مطمئنم هالیوود بهزودی فیلمی درباره حاج قاسم سلیمانی میسازد/ جای خالی موضوعات مهمی مثل اربعین و کمکرسانی به سیل زدگان در عمار
سعید مستغاثی در گفتگو با خبرنگار حوزه سینمای گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا با اشاره به این که «مردمی بودن» مهمترین ویژگی جشنواره عمار است افزود: بسیاری از سینماگران و سیاستگذاران هنری در طول این سالها تلاش کردهاند که سینمای ما چنین خصلتی داشته باشد، اما موفق نشدهاند؛ در دنیا هم، خیلی از جشنوارهها خواستهاند با ابزار پول و تبلیغات به این هدف برسند که عموماً به نتیجه مورد نظر خود نرسیدهاند.
وی اظهار کرد: در جشنواره عمار، سینما تا روستاها و کورهراهها، مساجد و خانهها نفوذ میکند. این یک چیز منحصربهفرد است. خود مردم فیلمها را اکران میکنند و آثار ارائهشده هم اغلب دغدغههای مردم است. اینها را در هیچ جشنوارهای چه داخلی و چه خارجی نمیبینیم.
این منتقد سینما در ادامه گفت: البته به نظر من جشنواره عمار هنوز راه اصلی خودش و آن عمارگونگی را پیدا نکرده است. موضوعاتی که در آثار ارسالی مطرح میشود خوب است، اما به نظر میرسد بچهها دچار یک نوع تکنیکزدگی شدهاند؛ بیشتر دنبال تکنیک هستند. البته امسال کمتر این موضوع را دیدم، اما یکی دو سال پیش خیلی به دنبال مسائل تکنیکی بودند.
مستغاثی عنوان کرد: تکنیک در سینما و تولیدات تصویری چیز غریبی نیست، با خواندن تعدادی کتاب و دیدن چند فیلم میتوان به آن رسید. آن چه مهم است، عمارگونگی و روشنگری است. یعنی جشنواره عمار همانجور که در مورد مخاطبانش منحصربهفرد است در مورد ارائه آثار هم باید منحصربهفرد باشد.
وی گفت: جشنواره عمار مدرسهای سینمایی دارد. آدم تکنیکال تربیت کردن کاری ندارد، مسئله عمار باید بحث بینش و بصیرت باشد. جلسه بگذاریم، روزانه، هفتگی، ماهانه با فیلمسازها و به آنها بصیرت بدهیم، وگرنه فیلم را که همه میسازند. باید اینها را مدنظر داشته باشیم تا جشنواره عمار بتواند بهلحاظ محتوایی، منحصر به فرد شود.
این پژوهشگر سینمایی افزود: علاوه بر این، باید به موضوعات و چالشهای روز هم توجه کرد. درست است که ما یکسری موضوعات عمومی مثل ارزشهای اسلامی، عدالت، خانواده و مسائل دیگر داریم، اما چالشهای روز خیلی مهم است. این را باید بفهمیم. اینکه حضرت آقا هر سال شعاری را مطرح میکنند بیهوده نیست، اینها با بررسی و دقت است، خب چه کسی باید این شعارها و این اولویتها را گسترش داده و پخش کند؟ دقیقاً آن کسی که به دنبال فعالیت فرهنگی عمارگونه است!
داور جشنواره مردمی فیلم عمار بیان کرد: البته نباید به ظواهر برسیم، اینکه مثلاً هر سال برای جشنواره یک شعار انتخاب کنیم یا بگوییم یک جایزه با فلان عنوان میدهیم کافی نیست.
وی گفت: باید در آثار جشنواره عمار چالشهای روز نمود پیدا کند.در جشنوارههای استاندارد جهانی مثل جشنواره کن، برلین، ونیز یا مراسم اسکار، هر ساله یک تِم و درونمایه و چالش قابل مشاهده است. هر سال شما میتوانید یک تِم و درونمایهها را ببینید.
مستغاثی افزود: ما چالشها و مسائل زیادی داریم. انعکاس همایش عظیم راهپیمایی اربعین در جشنواره عمار کجاست؟ راهپیمایی اربعین گنجینه موضوعات است. به خدا اگر به آنها پرداخته نشود، ظلم است! این که صرفاً چند مستند داشته باشیم کافی نیست. باید در حوزه آثار داستانی و نمایشی هم کار کنیم. بهار امسال شاهد وقوع سیل در شمال و جنوب غرب کشور بودیم که یک حماسه بزرگ مردمی را در پی داشت؛ اما انعکاس آن در فیلمهای جشنواره عمار کمرنگ است.
این منتقد سینما اظهار کرد: شما میبینید که اتفاقاتی به مراتب بیاهمیتتر از این موضوع از چشم هالیوود پنهان نمیماند. من با قاطعیت میگویم که بهزودی و شاید تا سال آینده در میان تولیدات سینمای آمریکا، حتماً فیلمی درباره ترور سردار سلیمانی خواهیم داشت. آنها معطل نمیشوند که ببینند اوضاع چه میشود. سردار سلیمانی برای آنها چالش بود و به این چیزها اهمیت میدهند.
داور بخش داستانی کوتاه و نیمهبلند دهمین جشنواره فیلم عمار بیان کرد: این غمانگیز است که فیلمهایی را در بین آثار ارسالشده ببینی که جایش در جشنواره فجر است. فیلمها باید رنگ و بوی عماری داشته باشد. شعار سال، حماسه اربعین، کمکرسانی سیل یا اردوهای جهادی در این جشنواره کجاست؟ این همه شور و نشاط، انقلاب در همین چیزهاست دیگر! همان چیزهایی که رسانههای خارجی میخواهند سانسور کنند. اینجا که دیگر نباید سانسور شود.
وی گفت: پرداختن به آسیبهای اجتماعی خوب است، اما شما باید بتوانید این سوژهها را در ارتباط با این چالشهای روز بسازید. قرار نیست که فیلمی که درباره اربعین میسازید، صرفاً راجع به اربعین باشد. شما در یک فیلم آمریکایی، مثلاً همین 1917 که الان گلدنگلوب هم گرفته می بینید که ظاهراً درباره جنگ جهانی اول است ولی چالشهای مختلف انسانی در آن مطرح میشود.اصولاً یکی از سیاستهای هالیوود این است که مثلاً سینمای اجتماعی را در بستر ژانر علمی تخیلی یا ژانر فانتزی مطرح میکند. فیلمساز ما هم باید دغدغههای اجتماعی را در حماسه کمکرسانی به سیل منعکس کند.
مستغاثی افزود: اینها قصههایی است که درون هم تنیده میشود. شخصیتی که در فیلمی با موضع پیادهروی اربعین یا قضیه سیل حاضر می شود، کلی پسزمینههای اجتماعی دارد. اینها چیزهایی است که در جشنواره عمار میتواند مطرح شود.
انتهای پیام/4104/پ
انتهای پیام/