیدواریم که با دست پر از این مسابقات برگردیم.


* مشکل سهراب مرادی به کجا رسید. آیا فدراسیون جهانی با حضور این وزنه بردار در مسابقات جهانی موافق کرد؟


- وضعیت سهراب مردای هم هنوز مشخص نشده‌ است، 80 درصد حضورش قطعی شده اما هنوز به ما نتیجه نهایی را اعلام نکرده‌اند. متاسفانه در این چند وقت اخیر اتفاقات زیادی برای وزنه برداری افتاد که از همه آنها عجیب‌تر بازنشستگی سهراب مرادی بود.


* حسین رضازاده رئیس اسبق فدراسیون وزنه برداری، مسئولیت بازنشستگی سهراب مرادی و دیگر وزنه برداران را قبول نمی کند؛ شما نظرتان در این خصوص چیست؟


- نامه رسمی اعلام بازنشستگی سهراب مرادی به زبان انگلیسی در فدراسیون موجود است. سهراب مرادی دو سال پیش محروم شد و همان زمان هم در لیست بازنشستگان قرار گرفت. دو سال پیش ریاست فدراسیون وزنه برداری بر عهده رضازاده بود و تمام کار‌ها زیر نظر او انجام می‌شد. این اتفاق از روی عدم آگاهی به قوانین یا مسائل دیگر دو سال پیش اتفاق افتاد و رئیس قبلی فدراسیون باید جزییات امور را در اختیار کادر جدید قرار می داد که این اتفاق هرگز نیافتاد؛ این ظلم بزرگی بود که در حق سهراب مرادی شد.


* با توجه به شرایط و مشکلاتی که با آنها اشاره داشتید وضعیت کسب سهمیه وزنه برداران برای المپیک به چه صورت است؟


- در هر صورت داشته های ما برای المپیک همین مقدار است و باید با همین نفرات بهترین نتیجه را به دست بیاوریم. با توجه به مصدومیت بهداد و محمدپور اگر مشکل مرادی حل نشود ما با هفت وزنه بردار در این مسابقات جهانی شرکت می‌کنیم که این موضوع کار ما را مشکل می‌کند. اگر ایران جزو شش تیم اول باشد، امتیاز هر شش نفر حساب می شود که در این صورت سهمیه کامل المپیک را کسب خواهیم کرد، اما اگر بین تیم های 6 تا 12 باشیم پنج امتیاز را کسب خواهیم کرد و به همین ترتیب امتیازات در رتبه های بعدی کاهش پیدا می کند.


* به عنوان سوال پایانی، شما خودتان قهرمان المپیک بودید در حال حاضر شرایط فعلی وزنه برداری را در ایران چطور می بینید؟


- علی مرادی در این مدت که عهده دار فدراسیون وزنه برداری بوده است به لحاظ مسائل مدیریتی و زیرساختی سعی کرد بهترین کار را انجام دهد اما برای ساختن نفرات جدید به زمان نیاز داریم. نه من و نه فدراسیون توانایی این را نداریم که در مدت 6 ماه وزنه برداری در حد بهداد سلیمی یا کیانوش رستمی تربیت کنیم اما با برنامه های من و فدراسیون قرار شد که در چهار سال زمان ریاست مرادی نفرات زیادی را به اردوها و تیم ملی وزنه برداری اضافه کنیم.


زمانی‌ در رده سنی جوانان در سال 2008 من به عنوان مربی بهداد سلیمی، کیانوش رستمی و نواب نصیر شلال مشغول به فعالیت بودم بعدها آنها به رده سنی بزرگسالان راه یافتند و نتایج درخشانی به دست آوردند؛ اما باید به این نکته هم توجه کنیم که درخشش بهداد سلیمی و کیانوش رستمی و دیگر وزنه برداران در مسابقات کنونی حاصل کار مدت زمانی بود که برای این وزنه برداران صرف شد. تربیت و آمادگی این وزنه برداران به صورت خودجوش نبود و با یک پروسه طولانی همراه بود. متاسفانه در 5 سال اخیر پشتوانه سازی خوبی برای تیم ملی وزنه‌برداری انجام ندادیم و این چند سال تنها از وزنه بردارانی که هم اکنون وجود دارند بهرمند شدیم. در تمامی مسابقات نفرات اعزامی به اردوها مشخص بود و هیچ وقت به این فکر نشد که برای این وزنه برداران جایگزینی در نظر بگیرند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته