دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 دی 1398 - 13:38

لاوروف: غرب تنش تصنعی در خلیج‌فارس ایجاد کرده است

وزیر امور خارجه روسیه از افزایش تنش‌ها در خلیج‌فارس که غرب به‌صورت تصنعی آن را ایجاد کرده است، ابراز نگرانی کرد.
کد خبر : 463325
52.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از اسپوتنیک، «سرگئی لاوروف» اظهار کرد که مسکو نگران افزایش تنش‌ها در خلیج‌فارس است که به گفته وی، غربی‌ها به‌طور مصنوعی آن را ایجاد کرده‌اند.


این اظهارنظر پس از آن اعلام شد که لاوروف در ماه سپتامبر اعلام کرد روسیه خواستار حل‌وفصل تنش‌ها در خلیج‌فارس از طریق گفتگو و بدون مطرح کردن اتهامات بی‌اساس است.


لاوروف در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «سهم ما مفهوم تجدیدنظر روسیه در مورد امنیت جمعی در منطقه است که تابستان امسال ارائه شد.»


در ماه مه سال جاری میلادی ایالات‌متحده ناو هواپیمابر خود را به غرب آسیا با استناد به «تهدید» نامشخص از سوی ایران برای تأمین منافع ایالات‌متحده به منطقه اعزام کرد. از آن زمان به بعد، خلیج‌فارس شاهد وقوع حوادث خطرناک ازجمله حملات خرابکارانه به نفتکش‌ها، توقیف کشتی و شلیک به هواپیماهای بدون سرنشین بود.


در اواخر ماه ژوئیه، وزارت امور خارجه روسیه در کشاکش افزایش تنش‌های آمریکا و ایران، نسخه جدیدی از ابتکار عمل به نام مفهوم امنیت جمعی برای منطقه خلیج‌فارس را رونمایی کرد که پیشنهاد «خودداری از استقرار دائمی سربازان کشورهای خارج از منطقه» را در بر داشت.


این مفهوم بیشتر چندجانبه گرایی را به‌عنوان هسته اصلی یک سیستم امنیتی جدید در منطقه ترویج و پیشنهاد می‌کند تا بر اساس آن، یک سازمان امنیتی شامل روسیه، آمریکا، چین، هند، اتحادیه اروپا و سایر ذینفعان برای تأمین امنیت منطقه تشکیل شود.


لاوروف خاطرنشان کرد که مسکو امیدوار است کشورهای غرب آسیا در پی حمله هواپیماهای بدون سرنشین به زیرساخت‌های مهم نفتی عربستان سعودی در آرامکو، نگاهی دقیق‌تر به برنامه روسیه برای تأمین امنیت در منطقه خلیج‌فارس بیندازند.


انتهای پیام/4106/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته