وضعیت کشور در شب حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در سطح جنگی قرار داشت/ چندین بار در خواست کردیم فضای پروازی کشور کلییر شود
به گزارش خبرنگار حوزه امنیتی و دفاعی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، سردار امیرعلی حاجیزاده در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره سقوط هواپیمایی مسافربری اوکراینی اظهار کرد: حادثه دلخراش سرنگونی هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین را بنده در غرب کشور، بعد از اجرای حملات موشکی بر علیه پایگاههای آمریکا شنیدم و موقعی که اطمینان پیدا کردم چنین اتفاقی رخ داده، واقعاً برای خودم آرزوی مرگ کردم که ای کاش میمردم و چنین حادثهای را شاهد نبودم.
وی افزود: ما یک عمر خودمان را پیشمرگ مردم کردیم و امروز هم آبرویمان را با خداوند متعال معامله میکنیم و در این شرایط سخت در مقابل دوربینها ظاهر شدیم که توضیحاتی در این خصوص ارائه دهم.
فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: بررسیها و ارزیابی این حادثه توسط ستادهای بالاتر و مجموعه قوه قضائیه انجام خواهد شد تا انشاءالله بعد از تکمیل اطلاعات، جرئیات را به مردم اعلام خواهیم کرد.
حاجیزاده ادامه داد: گردن ما از مو باریکتر است و همه مسئولیت این کار را میپذیریم و هرگونه تصمیمی مسئولان بگیرند، مطیع اجرای آن هستیم.
وی با تأکید بر اینکه بیش از یک هفته شرایط منطقه ملتهب و التهابات منطقهای به حدی بالا بود که احتمال درگیری میرفت و حتی چنین التهاباتی نسبت به سالهای گذشته شاید از ابتدای انقلاب بیسابقه بود و احتمال درگیری بالا بود، اضافه کرد: نیروهای هر دو طرف در آمادهباش 100 درصد بودند بهخصوص که آمریکاییها اعلام کرده بودند ۵۲ نقطه در ایران را میزنند. برای همین همه یگانهای آفندی و پدافندی در آمادهباش 100 درصد بودند.
فرمانده هوافضای سپاه با اشاره به اینکه آنچه در بررسیهای ما انجام شد، شب حادثه وضعیت آمادگی را در سطح جنگی قرار دادند و بالاترین سطح آمادهباش توسط شبکه یکپارچه پدافند به سامانهها ابلاغ میشود، خاطرنشان کرد: در این شرایط تعدادی از سامانههای پدافندی به رینگ پدافند تهران اضافه شد. یعنی اولین سامانههایی که در محدوده غرب تهران مستقر میشود، این حادثه توسط آن رقم خورده است.
حاجیزاده با تأکید بر اینکه در چندین مرحله بالاترین سطح آمادهباش به همه شبکه تأکید میشود و همه سامانههای پدافندی در بالاترین سطح آمادگی به سر میبردند، تصریح کرد: در چندین مرحله به همه سامانهها اعلام میشود که موشکهای کروزی به سمت کشور شلیک شده و آماده باشند.
وی با اعلام اینکه سامانهها در بالاترین سطح آمادگی بودند یعنی فقط کافی است یک شاسی را شما فشار بدهید، یادآور شد: مصاحبهای هم با این اپراتور انجام شده که پخش خواهد شد و او اظهار میکند که ما چندین بار درخواست کردیم که آسمان کشور از پروازها متوقف شود یعنی اصطلاحاً «کلییر» شود.
فرمانده هوافضای سپاه ادامه داد: در آن لحظاتی که این اتفاق میافتد این سامانه مواجه میشود با هدفی در ۱۹ کیلومتری که «کروز» تشخیص داده میشود.
وی تصریح کرد: با توجه با اطلاعاتی که به اپراتور داده بودند که شرایط جنگی است و موشک کروز شلیک شده، او این هواپیما را کروز تشخیص داده؛ او موظف بوده تماس بگیرد و تأییدیه بگیرد و خبط اپراتور هم از همین نقطه است، منتها در آن شرایط گویا شبکه ارتباطی او با اختلال مواجه شده بود و 10 ثانیه فرصت داشته که تصمیم بگیرد که بزند و میتوانسته نزند و در این شرایط این تصمیم بد را میگیرد.
فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه سامانه پدافندی ساعت 12 شب در این منطقه مستقر شده است و هواپیما پس از بلند شدن با توجه به اطلاعاتی که به اپراتور داده بودند که وضعیت جنگی است و کروز شلیک شده است، او این هدف را کروز تشخیص داده است، گفت: او موظف بوده که در این شرایط تماس بگیرد و تأییدیه بگیرد و خبط او از همین نقطه است، منتهی ظاهراً سیستم ارتباطی او با اختلال مواجه بوده است.
حاجیزاده افزود: اما نتوانسته ارتباط برقرار کند که ممکن است به دلیل سامانههای جمینگ یا شلوغی شبکه بوده و تنها 10 ثانیه فرصت برای تصمیم گیری داشته که منجر به تصمیم بد او در هدفگیری می شود.
وی با بیان اینکه عزیزان هواپیمایی کشوری تا قبل از اعلام نیروهای مسلح محکم اعلام کردند که این موضوع اصابت موشک نیست و تحت بررسی است، خاطرنشان کرد: اولاً آنها بر اساس دانستههای خود عمل کردند و از این حادثه خبر نداشتند. بنده زمانی که مطلع شدم در صبح چهارشنبه بلافاصله به مسئولان اطلاع دادم این موضوع را به من گفتند هدفی را زدهایم، اما تقارن آن با این موضوع من را به شک انداخت و بلافاصله به تهران حرکت کردم، اما در بین راه به مسئولان اطلاع دادم که این اتفاق افتاده است و به احتمال زیاد هواپیمای خودی را زدهایم.
فرمانده هوافضای سپاه ادامه داد: زمانیکه به تهران رسیدم دیدم که ستاد کل نیروهای مسلح یک تیم بررسی سانحه تشکیل داده است و تمام این تیم و افراد دخیل در این قضیه را کاملاً قرنطینه کرده بودند و ما اجازه نداشتیم اطلاعرسانی کنیم. تأخیر در اطلاعرسانی به این دلیل نبود که کسی بخواهد موضوعی را کتمان کند، بلکه روال همین است که ستاد کل باید این موضوع را بررسی کند که پس از بررسی، صبح جمعه همه اطلاعات جمعآوری و مشخص شد که واقعه چه بوده است.
حاجیزاده گفت: باز تکرار میکنم که بنده در اولین ساعتی که مطلع شدم به مقامات اطلاع دادم، آنها به واسطه اینکه باید این موضوع را بررسی و ارزیابی میکردند مربوط به ستاد کل است که واقعاً هم سریع این کار را ظرف 48 ساعت انجام دادند.
وی با اشاره به رد قاطع موضوع سرنگونی توسط هواپیمایی کشوری یادآور شد: آنها بر اساس دانستههای خود عمل میکردند و اعلام میکنم که آنها هیچ گناهی ندارند و تقصیری ندارند، هم هواپیما در مسیر بوده و هم خطایی نداشته و هم هواپیمایی کشوری درست عمل کردهاند و اگر خبط و خطایی بوده از جانب عناصر ما است و چون از نیروهای تحت امر ما است، ما باید جوابگو باشیم.
فرمانده هوافضای سپاه با بیان اینکه عزیزان هواپیمایی کشوری بر این اساس که اگر موشکی به هواپیما بخورد، هواپیما منفجر میشود، میگفتند این هواپیما منهدم نشده است، گفت: این هواپیما در ارتفاع کم و توسط یک موشک کوتاهبرد که سر جنگی کوچک و مجاورتی دارد مورد اصابت قرار گرفته و این هواپیما فرصت پیدا کرده روی هوا متلاشی نشود و روی زمین متلاشی شود.
حاجیزاده ضمن بیان این مطلب که نه نیروهای مسلح و نه سپاه بنایی برای پنهانکاری نداشتند، گفت که ما هم مثل خانواده این شهدا خود را غمزده و صاحب عزا میدانیم. اینها هزینه شیطنتها و التهابات آمریکا در منطقه است که آن شب آمادگی درگیری همهجانبه را داشتیم، خود من که در غرب کشور بودم هر آن احتمال درگیری را میدادم؛ چراکه پروازهای زیاد جنگی بر فراز منطقه بود. متأسفانه بهدلیل تصمیمگیری عجولانه یک فرد چنین فاجعه بزرگی رقم خورد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا نباید فضای کشور چند ساعتی از پروازهای مسافری خالی میشد، خاطرنشان کرد: نمیخواهم کسی را متهم کنم، از دید من هر وقت شرایط جنگی میشود، باید این اتفاق توسط مسئولان ذیربط میافتاد، اما به هر ترتیب نیفتاد. اگر خبط و خطایی وجود دارد در بخش نیروهای مسلح است و در بخش دولتی و کشوری و شرکت فرودگاهها هیچ قصور و تقصیری وجود ندارد، اگر از آنها میخواستیم انجام میدادند؛ چون مسئول این کار ما نبودیم و کسان دیگری باید این کار را میکردند.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه همانگونه که من آن شب در غرب کشور عملیات ضربات موشکی را فرماندهی میکردم، گفت: عزیزان دیگری در این بخش هم مسئول بودند و باید این کار را میکردند، اما زمینهای ایجاد شد تا این فرد این خطای بزرگ را انجام دهد.
انتهای پیام/4079/پ
انتهای پیام/