دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 آبان 1394 - 14:51

انتقاد آیت‌الله مکارم شیرازی از نقض بی‌طرفی صداوسیما در بررسی برجام به نفع مخالفان

آیت‌الله مکارم شیرازی با ابراز گلایه از سکوت علمای اسلام، گفت: بنده نیز بعضی برنامه‌ها را درباره برجام گوش می دادم که متوجه شدم کمی از خط اعتدال عبور شد؛ اگرچه شاید قصد و غرضی نبوده است.
کد خبر : 46376

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در دیدار دکتر جعفر عبدالملکی رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما اظهار کرد: اخیرا شکایت‌هایی از برخی مسائل شنیده می‌شود و بنده نیز بعضی برنامه‌ها را درباره برجام گوش می‌دادم که متوجه شدم کمی از خط اعتدال عبور شد. اگرچه شاید قصد و غرضی نبوده است.


این مرجع تقلید افزود: مسئولان صداوسیما باید توجه داشته باشند گاهی در سطوح بالا خبری نیست، اما در سطوح پایین افکار خود را در برنامه ها و برنامه‌ریزی‌ها اعمال می‌کنند.


آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: باید اصالت‌ها و حق کشور، انقلاب، رهبر، مقامات مسئول و خادمان کشور محفوظ باشد و رعایت اعتدال را در جناح‌ها داشته باشند.


وی همچنین گفت: هر مقدار که درباره اهمیت صداوسیما گفته شود، کم است. چون این رسانه، دانشگاه عظیمی است که می‌تواند به پرورش دانشمندان بپردازد و همانند طبیبی است که می‌تواند افراد بیمار را درمان کند.


آیت‌الله مکارم شیرازی صداوسیما را دارای رسالت‌ها و مسئولیت‌های مهمی دانست و گفت: دانش‌پژوهان مرکز پژوهش‌های صداوسیما، کمبودها را با پاسخ به سوالات عقیدتی، شبهات، مسائل اخلاقی و فرهنگی در جامعه برطرف کنند.


این مفسر قرآن کریم در ادامه ضمن اشاره به انسجام دشمنان در راستای تهاجم رسانه‌ای به دین تصریح کرد: دشمنان می‌دانند در میدان هجوم نظامی کاری از پیش نبرده‌اند و آثار نامطلوب تهاجم اقتصادی نیز برای آن‌ها روشن شده است، اما به تهاجم فرهنگی امید دارند.


این مرجع تقلید ایستادگی در مقابل تهاجمات فرهنگی را وظیفه صداوسیما دانست و خاطرنشان کرد:‌رسانه ملی باید حالت تهاجمی نسبت به ضعف‌های دشمن داشته باشد.


دروغ غربی‌ها در مبارزه با داعش


وی با اشاره به اعترافات عجیب داعشی‌های دستگیر شده در عراق، تصریح کرد: اخیرا در یکی از اخبار دیدم که عده‌ای از داعشی‌ها را در عراق دستگیر و آنان در اعترافات خود گفته بودند که عربستان و آمریکا کمک‌های مالی، اطلاعاتی و تسلیحاتی داشته‌اند.


این مرجع تقلید غربی‌ها را دروغ‌گویان عرصه مبارزه با داعش دانست و گفت: اظهارات یکی از تحلیل‌گران مراکز پژوهشی آمریکا درباره داعش در ظاهر نقد است، اما در باطن نشان می‌دهد که به دنبال تشکیل حکومت برای آنان بودند و بنده امیدوارم مسلمین برای مقابله با آنان دست به دست یکدیگر دهند.


آیت‌الله مکارم شیرازی تأکید کرد: امروز دروغ غربی‌ها در مبارزه با داعش و حقوق بشر روشن شده است.


سکوت کشورهای اسلامی در قبال فاجعه منا


این استاد حوزه در ادامه با اشاره به فاجعه مصیبت بار منا، اظهار کرد: چنین فاجعه‌ای در ناریخ اسلام بی‌سابقه بود. اما متاسفانه کشورهای اسلامی که در این حادثه تلفات نیز داشته‌اند، سکوت کردند، چون که وابسته مالی به عربستان هستند.


وی افزود: متأسفانه هزاران نفر در این فاجعه تلف شدند، اما مجامع بین المللی سکوت کردند.


آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: متاسفانه علمای اسلام و مسئولان کشورهای اسلامی نیز ساکت بودند. در حالی که وظیفه سنگینی دارند. بنده بنا دارم نامه جامعی خطاب به علمای اسلام به خصوص علمای حاضر در کنگره جهانی مبارزه با تکفیر در باب چرایی سکوت نسبت به فاجعه منا نگارش کنم، چون در روز قیامت باید پاسخگو باشیم.


این مرجع تقلید یادآور شدند: اگر فاجعه امسال منا، قضا و قدر بود، باید مراقب باشید که سال آینده نیز چنین قضا و قدری تکرار نشود.


آیت‌الله مکارم شیرازی وظیفه صدا و سیما را نسبت به تبیین فاجعه منا سنگین دانست و گفت: رسانه ملی باید این خلأها را پر ک و ریشه‌یابی این سکوت را مشخص، منتشر و دنیا را باخبر کند.


این استاد درس خارج حوزه با تاکید بر اینکه صدا‌و‌سیما به رویکرد فرهنگی در برنامه‌های گروه‌های گوناگون مردم توجه داشته باشد، خاطرنشان کرد: مسیر پژوهش‌ها نیز باید در این راستا باشد تا خوراک فرهنگی مورد نیاز برنامه‌سازی را فراهم کند.


وی تصریح کرد: صداوسیما نباید منتظر طرح مشکلات از سوی دیگران باشد، بلکه خود باید در تمام زوایای جامعه گردش کرده، اطلاع داشته و بیماری‌های جامعه را شناسایی و به‌موقع وارد میدان شود.


این مرجع تقلید با اشاره به اینکه برنامه‌سازی‌های صدا‌و‌سیما در مناسبت‌های گوناگون از جمله انتخابات و راهپیمایی نشان‌دهنده توجه مردم به این رسانه است، اظهار کرد: مردم گوش شنوایی نسبت به رسانه ملی دارند. البته باید ریشه‌های دشمن و رسانه‌های آنان را سوزاند.


تفکر تجاری نسبت به اینترنت


وی با ابراز تاسف از تفکری که به دنبال بالابردن سطح اینترنت در جامعه بود، گفت: متاسفانه اخیرا تفکری پیدا شده بود که باید سطح اینترنت را بالا ببریم. در حالی که چنین تفکری بر پایه تجارت و درآمد بیشتر بود. اما امروز چشم باز کرده‌اند و می‌بینند از آنجا که کنترل صحیحی صورت نگرفته، آثار بسیار سوئی از جمله افزایش طلاق و کاهش ازدواج در جامعه گذاشته است.


آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: باید جنبه‌های مثبت فضای مجازی و اینترنت را گسترش و جنبه‌های منفی آن کنترل نمود.


این استاد درس خارج حوزه همچنین بر لزوم هدفمند‌سازی برنامه‌های رسانه ملی تاکید کرد و گفت: حتی سریال‌های طنز نیز باید هدف داشته باشد و مسائل فرهنگی، اعتقادی، اخلاقی و انقلابی را در خود جای داده و صرفا هدف تفریح و سرگرمی نباشد.


وی بر لزوم مراقبت صداوسیما از نفوذ فرهنگ رسانه‌ای غرب تاکید و تصریح کرد: مسئولان رسانه ملی مراقب باشند تا برنامه‌های این رسانه شبیه برنامه‌های رسانه‌های غربی نبوده و تسلیم فرهنگ غربی نشوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته