دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 دی 1398 - 12:28

معترضان عراقی دوباره در مقابل لانه جاسوسی آمریکا تجمع کردند / شلیک گاز اشک‌آور به سوی تظاهرکنندگان

دومین روز تجمع مردم عراق مقابل لانه جاسوسی آمریکا در حالی آغاز شده است که نیروی آمریکایی برای متفرق کردن مردم از گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند.
کد خبر : 463728
ENHJMR7WwAEza0Z.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، صدها نفر از مردم عراق برای دومین روز متوالی در اعتراض به تجاوز هوایی آمریکا به مقرهای حشدالشعبی مقابل سفارت آمریکا در بغداد تجمع کردند. این در حالی است که نیروهای امنیتی عراق و تفنگداران دریایی آمریکا تدابیر امنیتی را در منطقه سبز افزایش داده‌ و با شلیک گاز اشک‌آور به مقابله با معترضین پرداختند.


این نیروها با عملیات هلی‌برن به سفارتخانه آمریکا منتقل شده‌اند.


حاضران که از شب گذشته مقابل این سفارتخانه چادر زده‌اند، با وجود درخواست‌‌ها برای ترک محل همچنان در اعتراض به حضور اشغالگران آمریکایی و محکومیت حمله به حشدالشعبی در آنجا حضور دارند.


همچنین نیروهای ضد تروریسم عراق در مقابل و اطراف سفارتخانه آمریکا در منطقه سبز بغداد مستقر شده‌اند.


تحولات لحظه به لحظه تجمع معترضان عراقی مقابل سفارت آمریکا در بغداد:


16:38 مردم عراق در خیابان روبروی سفارت آمریکا در بغداد تأکید می‌کنند تحصن آنها تا زمان تصویب قانونی برای بیرون کردن نیروهای آمریکایی از عراق، ادامه خواهد یافت.


15:20 بنا به توصیه فرماندهان حشدالشعبی و با توجه به دستورات امنیتی، هواداران این تشکیلات از مقابل در اصلی سفارتخانه کنار رفتند و در حال انتقال به خیابان کناری سفارتخانه در مقابل هتل بابل برای ادامه تظاهرات هستند.


15:17 پیام توئیتری محمدعلی الحکیم، وزیر امور خارجه عراق: پیام معترضان (به ما) رسید و سالم خارج شدن آنها (از اطراف سفارت) ضروری است. دولت مسئولیت حمایت از دفاتر دیپلماتیک و دیپلمات‌ها را برعهده دارد.


14:58 نیروهای ارتش عراق بدون سلاح خود را حائل میان مردم و سفارت آمریکا قرار داده‌اند و از معترضان خواستند اعتراضات خود را در خیابان «أبو نواس» مقابل سفارتخانه ادامه دهند.


14:56 با وجود انتشار برخی بیانیه‌ها در فضای مجازی به‌نقل از حشدالشعبی، خبرنگار العالم خبر داد که این تشکیلات هیچ پیامی درباره خالی کردن اطراف سفارتخانه آمریکا و متفرق شدن مردم صادر نکرده و حتی خواهان ادامه تظاهرات است.


14:48 حجت‌الاسلام محمد الحیدری، معاون مجلس اعلای اسلامی عراق از موضع‌گیری منفعلانه بغداد در قبال آمریکا انتقاد کرد و گفت: ما اهتمام قوای سه‌گانه را برای حل اعتراضات در برابر سفارت آمریکا در بغداد زمانی که مزدورانشان کنسولگری ایران در نجف اشرف را آتش زدند، ندیدیم.


محمد الحیدری


حجت‌الاسلام محمد الحیدری، معاون مجلس اعلای اسلامی عراق


14:38 وزارت امور خارجه کشورمان کاردار سوئیس را به‌عنوان حافظ منافع کاخ سفید در ایران فراخواند و به مواضع ضدایرانی دولت آمریکا درباره تحولات عراق به‌شدت اعتراض کرد.


13:58 بالگردهای آمریکایی بر فراز سفارت آمریکا به پرواز درآمدند.


13:48 تظاهرکنندگان عراقی در اطراف سفارت آمریکا در بغداد چادر زدند و بر ادامه تحصن تأکید کردند.


13:25 تک‌تیراندازهای آمریکایی در پشت بام سفارت آمریکا مستقر شدند.


12:33 شمار دیگری از حاضران در تحصن به‌دنبال شلیک گاز اشک‌آور از سوی نیروهای آمریکایی مستقر در سفارتخانه مجروح شده‌اند.


12:16 منبع نظامی آمریکا: واشنگتن در صورت وقوع حملات مشابه علیه دفاتر نمایندگی و دیگر منافع خود در عراق آمادگی دفاع دارد.


12:03 گاردین: یورش به سفارت آمریکا آشکارا نشان‌دهنده ضعف واشنگتن پس از هزینه کردن دو تریلیون دلار در عراق بود.


11:50 آمریکا نیروهای خود را در سفارتخانه‌‌اش در بغداد افزایش داده است.


انتهای پیام/4106/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته