دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 آبان 1394 - 12:14

در مناظره شب گذشته جمهوری‌خواهان آمریکا چه گذشت؟ + تصاویر

سومین مناظره تلویزیونی نامزدهای داخلی حزب جمهوری‌خواه آمریکا که در ماه‌های اخیر با پیشتازی «دونالد ترامپ» همراه بوده است، با صعود یک پزشک بازنشسته به قله نظرسنجی‌ها شکل و شمایلی تازه به خود گرفت‌.
کد خبر : 46452

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از رویترز، «بن کارسون» جراح مغز بازنشسته در آخرین نظرسنجی مشترک روزنامه «نیویورک‌تایمز» و «سی‌بی‌اس» پیشتاز اردوی جمهوری‌خواهان معرفی شده است. همین موضوع باعث شد وی در کنار «دونالد ترامپ» در کانون مناظره شب گذشته(چهارشنبه) که در دانشگاه شهر «بولدر کلورادو» برگزار شد، قرار بگیرد.


«کارسون» که اظهاراتش درباره سقط جنین و طرح بیمه بهداشتی «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا این روزها سرتیتر روزنامه‌های آمریکایی شده است، در این مناظره تلاش کرد از طرح‌های اقتصادی و مالیاتی خود دفاع کند.


وی و «دونالد ترامپ» که بافاصله زیاد از هشت نامزد دیگر جمهوری‌خواهان پیشی گرفته‌اند، تنها کسانی هستند که تجربه پست سیاسی ندارند. همین موضوع باعث شد طرح اصلاح مالیاتی «کارسون» به‌وسیله نامزدهای دیگر به رویاپردازی تشبیه شود.


«جان کیسیچ» فرماندار اوهایو به طرح‌های مالیاتی «کارسون» و «ترامپ» انتقاد کرد و گفت:‌ ما نمی‌توانیم کسی را انتخاب کنیم که این کار را بلد نیست.


در این مناظره دوستی‌های سیاسی گاه جای خود را به مشاجره‌های لفظی به‌ویژه میان «جب بوش» و «مارکو روبیو» فرماندار و سناتور اهل ایالت فلوریدا داد.


«جب بوش» که در هفته‌های اخیر در نظرسنجی‌ها افت کرده بود، در انتقادی صریح به «مارکو روبیو» سناتور جوان ایالت فلوریدا گفت: اهالی ایالت ما احتمالا بیشتر ترجیح می‌دهند که سناتورشان وقتش را صرف امور فلوریدا کند تا وقف تبلیغات انتخاباتی.


«روبیو» که بارها اظهاراتش با کف زدن تماشاگران مواجه شده بود، در پاسخ به «بوش» گفت: مثل اینکه به شما توصیه کرده‌اند اگر به من حمله کنید برایتان سودمند است.


از دیگر لحظات برجسته این مناظره، انتقاد شدید «تد کروز» سناتور ایالت تگزاس بود که از محتوای سوالات مجریان مناظره ایراد گرفت و رسانه‌های آمریکا را متهم به جانب‌داری از دموکرات‌ها کرد. این انتقاد حاضران در سالن مناظره را به وجد آورد.


انتقاد از «باراک اوباما» و دولتش و انتقاد از «هیلاری کلینتون» نامزد پیشتاز اردوی دموکرات‌ها نیز فصل مشترک مناظره سوم جمهوری‌خواهان بود.


سایر لحظات مهم مناظره:


«ترامپ» از طرح اقتصادی‌اش در مقابل این اتهام که چیزی بیش از «نمونه‌ای کمدی» از طرحی واقعی نیست، دفاع کرد.


«روبیو» که کوبایی‌الاصل است از بزرگ شدن خود در فقر حرف زد و گفت که برای طبقه زحمت‌کش آمریکا خواهد جنگید.


«کریس کریستی» فرماندار ایالت نیوجرسی دولت را متهم به دزدی مالیات تامین اجتماعی کرد.


«ترامپ» انتشار برخی اخبار درباره اینکه گفته است «روبیو» سناتور شخصی «مارک زاکربرگ» بنیان‌گذار فیسبوک است را تکذیب کرد.


«کارلای فیورینا»، «هیلاری کلینتون» نامزد مرحله مقدماتی حزب دموکرات را به ریاکاری متهم کرد، زیرا وی گفته بود تک تک سیاست‌هایش برای زنان بد است.


«گراهام» سناتور اهل کارولینای جنوبی در مناظره گفت که «برنی سندرس» از نامزدهای دموکرات، ماه عسل را به اتحاد جماهیر شوروی رفت و فکر نکنم هرگز برگشته باشد. این حرف وی با خنده بلند حضار در سالن مناظره مواجه شد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته