مشمولان یارانه حمایتی هر 6 ماه پایش میشوند
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از شبکه خبر، حسین میرزایی سخنگوی ستاد کمک معیشتی وزارت کار و رفاه اجتماعی امروز اعلام کرد: با باز شدن سامانه حمایت وزارت رفاه از امروز فقط تعداد 666 هزار و 774 خانواری که قبلاً یارانه دریافت نمیکردند و تقاضای آنها در کد دستوری #6369* ثبت شده است میتوانند با وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار نسبت به ثبت درخواست خود برای دریافت کمک معیشتی اقدام کنند.
وی افزود: سامانه حمایت از 10 دیماه تا 24 دیماه تا مدت 14 روز باز شده و بعد از آن تمدید نمیشود و این سامانه فقط برای ثبت درخواست خانوارهای جا مانده از یارانه که قبلاً درخواست آنها در کد دستوری ثبت شده است قرار دارد.
سخنگوی ستاد کمک معیشتی تأکید کرد: در این مرحله سرپرست خانوار وارد سامانه شده و شماره همراه خود یا یکی از اعضای خانوار را اعلام میکند که همه اطلاعرسانی به آن شماره تلفن اعلام خواهد شد، پس از آن سال تولد، به تفکیک سال، ماه و روز را وارد میکند و در قدم بعدی برای او پیامکی ارسال میشود و تقاضای او حداکثر ظرف مدت یک ماه مشخص میشود.
میرزایی خاطرنشان کرد: از امروز که سامانه حمایت باز شده تا الآن 76 هزار درخواست برای کمک معیشتی بررسی شده است.
وی همچنین افزود:از هفته آینده برای کسانی که متقاضی جدید هستند سامانه دوباره باز میشود و شماره ملی، حساب یارانه فقط برای 666 هزار خانوار فعلاً باز است.
سخنگوی ستاد کمک معیشتی گفت: او ویژگیهای ساختار سامانه ایجاد شده این است که شناسنامه اقتصادی برای کشور درست شده و به جای بررسی میدانی افراد به صورت سیستمی پایشها هر شش ماه یکبار انجام میشود.
میرزایی در مورد این سؤال که آیا امکان اصلاح اطلاعات خانوار وجود دارد، بیان داشت: در حال حاضر امکان ورود اطلاعات خانوار در سامانه حمایتی وجود ندارد و فرایندی است که کد ملی سرپرست خانوار ثبت میشود و در قدم بعدی از طریق پیامک به او اطلاعرسانی میشود و از روز دوشنبه هفته آینده برای سه میلیون نفری که درخواست آنها رد شده اعلام میشود که چه کارهایی انجام دهند اما همه اعتراضات حداکثر ظرف 30 روز به نتیجه میرسد و پاسخ آن به افراد اعلام میشود.
به گفته وی، نتیجه درخواست افراد در کد دستوری #6369* در کمتر از یک ماه اطلاعرسانی شد.
سخنگوی ستاد کمک معیشتی گفت: در مرحله دوم واریز کمک معیشتی 414 هزار و 304 خانوار جدید مشمول دریافت کمک معیشتی شدند.
میرزایی همچنین با بیان اینکه سازمان هدفمندی یارانهها هر ماه با چالش جدی روبهرو میشود که تعدادی از شمارهحساب سرپرستان خانوار مسدود میشود که اصطلاحاً رد حساب گفته میشود که باید این افراد مراجعه کنند و شماره جدید برای واریز یارانه بدهند و ملاک ما همان شمارهحساب یارانه افراد است که کمک معیشتی نیز به آن حساب واریز میشود.
به گفته وی، هیچ فردی از مرحله اول که کمک معیشتی دریافت کرده حذف نشده است و لیست مرحله اول دستنخورده باقیمانده و اگر برای کسی واریز نشده است به بانک عامل خود مراجعه کند تا مشکل را حل کنند.
سخنگوی ستاد کمک معیشتی در مورد تعدادی از افراد که سامانه به آنها اعلام کرده درآمد میلیاردی دارند، در حالی که یک کارمند ساده هستند، گفت: ساختار خانواده در سامانه رفاهی دارای بلوک ویژهای است و مجموع واریزی بهحساب اعضای خانواده ملاک قرار میگیرد و ممکن است سرپرست خانواده درآمد معمولی داشته باشند، اما بعضی از اعضای خانواده واریزیهای داشته باشند که از نظر ما حساب شخصی برای کار شخصی و حساب تجاری برای کار تجاری است؛ بنابراین هر پولی که بهحساب یک فرد از خانواده واریز شده از نظر سیستم به منزله درآمد خانوار به شمار میرود.
میرزایی تأکید کرد: برخی از افراد اعلام کردهاند که ممکن است تحویلدار یا حسابدار یک شرکت باشند و پول شرکت بهحساب آنها واریز شده است که این پذیرفته نیست. یا گفته میشود فرد خودرویی معامله کرده و یا ملکی فروخته است که برای اینکه حق او ضایع نشود حسابهای اعضای خانوار ظرف 2 سال گذشته و 9 ماه سال جاری بررسی میشود؛ بنابراین ملاک ما روی ساختار خانواده و همه واریزیها بهحساب همه اعضای خانواده است.
وی در مورد گلایه برخی از مردم مبنی بر اینکه سامانه حمایتی اعلام کرده در صورتی که بررسی مجدد شود و اطلاعات دوباره اثبات شود علاوه بر اینکه کمک معیشتی به آنها تعلق نمیگیرد یارانه آنها قطع میشد، گفت: بر اساس ماده 10 قانون هدفمندی یارانهها در هر مرحلهای که برای دولت محرز شود، اطلاعات فرد با اطلاعات واقعی موجود در سیستم مغایر باشد، دولت میتواند علاوه بر اینکه یارانه فرد را قطع کند، نسبت به استرداد وجوه پرداخت شده نیز اقدام کند. همانگونه که اگر فردی نشانی غیرواقعی منزل برای ثبتنام فرزندش به مدرسه را بدهد و بعداً مشخص شود آدرس واقعی مغایر است میتواند دانشآموز را نپذیرد.
میرزایی این را هم گفت: تاکنون سه بار بررسی شده است و اگر درخواست بازبینی مجدد از سوی متقاضی باشد یک قیدی در سامانه گذاشتهاند که اجازه بررسی تمام حسابهای اعضای خانوار داده میشود و این اطلاعات دریافتی با دستگاههای مرتبط دیگر ردوبدل میشود تا آزمون وسعسنجی انجام گیرد.
به گفته وی، امکان ثبت درخواستها از هفته آینده فراهم میشود.
سخنگوی ستاد کمک معیشتی افزود: تاکنون تقاضای 3 میلیون و 70 هزار نفر که قبلاً از طریق کد دستوری اقدام کرده بودند رد شده بود که از هفته آینده امکان بررسی مجدد برای آنها نیز فراهم خواهد شد.
میرزایی همچنین گفت: برای اصلاح ساختار خانوار همانگونه که مردم اطلاع دارند به دفاتر پلیس +10 مراجعه میکنند و تغییر ساختار شامل ازدواج، طلاق و یا بد سرپرستی خانوار و تغییر سرپرست خانوار از طریق آن دفاتر انجام میشود و اطلاعات مدنظر ما آخرین اطلاعات آبان 98 برای خانوار به عنوان مبنا قرار میگیرد.
انتهای پیام/4129/
انتهای پیام/