دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 دی 1398 - 10:13
زارعان:

50 دستاورد جدید صنعت هسته‌ای کشور در روز ملی فناوری هسته‌ای رونمایی می‌شود

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در روز ملی فناوری هسته‌ای دستاوردهای جدیدی از مجموعه آب سنگین اراک به سمع و نظر ملت شریف ایران خواهد رسید.
کد خبر : 465553
4bsof566414d401jtu5_800C450.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، علی‌اصغر زارعان در مراسم بازدید جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه کاشان از مجتمع تولید آب سنگین و همچنین ر­اکتور تحقیقاتی خنداب اراک، اظهار کرد: 40سال قبل ملت غیور و شهید پرور ایران اسلامی به رهبری امام راحل آمریکا را از ایران بیرون کردند و انشاالله در 41 سالگی انقلاب با راهبردی که ایران دارد ضمن بالا بردن هزینه­‌های حضور نظامیان آمریکا، با توجه به بصیرت ملت­‌های مسلمان که می‌دانند حضور بیگانگان در منطقه جز شر و فساد چیزی به همراه نداشته است، آنها از منطقه ما خارج شوند.اگر این مسیر را دنبال کنیم یعنی سردارسلیمانی زنده است و راهش ادامه دارد.
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه نباید از دشمنی، دشمن غافل شویم چون یکی از راهبردهای اصلی آمریکا فشار حداکثری است، افزود: برای عملیاتی شدن این راهبرد آمریکا تاکنون ترفندهای گوناگونی را بکار ­برده و در این چهل سال این شگردها را دیده­ایم و تجربه خوبی جهت مبارزه با استکبار داریم.
زارعان تصریح کرد: آمریکا جهت این راهبرد خود 2 هدف را دنبال می کند، اول اینکه فشار حداکثری برای آنان هزینه نداشته باشد و متقابلاً برای مردم ما انفعال به همراه داشته باشد که تا کنون ملت و مسئولان با رهبری هوشمندانه مقام معظم رهبری با این موضوع به‌خوبی برخورد کرده‌اند و دوم اینکه آنها می‌خواهند ایران نسبت به این فشارها اقدام متقابلی از خود نشان ندهد.


وی ادامه داد: آمریکایی‌ها در حین تشدید تحریم­‌های ظالمانه، توأم با رجز خوانی‌ها برای ایران، مذاکره را نیز به ما پیشنهاد می‌کنند.
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به شهادت سردار سلیمانی بیان کرد: این ترور باعث شد ماهیت شعارهای توخالی نظام سلطه مبنی بر مبارزه با تروریسم که گوش همه جهان را کَر کرده است، بیش از پیش آشکار شود.


زارعان گفت: پس از شهادت سردار سلیمانی، این دروغ پردازی‌­ها و عملیات­‌های روانی و رسانه­‌ای طرف مقابل که علیه ایران به راه انداخته بودند، به رسوایی کشانده شود و حقانیت ایران اسلامی را خداوند متعال بدین صورت به اثبات رساند. شهادت حاج قاسم سلیمانی تولد دیگری برای مبارزه با استکبار است.


وی افزود: ما باید به چهل سال گذشته خود افتخارکنیم و امیدوار به آینده، پُر شتاب در مسیر تحقق آرمان­ها و پیشرفت کشورتلاش کنیم. در این مسیر باید عزت و سربلندی، جهاد، تلاش، مقاومت، افتخار و پیروزی را همیشه به یاد داشته باشیم و گام دوم انقلاب را نیز همراه با بالندگی با یک انسجام ملی دنبال کنیم.


زارعان به اهداف و ترفندهای آمریکا و رژیم صهیونیستی درجهت خرابکاری صنعت هسته‌ای ایران و از بین بردن زیرساخت­‌های این صنعت اقتدارآفرین اشاره و تصریح کرد: خرابکاری‌های آنها به صورت سخت افزاری و نرم­‌افزاری است.


وی ادامه داد: دشمنان ما جهت نفوذ همواره تلاش داشته و دارند و اگر نبود هوشیاری و دشمن­‌شناسی متخصصین صنعت هسته­‌ای به‌ویژه در حوزه حفاظت و امنیت سازمان و اقدامات وزارت اطلاعات، قطعاً صنعت هسته­‌ای ما در این شرایط ایده­‌آل که با سرعت و نشاط پروژه­‌های خود را با هدف‌گذاری صحیح و مدیریت جهادی آقای صالحی قرار نداشت.


دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: مجتمع تولید آب سنگین و ر­أکتور تحقیقاتی آب سنگین خنداب اراک به عنوان یک شاهکار ایرانی و نمونه­‌ای بارز از می­‌توانیم و خودباوری است که در بعد از پیروزی انقلاب یعنی در سال 1379 عملیات اجرائی آن آغاز و در سال 1385 با ظرفیت 8 تُن تولید آب سنگین در سال به محصول نهائی رسیده است.


وی ادامه داد: سپس بر حسب نیاز ما ظرفیت تولید آب سنگین به 16 تُن در سال افزایش و از سه سال اخیر تا کنون ظرفیت آن به 20 تُن در سال افزایش یافته و اگر نیاز به افزایش تولید بیشتر نیز باشد می توان با توجه به زیرساخت­‌های ایجاد شده آن را تا 24 تُن تولید در سال افزایش دهیم.


زارعان گفت: از نظر جایگاه بین‌المللی در صنعت هسته‌ای، ایران اسلامی دهمین کشور تولید کننده آب سنگین جهان با خلوص 97، 99 درصد است و این یک دستاورد هایتک از نظر فناوری و محصول، یک دانش پیشرفته است.


دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در دنیا آب سنگین به عنوان یک دارایی حیاطی برای کشورهای دارنده این محصول به‌­حساب می‌­آید، تصریح کرد: کاربردهای آب سنگین در حوزه هسته‌ای جهت خنک کردن ر­أکتور و دیگر حوزه­‌ها چون آشکارسازها، طیف سنجی، مخازن نفت و گاز، تولید فیبر نوری و نیمه هادی­‌ها و ردیاب و در علم هیدرولوژی و دارویی همچون واحد تولید اکسیژن 18 که مواد اولیه پت اسکن است.


وی گفت: در 20 فروردین 1398 این واحد به بهره­‌برداری رسید و به‌دلیل استاندارد بودن این محصول و رقابت با سایر کشورها در این حوزه، طی فرآیندی موفق به صادرات در این زمینه شدیم.


زارعان افزود: بالغ بر 60 دانشگاه در داخل کشور نیازمندی خود را از طریق این مجتمع تأمین می‌­کنند. همین اقدامات و تلاش­‌های خالصانه است که دشمن را عصبانی کرده است، یعنی تبدیل علم به فناوری و سپس بهره­ مندی مردم از این دستاوردها اثرات خودش را گذاشته و بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری اقتدار امّت اسلامی، ترویج علم در دنیای اسلام و عمل صالح است.


دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: غربی­‌ها تلاش می­‌کنند این محصول استرتژیک را صرفاً در انحصار خودشان نگه­دارند و ایران اسلامی علی‌­رغم همه محدودیت‌­ها این انحصار را با فروش آب سنگین و تبادل اورانیوم با کیک زرد شکسته است و ان­شاالله در 20 فروردین 1399 دستاوردهای دیگری از مجموعه آب سنگین اراک خواهیم داشت که به سمع و نظر ملت شریف ایران خواهیم رساند.


زارعان با بیان اینکه در بیست سال گذشته راکتور تحقیقاتی خنداب اراک با همکاری روسیه آغاز شد، افزود: رأکتور اراک تمام اجزای یک راکتور قدرت را علی‌­رغم تحقیقاتی بودن آن دارا است. صرفاً مأموریت این راکتور تولید هشت و نیم کیلو پلوتونیوم پس از راه­‌اندازی در سال بوده که ایمن بودن این رأکتور یکی از الزامات و اولویت‌­های صنعت هسته‌ای بوده و هست.


وی ادامه داد: متأسفانه افرادی نادان و بی‌­اطلاع به شکل دیگری در اذهان عمومی اینطور مطرح کردند این رأکتور قبلاً فعال بوده، در صورتی که چنین نیست. متأسفانه، افراد نادان جهت منافع سیاسی خود بی‌تقوایی و بی­‌انصافی کردند.


دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: براساس توافقات صورت گرفته در برجام، به مدرن سازی راکتور تحقیقاتی آب سنگین و مبنای طراحی و ساخت راکتور تحقیقاتی مدرن روی آوردیم. راکتور اراک کاربردی صلح­آمیز دارد و کلیه فعالیت­‌های مرتبط با این پروژه اقتدار آفرین در ایران و توسط متخصصین داخلی در حال انجام است.


وی ادامه داد: این مدرن­سازی نسبت به طرح قدیم از مزایای مختلفی برخوردار است و از جمله آنها می توان به وجود اشتعال بالاتر و استفاده بهینه­تر از سوخت، وجود شار نوترونی بالاتر، تولید رادیو ایزوتوپ­‌های صنعتی و پزشکی گسترده‌­تر که هم نیاز فعلی و هم نیاز آینده کشور را برطرف می­‌کند، مصرف آب سنگین کمتر، ایجاد توانمندی انجام تست سوخت، نیاز به سوخت کمتر، ارتقای سطح کیفی و آنالیز ساختار اتمی اشاره کرد.


زارعان خاطرنشان کرد: به لطف الهی و اقدامات شبانه‌­روزی، اخیراً مدار ثانویه این پروژه ملی با استفاده از آخرین استانداردهای صنعت هسته‌­ای که نیمی از فرآیند راه‌اندازی توسط آقای صالحی افتتاح شد و مابقی آن نیز تا ابتدای سال 1400 به بهره‌­برداری نهائی خواهد رسید.


انتهای پیام/4034/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته