دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 دی 1398 - 23:05

واکاوی اظهارات ترامپ پس از حمله موشکی ایران

اظهارات امشب ترامپ در کاخ سفید که در آن مدعی شده بود هيچ آمريكايی در حمله ایران آسيب نديد نه تنها نادرست است بلکه نشان از شدت آسیب وارده شده به نیروهای آمریکایی در پایگاه عین الاسد دارد.
کد خبر : 465301
12.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، پس از شهادت «سردار قاسم سلیمانی» بر اثر عملیات ارتش تروریستی آمریکا در عراق، رهبر معظم انقلاب اسلامی با انتشار پیام مهمی ضمن تبریک و تسلیت شهادت «سپهبد حاج قاسم سلیمانی»، تأکید کردند که «انتقام سختی در انتظار جنایتکاران این حادثه خواهد بود.»


شورای عالی امنیت ملی ایران نیز به عنوان مهم‌ترین نهاد تأمین‌کننده منافع ملی و پاسداری از انقلاب اسلامی در واکنش به حمله جنایت‌کارانه آمریکا به خودروی حامل «سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی» اعلام کرد «آمریکا باید بداند که مرتکب بزرگ‌ترین خطای راهبردی خود در غرب آسیا شده و از تبعات این اشتباه به‌آسانی نجات نخواهد یافت.»


تأکید ایران به «انتقام سخت» بیم و هراس شدیدی در واشنگتن به راه انداخته و سبب موضع‌گیری‌های مختلفی علیه دولت آمریکا شده است. تا آنجا که همگی با ابراز نگرانی شخص ترامپ را به انجام اقدامی غیرقانونی متهم کرده‏اند.


تحلیلگران سیاسی آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بودند ایرانی‌ها استاد جنگ‌های نامتقارن در مناطق خاکستری هستند و پاسخ‌ها ایران قطعاً به‌موقع خواهد بود و می‌تواند در هر مکانی رخ بدهد که مصداق این برتری نظامی را در حمله موشکی به پایگاه عین الاسد آمریکا تجربه کرد این تجربه به حدی دردناک بود که تا کنون هیچ گزارشی از تلفات و خسارات آن توسط دولت امریکا منتشر نشده است.


به همین دلیل اظهارات ترامپ که در آن مدعی شده بود هيچ آمريكايي در حمله شب گذشته آسيب نديد؛ همه سربازان ما سلامت هستند و تنها آسيب‌های جزئی به تجهيزات واردشده است نه تنها درست نیست بلکه نشان از شدت آسیب وارده شده به نیروهای آمریکایی در پایگاه عین الاسد دارد.


 از سوی دیگر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) همواره به‌صورت مبسوط پیرامون آسیب‌های سازش با آمریکا و اثرات و نتایج آن بحث‌های استدلالی و منطقی ارائه نمودند. سخنان ایشان در دیدارهای مختلف ناظر بر «غیرعقلانی» و «بی‌نتیجه بودن» سازش با آمریکا بوده است


بیانات رهبر معظم انقلاب که بر تقابل و تضاد بین ایران و آمریکا به دلیل خوی استکباری و سلطه‌طلبی این کشور تأکید دارند که بر پایه حجم بدعهدی‌ها و خدعه‌های آمریکایی علیه ایران و سایر ملل استوار است اعتماد به آمریکا را نه‌تنها بی‌نتیجه و بیهوده دانسته‌اند بلکه منجر به نتایج معکوس و مضرّ نیز خوانده‌اند.


به همین دلیل ادعای امشب ترامپ که از قصد ایران برای کناره‌گیری از رفتارهای ضد استکباری خود خبر داده بود نیز تلاش مذبوحانه وی برای تکرار سناریو گفتگو بر اساس اعتمادی است که نه در بیانات رهبر معظم انقلاب و نه در سخنان سایر مسئولان نظام اثری از آن دیده نمی‌شود.


مدیر برنامه مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی در موسسه خاورمیانه در واشنگتن با تأکید بر ظرفیت‌های ایران، گفت: «ترور سردار سلیمانی تا دهه‌ها از بزرگ‌ترین تحولات خاورمیانه خواهد بود. ترور وی بدون شک به‌نوعی تلافی می‌شود، اما نه از طریقی مخفیانه و از مجاری غیررسمی بلکه از طریق یکی از دولت‌های بسیار قدرتمند خاورمیانه با استفاده از ابزار نامتقارن بی‌نظیر و سهمناک. »


این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به این‌که آمریکا وارد سرزمین خطرناکی شده، یادآور شد: «نه داعش و نه القاعده قادر به بیرون کردن آمریکا از عراق و سوریه نیستند، اما ایران و حامیانش قطعاً این کار را می‌کنند


مایکل نایتز، کارشناس حوزه امنیت با اشاره به بیم رژیم صهیونیستی از پاسخ قدرتمندانه و تلافی جویانه ایران، نوشت، «اسرائیل به فکر ترور سردار سلیمانی هم نمی‌افتاد


این عضو ارشد موسسه واشنگتن با استناد به گزارش «هاآرتص»، رسانه چپ‌گرای رژیم صهیونیستی، می‌گوید: «اسرائیلی‌ها چند سال پیش در بلندی‌های جولان فرصت ترور سردار سلیمانی را داشتند، اما ترس از پاسخ ایران مانع این اقدام شد


با این وصف اظهارات ترامپ که بايد پیش‌تر از اين [سپهبد شهيد] سليمانی كشته می‌شد نشان از بی‌تدبیری و عدم اشراف وی به مسائل سیاسی و نظامی و امور بین‌الملل دارد.


باید اذعان داشت قدرت موشکی ایران که اکنون یکی از دستاورد‌های بزرگ جمهوری اسلامی در عرصه فناوری‌های نظامی و قدرت دفاعی کشور است، باید نقطه شروع این پیشرفت به دوران جنگ تحمیلی و محاصره همه‌جانبه در آن زمان توسط سایر کشور‌ها دانست.


ایران با تکیه بر توانمندی داخلی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در فواصل زمانی کوتاه، موشک‌های جدید و مدرنی توسط نیرو‌های مسلح کشور رونمایی کرد که با معرفی هرکدام از آن‌ها دشمنان از پیشرفت ایران در عرصه دفاعی عصبانی‌تر شده و توانایی جمهوری اسلامی در عرصه دفاعی نمایان‌تر می‌شود این توانایی نظامی که ایران سال‌هاست به آن دست‌یافته است بر اساس دکترین نظامی و تحقیقات جوانان نخبه داخلی حاصل شده است و ترامپ سعی دارد این توانایی منحصربه‌فرد را به پول اندک دولت قبلی آمریکا گره بزند.


اظهارات امشب ترامپ در کاخ سفید که در آن گفته بود موشك‌هايي كه شب گذشته به سمت ما شليك شدند محصول پولي هستند كه دولت پيشين آمريكا در اختيار ايران قرارداد در واقع نوعی فرار روبه‌جلوی او در قبول مسئولیت اقدامی است که وی به تنهای آن را گرفته است و اکنون سعی دارد نتایج آن را به صورت دعوایی حزبی در داخل کشورش دنبال می‌کند.


از سوی دیگر باید در نظر داشت تجربه کره شمالی در اصرار بر رفع همه تحریم‌ها در مقابل بستن یکی از پایگاه‌های هسته‌ای این کشور که تا کنون محقق نشده است بیشتر به این دلیل بوده که کره‌ای‌ها نیز متوجه شده‌اند آمریکا و شخص ترامپ غیرقابل اطمینان می‌باشند و نباید نقد بدهند و نسیه بگیرند.


خروج آمریکا از برجام و خودداری آن از اجرای تعهدات خود طبق این توافق‌نامه بین‌المللی چشم و گوش کره‌ای‌ها را باز کرد تا متوجه باشند می‌توانند دچار همان شرایطی شوند که امروزه جهان از خروج یکطرفه آمریکا از برجام دچار آن است.


قبلاً هم کره شمالی یک توافق‌نامه با ایالات‌متحده به امضا رساند و شاید بتوان گفت همه تصاویر منفجر کردن برجک پایگاه هسته‌ای کره شمالی را به یاد دارند اما پس از نابودی این پایگاه هسته‌ای آمریکایی‌ها زیر توافق زدند و هیچ تحریمی از سر کره شمالی برداشته نشد.


آمریکایی‌ها نه فقط تعهدات خود در قبال ایران را انجام نداده‌اند بلکه حتی توافق‌نامه پاریس برای حفظ محیط‌زیست و توافق با روسیه برای توقف تولی تسلیحات موشکی را بر هم زده‌اند.


به همین دلیل ادعای ترامپ در سخنان امروزش در کاخ سفید مبنی بر تلاش براي رسيدن به توافقي با ايران ادامه میدهيم كه منجر به امنيت بيشتر در دنيا شود چیزی جز ادعای پوچ برای انحراف افکار بین‌المللی نیست.


به‌وضوح روشن است که چون برجام از سوی باراک اوباما رئیس‌جمهوری سابق آمریکا امضاشده و ترامپ از آن خارج شد. آشفتگی و شکست سیاست‌های واشنگتن در خاورمیانه، موجب شد‌ ترامپ از یک‌سو از برجام خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را دوباره اعمال کرد؛ از سوی دیگر خواهان توافق جدید با ایران است. ‌در حالی که حتی دررسانه های غربی می‌تواند مشاهده کند که راهبرد ترامپ در خاورمیانه شکست‌خورده و سیاست‌هایش به از بین رفتن نفوذ آمریکا در منطقه منجر شده است.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته