آمار نیروی پرستاری کشور با استانداردهای جهانی فاصله دارد
مهری مکی در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از جایگاه پرستار در کشور سخن گفت و با بیان اینکه رشته پرستاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد از سال 1395 فعال شده است، اظهار کرد: «رشته مامایی واحد میبد قدمت 30 ساله دارد و دانشکده پرستاری و مامایی این دانشگاه سال 1395 راهاندازی شده است.»
وی درباره تعداد دانشجویان پرستاری واحد میبد بیان کرد: «اکنون حدود 110 دانشجوی پرستاری داریم که 40 نفر دانشجوی پسر و 70 نفر دانشجوی دختر هستند. سه نفر هیئت علمی تماموقت داریم و برای سایر کارهای عملیاتی از هیئت علمی دانشگاههای پرستاری مراکز استان استفاده میکنیم.»
مدیرگروه پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد درباره کمبودهای دانشکده پرستاری و مامایی واحد میبد از نظر امکانات علمی یادآور شد: «نخستین کمبود مربوط به تعداد اعضای هیئت علمی است. با وجود 160 دانشجو اکنون فقط سه نفر هیئت علمی داریم که در اصل پنج عضو هیئت علمی تماموقت مورد نیاز دانشگاه است.»
مکی افزود: «امکانات واحد میبد در رشته رستاری شامل مرکز مهارتهای بالینی، آزمایشگاه میکروبشناسی، بیوشیمی، سالن آناتومی، کتابخانه دانشکده پرستاری و مامایی مجزا از طرف کتابخانه کلی دانشگاه و سایت کامپیوتر مجهز است. از همه مهمتر فضای فیزیکی خوبی داریم و دانشکده پرستاری و مامایی حدود 17 تا 18 کلاس 50 تا 60 نفره با امکانات ویدئوپرژکتور دارد.»
وی ادامه داد: «بهجز کمبود هیئت علمی که در فراخوانها هم تقاضا کردهایم، مرکز مهارتهای بالینی نیز امکاناتی لازم دارد؛ چراکه یک حالت شبیهسازی بیمارستان است، دانشجویان به آنجا آمده و تمرین میکنند و وسایلی که میآورند، کهنه و خراب میشود و باید مجدداً خریداری شود. کتابخانه نیز باید مرتب بهروزرسانی شود؛ چراکه کتابهای علوم پزشکی هر چهار سال یکبار تجدید چاپ میشود و از نظر هزینه مقداری با مشکل برای تکمیل وسایل روبهرو هستیم.»
مدیرگروه پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد در مورد جایگاه فارغالتحصیلان و دانشجویان این رشته و اینکه چه کمبودها و مشکلاتی پیش رویشان است، خاطرنشان کرد: «ابتدا در مورد دانشجویان باید بگویم با توجه به کافینبودن تعداد پرستاران مورد نیاز نظام سلامت کشورمان و از طرفی رویآوردن داوطلبان به این رشته در سالهای اخیر، وضعیت پذیرش دانشجوی پرستاری در دانشگاههای علوم پزشکی بدون توجه به امکانات افزایش یافته است و مهمترین مسئله نداشتن هیئت علمی کافی است، بهویژه هیئت علمی بالینی که باید دارای شاخصهای علمی صحیح باشد.»
روند جذب هیئت علمی طولانی است
مکی تصریح کرد: «روند جذب هیئت علمی هم طولانی است و همین موجب میشود که آموزش بالینی ما با کمبود استاد و مربی مواجه شود. این یکی از مشکلاتی است که در دانشگاه داریم. به دانشجویانمان آموزش میدهیم یاد بگیرند که نباید به رشته خودشان بهعنوان یک شغل نگاه کنند؛ بلکه پرستاری را بهعنوان یک حرفه مشخص و در حال تکامل ببینند.»
وی گفت: «برای جذب اعضای هیئت علمی هر سال فراخوان میدهیم. یعنی از سال 95 که دانشجو جذب میکنیم، مرتب فراخوان دادهایم. رشته پرستاری پنج گرایش دارد و در هر پنج گرایش باید هیئت علمی داشته باشیم.»
تأکید بر پایاننامه و مقالات پرستار را از بالین گریزان میکند
مدیرگروه پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد درباره نیازهای فارغالتحصیلان پرستاری به آنا گفت: «تصویر دانشگاهی که توسط استادان پرستاری به دانشجویان داده میشود با آن تصویر بالینی پرستار وقتی وارد بخش میشود، یکسان نیست؛ البته ما مقطع کارشناسی داریم؛ اما حتی در تحصیلات تکمیلی در بخش ارشد و دکتری بیشتر روی پایاننامه و مقالات تأکید میکنند و با این کار عملاً پرستار را از بالینی گریزان میکنند.»
مکی افزود: «وقتی که دانشجوی من با همه آن سابقه وارد بالین میشود، میبیند که آمار نیروی پرستاری با استانداردهای جهانی خیلی فاصله دارد. همانطور که میدانید یک پرستار باید بر بالین چند بیمار، ساعات کار طولانی، شیفتهای در گردش پرکار، فعالیتهای ذهنی و بدنی شدیدی که در ارتباط با بیماران دارد و تأثیرات روحی که در تماس مداوم با بیماری که فقط درد و رنج دارد، باشد، در نهایت دانشجوی فارغالتحصیل خسته شده و در کنار آن با تأخیر در پرداختها نیز مواجه میشود.»
وی ادامه داد: «با همه توصیفاتی که گفتم، فقط عشق به این حرفه و شوق خدمت به مردم توسط پرستاران تنها توجیه منطقی برای انتخاب این رشته توسط دانشجویان رشته پرستاری است.»
مدیرگروه پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد با اشاره به جملهای که همیشه به دانشجویان خود میگوید، بیان کرد: «همیشه به دانشجویانم میگویم که برای گرفتن مدرک مطالعه نمیکنیم؛ بلکه تلاشمان برای یادگیری در این است که اگر روزی بین مرگ و زندگی انسانی قرار گرفتیم، معادله را به نفع حیات او تغییر دهیم.»
انتهای پیام/4103/4062/
انتهای پیام/