دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 آبان 1394 - 16:49

رئیس دستگاه اطلاعات فرانسه: خاورمیانه‌ای که می‌شناختیم دیگر وجود ندارد

رئیس دستگاه اطلاعات خارجی فرانسه روز گذشته (سه‌شنبه) در کنفرانسی خبری اعلام کرد کشورهایی مانند عراق و سوریه هرگز شکل قدیمی خود را بازنخواهند یافت .
کد خبر : 46349

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از خبرگزاری فرانسه، «برنارد باژوله» رئیس دستگاه اطلاعات فرانسه روز گذشته (سه‌شنبه) در جلسه‌ای که در آن «جان برنان» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز حضور داشت، گفت: خاورمیانه آن‌گونه که ما می‌شناختیم،‌ پایان یافته است و من تردید دارم که دوباره احیا شود.


وی گفت: سوریه در عرصه میدانی چند تکه شده است و حکومت سوریه تنها بر بخش کوچکی از این کشور و تقریبا یک‌سوم از کشوری که پس از جنگ جهانی دوم متولد شده بود، کنترل دارد. شمال این کشور تحت کنترل کردهاست و ما مشاهده می‌کنیم منطقه مرکزی تحت کنترل گروه داعش قرار دارد.


«باژوله» تاکید کرد: ما همین وضع را در عراق مشاهده می‌کنیم. من فکر نمی‌کنم اوضاع به شکل قبل خود بازگردد.


از سوی دیگر «جان برنان» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز دیدگاه مشابهی ارائه کرد و گفت: هنگامی که به تخریب‌ها در سوریه، لیبی،‌ عراق یا یمن می‌نگرم،‌ برایم پیش‌بینی دولتی مرکزی در این کشورها که قادر باشد کنترلی بر این مرزهای ایجادشده پس از جنگ جهانی دوم داشته باشد،‌ دشوار است.


«برنان» همچنین اعلام کرد یافتن راه‌حلی نظامی در هریک از کشورها غیر ممکن است.


وی گفت: نباید راه‌حلی همه‌جانبه را جست‌وجو کرد بلکه باید تلاش نمود ابتدا اوضاع را با راهبرد گام‌های کوتاه آرام کرد که امکان برقراری اعتماد فراهم شود.


این دو مقام فرانسوی و آمریکایی در کنفرانسی درباره اطلاعات که به ابتکار دانشگاه «جرج واشنگتن» برگزار می‌شود،‌ شرکت کرده‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته