دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 دی 1398 - 12:39
آزادی بیان به روش مدیران اینستاگرام؛

وقتی آمریکایی‌ها از تصویر سردار سلیمانی هم هراس دارند/ یک حقوقدان: مسدودسازی صفحات مردم در اینستاگرام خلاف قوانین حقوق بشری است

بعد از اعلام شهادت سردار سلیمانی، کاربران ایرانی و حتی خارجی در صفحه اینستاگرام با انتشار مطالبی با موضوع شهادت حاج قاسم فضای این شبکه را در دست گرفتند تا اینکه مدیران اینستاگرام در اقدامی عجیب، حساب مردم را مسدود کرد.
کد خبر : 464454
575.jpeg

به گزارش خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، بامداد جمعه(13 دی ماه 98) بود که خبری ناگوار در رسانه‌ها مخابره شد که این خبر نه تنها مردم ایران بلکه مردم برخی از کشورهای جهان را در بهت و نگرانی فرو برد. حدود ساعت دو بامداد جمعه بالگردهای آمریکایی با حمله به دو خودروی حامل سردار حاج قاسم سلیمانی و همراهانش موجب به شهادت رسیدن آنها شدند. این درحالی است که سردار سلیمانی با دعوت دولت عراق در راستای بررسی تحولات منطقه به این کشور رفته بود، لذا اقدامی قانونی انجام گرفته بود اما آمریکایی‌ها با نقض حاکمیت کشور عراق دست به اقدام تروریستی زدند. بنابراین ایران اسلامی طبق قوانین بین‌المللی می‌تواند نسبت به این اقدام بی‌شرمانه و قبیح آمریکا، شکایت کرده و به نوعی موضوع را از منظر جنبه حقوقی دنبال کند.


پیگیری موضوع شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی در مجامع بین‌المللی نکته‌ای است که مسئولان عالی قضائی نیز به آن اشاره کرده‌اند، اما تجربه نشان داده است که مجامع بین‌المللی در موضوعاتی که یک طرف آن آمریکا باشد، قطعاً طرف آنها را خواهند گرفت، لذا در موضوع به شهادت رساندن سردار سلیمانی باید اجماع جهانی شکل بگیرد.


مجامع بین‌المللی در چنین قضایایی حتماً به‌دلیل منافع خودشان، طرف آمریکا را خواهند گرفت و این موضوع بارها در طول تاریخ نیز مشخص شده است، لذا انتظاری از آنها نیست که طرف ایران را در موضوع شهادت حاج قاسم بگیرند.


موضوع دیگر اینجاست که شبکه‌هایی نظیر اینستاگرام که در شعارهای خود بارها به موضوع آزادی بیان اشاره کرده‌اند، در موضوع حاج قاسم هویت اصلی و واقعی خود را نشان دادند. این شبکه در اقدامی عجیب، حساب‌هایی را که اقدام به انتشار تصاویر حاج قاسم سلیمانی می‌کردند مسدود می‌کرد!


این درحالی بود که مردم بعد از شنیدن خبر شهادت سردار سلیمانی همان‌طور که در فضای حقیقی به خیابان‌ها آمدند تا انزجار خود را از عاملان این جنایت اعلام کنند، در فضای مجازی نیز دست به انتشار مطالبی با موضوع سردار سلیمانی زدند. به‌طوری که نام سردار سلیمانی در صفحه توئیتر و اینستاگرام جزء مطالب پربازدید بود.


حذف تصاویر سردار سلیمانی توسط مدیران اینستاگرام خلاف قوانین حقوق بشری است


این اقدام مدیران اینستاگرام براساس نظر اکثر حقوقدانان و البته قوانین حقوقی مصداق واقعی نقض آزادی بیان است.


در این خصوص علی عابدینی در گفتگو با خبرنگار آنا با اشاره به این موضوع گفت: موضوع شهادت حاج قاسم از آن دست موضوعاتی بود که وحدتی را بین مردم به‌وجود آورد و هموطنان نیز به‌صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی ناراحتی خود از این اقدام پلید آمریکایی‌ها را نشان دادند، اما مدیران اینستاگرام خیلی زود اقدام به مسدودسازی اکانت‌ها کردند که این اقدام خلاف موضوعات آزادی بیان است.


این حقوقدان تصریح کرد: ایجاد محدودیت در آزادی بیان مغایر با قوانین موجود در کشورهای مختلف است و حتی در کشور آمریکا نیز این اقدام محکوم است.


وی افزود: کشورهای آمریکایی وقتی در حوادث آبان ماه اینترنت کشور قطع شد، این اقدام را خلاف موضوع آزادی بیان اعلام کردند و حالا که همین مردم دست به انتشار تصاویر حاج قاسم سلیمانی در اینستاگرام کردند، در اسرع وقت این تصاویر را پاک می‌کنند. آمریکایی‌ها هرکجا که به نفع منافع آنها باشد به قانون تمکین می‌کنند و هرکجا که قوانین و مقررات به ضرر آنها باشد نه تنها اعتنایی به قانون ندارند بلکه به سمت تغییر قوانین نیز می‌روند.


عابدینی گفت: حقوقدانان باید از اقدام اخیر آمریکا نسبت به شهادت سردار سلیمانی در مجامع بین‌المللی شکایت کنند و از طرفی موضوع اینستاگرام نیز قابل پیگیری خواهد بود.


این حقوقدان با بیان اینکه پاک کردن پست‌های حاج قاسم از اینستاگرام مغایر استقلال مردم و مانعی برای گردش اطلاعات است، افزود: سردار سلیمانی فردی عادی نبوده است، بلکه چه در داخل کشور و چه در سطح بین‌المللی به‌دلیل مجاهدت‌هایش شناخته شده بود و دولت‌های غربی که شبکه‌های مجازی را در اختیار ندارند حق ندارند اقدام به پاک کردن تصاویر این سردار سرافراز ایران اسلامی کنند و این اقدام در تضاد با قوانین آزادی بیانی است که خود آن کشورها تصویب کرده‌اند.


وی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم اگر شبکه ملی اطلاعات در کشور راه‌اندازی شود، بسیاری از این مشکلات قابل حل خواهد بود.


براساس این گزارش، اقدام اینستاگرام در پاک کردن تصاویر در گذشته نیز سابقه داشته است و زمانی که ترامپ نام سپاه پاسداران را جزء گروه‌های تروریستی قرار داد، اینستاگرام صفحات برخی از سرداران سپاه را مسدود کرد. لذا این‌طور به نظر می‌رسد که مسائلی مانند حمایت از حقوق بشر و آزادی بیان که امروزه از سوی مقامات آمریکایی و حامیانش در جهان مطرح می‌شود، فقط شعاری بوده است چراکه آنها در عمل دقیقاً خلاف قوانین مربوط به آزادی بیان عمل می‌کنند. 


سردار حاج قاسم سلیمانی به‌دلیل نابود کردن گروه‌هایی نظیر داعش که دست‌پرورده آمریکا در منطقه بود به کابوسی برای مقامات آمریکایی تبدیل شده بود، به‌طوری‌که با اینکه آنها توانستند در اقدامی ناجوانمردانه، سردار سلیمانی را به شهادت برسانند اما همین اقدام اخیر شبکه اینستاگرام نشان از آن دارد که مخالفان حاج قاسم حتی از تصاویر این سردار برومند اسلام نیز هراس دارند.


انتهای پیام/4110/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته