دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پیش‌بینی معاون وزیر راه و شهرسازی درباره افزایش قیمت مسکن

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه قیمت‌های واقعی مسکن به سال 89 رسیده است، گفت: مسکن یکی از شاخصه‌های کلان اقتصادی کشور است که در صورت وجود تورم 15 درصدی باید انتظار افزایش قیمت در این بازار را داشته باشیم.
کد خبر : 46387

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، حامد مظاهریان در نشست خبری نمایشگاه وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال خیزش خاصی در بازار مسکن رخ ندهد، افزود: در این مدت قیمت‌ها همانند شش ماهه گذشته است.


وی تصریح کرد: اگر نرخ تورم در سال های 89 تا 94 را کم کنیم، قیمت مسکن ارائه شده از سوی فروشندگان با قیمت‌های سال 89 مطابقت خواهد داشت.


مظاهریان ادامه داد: کاهش قیمت‌های واقعی مسکن به دلیل خروج حباب این بازار می‌تواند به نفع خریداران باشد، اما با توجه به اینکه در این شرایط این بازار پر سود تلقی نمی‌شود، نگرانی بابت خروج سرمایه‌گذاری از بخش مسکن وجود خواهد داشت.


به گفته معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، بازار مسکن باید از نرخ تورم 15 درصدی در کشور تاثیر بپذیرد تا سرمایه‌گذار بتواند پول خود در این بخش را حفظ کند.


وی کاهش قدرت خرید متقاضی را یکی از مشکلات کلیدی اقتصاد کشور دانست و اظهار کرد: باید قدرت خرید مردم افزایش یابد و اعطای تسهیلات می‌تواند بخشی از این امر را جبران کند.


با این روند ممکن است در دو سال آینده با کمبود عرضه در بخش مسکن مواجه شویم و به تبع آن تعادل در بازار بر هم بخورد

مظاهریان با اشاره به کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی، اضافه کرد: با این روند ممکن است در دو سال آینده با کمبود عرضه در بخش مسکن مواجه شویم و به تبع آن تعادل در بازار بر هم بخورد.


وی با اشاره به این که برنامه عملیاتی طرح جامع مسکن به امضای دو وزیر راه و شهرسازی و تعاون کار و رفاه اجتماعی رسیده‌ است، گفت: مباحثی مانند فرایند ساخت، تخصیص زمین، نظام تامین مالی، بحث نظارت و ... نیز مطرح شده است.


معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در مسکن مهر سیاست حمایت از خریدار مطرح بوده است، یادآور شد: در این طرح سعی می‌شد با ارائه تسهیلات، متقاضی صاحب خانه شود، اما در مسکن اجتماعی ماهیت امر کاملا متفاوت است، به طوری که متقاضیان مسکن اجتماعی فاقد اندوخته نیستند.


مظاهریان با بیان اینکه مسکن اجتماعی در همه دنیا جزو وظایف دولت محسوب می‌شود، گفت: این طرح باید شامل دهک‌های یک و دو مانند خانوارهای دارای فرزند معلول، زنان سرپرست خانوار فاقد قابلیت اشتغال و از این جمله باشد که اجرای آن تا حدود بسیاری به بحث اعتبارات مربوط می‌شود، اما اکنون اقتصاد کشور درگیر مشکلات مالی است و بانک‌ها توان ارائه تسهیلات ندارند.


وی با تاکید بر اینکه اقتصاد مسکن در کشور متکی به بانک است، خاطرنشان کرد: اگر بورس در این زمینه وارد شده بود می‌توانستیم در زمان کاهش اندوخته بانک‌ها از این بازار استفاده کنیم، اما این امکان از یکی دو سال گذشته و آن هم به صورت بسیار محدود فراهم شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب