در جلسه معاونان فرهنگی باشگاههای لیگبرتری چه گذشت؟
به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری آنا از سازمان لیگ فوتبال ایران، سومین جلسه معاونان فرهنگی باشگاههای لیگ برتری به دعوت حیدر بهاروند، رئیس سازمان لیگ با حضور معاونان فرهنگی ۱۲ باشگاه لیگ برتری، غلامحسین زمان آبادی، مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال، حجت الله بهمنی، مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی سازمان لیگ امروز برگزار شد.
در این نشست معاونان فرهنگی باشگاهها ضمن ارایه گزارش فعالیتهای فرهنگی انجام شده در نیم فصل پیشنهادها و راهکارهای خود را برای بهبود فضای فرهنگی در نیم فصل دوم مسابقات ارائه کردند. اعضای حاضر در این جلسه صحبتهایی انجام دادند که در ادامه میخوانید:
بهمنی: فرهنگ دغدغه اول فوتبال و ورزش کشور است
حجت الله بهمنی مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی سازمان لیگ با تأکید بر انجام فعالیتهای فرهنگی در فوتبال اظهار کرد: متأسفانه در گذشته باشگاهها از نظر فرهنگی توجه کمی به مسائل فرهنگی نشان میدادند اما در سالهای اخیر فرهنگ تبدیل به دغدغه اصلی مدیران ورزش و فوتبال کشور و مدیران باشگاهها شده است. مسئولان فرهنگی نیز باید اقدامهای مناسب فرهنگی را از خودشان آغاز کنند. اقدامهایی مثل راستگویی، صداقت و سایر سجایای اخلاقی را در رفتارشان به نمایش بگذارند.
وی افزود: متأسفانه در نیم فصل اول برخی باشگاهها تا اواسط مسابقات هنوز معاون فرهنگی باشگاه خود را انتخاب و معرفی نکرده بودند اما این مرتبه خوشحالیم که ۱۲ باشگاه لیگ برتری در این نشست حضوری مثبت و مؤثر دارند.
معاون فرهنگی نفت آبادان: همیار هواداران را فعال کردیم
عبدالرحیم صفری، معاون فرهنگی باشگاه صنعت نفت آبادان اولین نفری بود که در این جلسه صحبتهایش را مطرح کرد و گفت: از سازمان لیگ فوتبال تشکر میکنم که عامل برگزاری این جلسات شده است. ما در باشگاه نفت آبادان در نیم فصل اول همیار هواداران را فعال کردهایم و با هماهنگی نیروی انتظامی و یگان ویژه ساماندهی روی سکوهای ورزشگاه تختی در آبادان را به همیاران هوادار سپردهایم. همچنین مناسبتهای مختلف فرهنگی را در طول نیم فصل اول مانند هفته معلولان، روز پزشک و ... را گرامی داشتیم.
وی افزود: همیاران هواداران باشگاه نفت آبادان همچنین از هواداران مهمانی که به آبادان میآیند مراقبت و محافظت میکنند. از سوی دیگر باشگاه نفت آبادان آمادگی کامل دارد که کانون بانوان هوادار را هم زیر نظر معاونت فرهنگی باشگاه راه اندازی کند و به بانوان تماشاگر هم خدمت رسانی کنیم. درهای خروج و ورود مخصوص بانوان هم در ورزشگاه تختی آبادان در نظر گرفتهایم.
معاون فرهنگی فولاد خوزستان: انحلال کانونهای هواداری عجولانه بود
ساسان سیاح طاهری معاون فرهنگی باشگاه فولاد خوزستان هم صحبتهایش را اینگونه آغاز کرد: از روابط عمومی و امور فرهنگی سازمان لیگ به جهت برگزاری این نشستها تشکر میکنم اما میخواهم که فاصله برگزاری نشستها کمتر شود و این جلسهها بیشتر برگزار شود. از سویی دیگر ایجاد معاونت فرهنگی در باشگاهها به خصوص باشگاههای صنعتی که چارت تشکیلاتی و اداری مشخصی دارند کار دشواری بود زیرا تغییر چارت این باشگاههای صنعتی بهراحتی امکانپذیر نیست. در نهایت در باشگاه فولاد پست مدیر فرهنگی ایجاد شد که همان وظایف معاونت فرهنگی را انجام میدهد.
وی افزود: انتظار داریم که باشگاهها از مدیران فرهنگی خود حمایت بیشتری انجام بدهند. واحد فرهنگی باشگاهها مشکلات فراوانی دارند و برای دریافت بودجه هم باید چانهزنیهای بسیاری انجام بدهند.
طاهری با بیان فعالیتهای فرهنگی باشگاه فولاد عنوان کرد: بهمن یا اسفند امسال میتوانیم میزبان مدیران فرهنگی باشگاهها باشیم تا از نزدیک شاهد فعالیتهای فرهنگی باشگاه فولاد باشند. البته انحلال کانونهای هواداری به نظر عجولانه میآمد زیرا برخی از مشوقان باشگاهها ریشه دارند و میتوانند روی سکوها کمک حال باشگاهها باشند. از سویی دیگر باشگاه فولاد خوزستان یکی از اولین باشگاههایی بود که کانون بانوان هوادار خود را هم تأسیس و راه اندازی کرد و این آمادگی را هم داریم که کانون بانوان هوادارمان در مسابقات ملی از تیم ملی حمایت کنند.
معاون فرهنگی نساجی مازندران: وظایف معاونتهای فرهنگی دقیق مشخص شود
رضا نادری معاون فرهنگی باشگاه نساجی مازندران نیز اظهار کرد: بهتر است که وظایف معاونت های فرهنگی باشگاه ها بهطور دقیق مشخص شود و این وظایف از سوی سازمان لیگ به باشگاهها ابلاغ شود. از سویی دیگر معاونتهای فرهنگی بودجهای برای انجام فعالیتهای مناسب فرهنگی ندارند و دست خالی هم نمیشود کار زیادی انجام داد. از سویی دیگر اگر قرار است کانون بانوان هوادار فعال شود این مسئله را اعلام رسمی کنند تا بتوانیم پاسخگوی بانوان هوادار نساجی باشیم و در این زمینه نیز اقدامهای لازم را انجام بدهیم.
وی افزود: هواداران نساجی همواره تیمهای میهمان را مورد تشویق قرار میدهند و حتی به آنها با خواندن متنی خوشامد گویی میکنند. ضمن اینکه به نظرم برای لیدرهای باشگاهها نیز باید اقدامهای مناسبی انجام داد و اقدامهای تشویقی و کلاسهای آموزشی در این زمینه برگزار کنیم.
معاون فرهنگی ذوب آهن: رسانهها به فعالیت های فرهنگی بیشتر توجه کنند
سید وحید طباطبایی مسئول فرهنگی باشگاه ذوب آهن اصفهان اظهار کرد: خوب است که فراخوانی برای لیدرها داشته باشیم زیرا فرهنگ سازی در فوتبال از روی سکوها آغاز میشود. باید کانونهای هواداری سازماندهی مجدد شوند. بخشنامه و دستورالعملهای لازم باید از سوی نهادهای بالادستی مثل سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال به باشگاهها ابلاغ شود.
وی افزود: بولتنهای آموزشی از سوی سازمان لیگ فوتبال به باشگاهها ارسال شود تا باشگاهها نیز در این زمینه بتوانند اقدامهای مناسبتری را انجام بدهند. ضمن اینکه باید بگویم رسانهها معمولاً کمتر اخبار فعالیتهای فرهنگی را پوشش میدهند و از رسانه ملی توقع میرود که توجه بیشتری به فعالیتهای فرهنگی که بخصوص قبل از شروع مسابقات انجام می شوند را پوشش بدهند.
معاون فرهنگی سپاهان: بند فرهنگی در قرارداد بازیکنان گنجانده شود
محسن شکل آبادی معاونت فرهنگی باشگاه سپاهان اصفهان گفت: سه پیشنهاد برای بهتر شدن فعالیتهای فرهنگی باشگاهها دارم اول اینکه مسئولان فرهنگی به تیمها نزدیکتر شوند و و همراه تیم فوتبال باشند. پیشنهاد دوم من این است که ما در باشگاه سپاهان یک درصد از مبلغ قرارداد بازیکنان را صرف امورخیریه میکنیم. پیشنهادم این است که در قرارداد بازیکنان بند فرهنگی گنجانده شود و در صورتیکه بازیکنی اقدامی مثبت و مؤثر فرهنگی انجام داد مبالغی به بازیکنان پرداخت شود.
وی افزود: پیشنهاد سوم این است که در مراسم برترینها نیز قهرمان یا پهلوان فرهنگی داشته باشیم. انتخاب این قهرمان فرهنگی فاکتورهای خاص خود را داشته باشد.
زمان آبادی مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال در این زمینه گفت: ما به دنبال ایجاد یک کوچ فرهنگی (مربی فرهنگی) هستیم معاون فرهنگی در واقع این مربی فرهنگی در تیمهای لیگ برتری خواهد بود. از سویی دیگر وزارت ورزش اعلام کرده باشگاهها مکلف هستند که ۳ درصد از بودجهشان را اختصاص به کار فرهنگی بدهند و معاونتهای فرهنگی این بودجه را از مدیران باشگاهها پیگیر باشند.
معاون فرهنگی پرسپولیس: اقدامهای فرهنگی مدیر محور شده است
حسین خبیری، معاون فرهنگی باشگاه پرسپولیس اظهار کرد: خوشحالم که اقدام های فرهنگی از لیدرمحور به مدیر محور تغییر پیدا کرده است. از سویی دیگر اینکه بگوییم ۳ درصد از بودجه باشگاه باید به کارهای فرهنگی اختصاص داده شود خوب است اما ضمانت اجرایی ندارد زیرا ما منصوب مدیرباشگاه هستیم. بهتر است بخشنامههای فرهنگی به باشگاه ابلاغ شود. از سویی دیگر مدیران باشگاهها باید بدانند که اقدامهای فرهنگی بازخورد مثبتی دارد.
وی افزود: اگر هم قرار است ورود بانوان در مسابقات لیگ برتر اجرایی شود این مسئله را زودتر به باشگاهها اعلام و ابلاغ کنند تا قبل از دقیقه ۹۰ بتوانیم کارها را به طور مناسب ساماندهی کنیم.
معاون فرهنگی ماشین سازی تبریز: با تکنولوژی داوری سکوها آرامتر میشوند
میرحسن محمودپور معاون فرهنگی باشگاه ماشین سازی تبریز ضمن بیان فعالیتها فرهنگی این باشگاه اظهار کرد: درصورتیکه از تکنولوژی کمک داور ویدئویی استفاده کنیم جو ورزشگاهها به میزان زیادی بهتر خواهد شد. زیرا بخش زیادی از فحاشی تماشاگران مربوط به اشتباهات داوران در مسابقات فوتبال است.
معاون فرهنگی تراکتورسازی تبریز: برای فرهنگ سازی باید فرهنگ شناسی کرد
حامد طلوعی معوان فرهنگی باشگاه تراکتورسازی تبریز هم اظهار کرد: برای فرهنگ سازی در فوتبال باید ابتدا فرهنگ شناسی کنیم و مختصات هواداران باشگاههای مختلف را هم باید بدانیم تا بتوانیم بهدرستی در این زمینه برنامه ریزی کنیم.
معاون فرهنگی نفت مسجدسلیمان: در فوتبال همه مسائل باید شفاف سازی شود
سیروس حیدری معاون فرهنگی باشگاه نفت مسجدسلیمان ضمن بیان فعالیتهای فرهنگی این باشگاه گفت: ورزشگاه خانگی تیم نفت مسجدسلمیان به نام شهید بهنام محمدی ۱۳ ساله است. در کارهای فرهنگی باید همه مدیران باشگاهها و فوتبال پاک دست باشند و بهصورت شفاف مسایل را بیان کنند.
معاون فرهنگی باشگاه گل گهرسیرجان: فرهنگ در بطن فوتبال قرار گیرد
مسعود سنجری پاریزی معاون فرهنگی باشگاه گل گهرسیرجان اظهار کرد: بخش فرهنگی باشگاه ما بیش از ۳ درصد از بودجه باشگاه را در اختیار دارد و تمامی مناسبتها و اقدامهای فرهنگی را هم در زمان مسابقات لیگ برتر و هم در طول هفته انجام میدهیم. از سویی دیگر این آمادگی را داریم که میزبان معاونتهای فرهنگی باشگاهها در سیرجان باشیم.
وی افزود: فقط انتظار داریم که اقدام های فرهنگی در متن فوتبال قرار بگیرند نه در حاشیه و پیوست. باید بتوانیم که فرهنگ مناسب را در بطن فوتبال نهادینه کنیم.
معاون فرهنگی باشگاه سایپا: فرهنگ سازی را از بازیکنان آغاز کنیم
خانم افسانه حسن زاده مسئول فرهنگی و تربیتی باشگاه سایپا تهران اظهار کرد: آنطور که من متوجه شدم فرهنگ سازی در فوتبال مختص تماشاگران و لیدرها شده است. در حالیکه باشگاهها میتوانند اقدامهای فرهنگی را با کار روی بازیکنان خودشان آغاز کنند. در این زمینه ما اقدام های مثبت و مؤثری در باشگاه سایپا انجام دادهایم. حتی برای بازیکنان تیمهای پایه خودمان اقدامهای تربیتی و فرهنگی مثبتی را آغاز کردهایم که با استقبال همه بازیکنان مواجه شده است.
وی افزود: برای برخی بازیکنان تیمهای پایه اقدامهای فرهنگی نظیر کتاب خوانی، حضور در سینما و تئاتر و... انجام دادهایم البته به شرطی که بازیکنان اصول فرهنگی و تربیتی سادهای مثل پرتاب نکردن بطری آب و... را حتی در تمرینهای تیم رعایت کنند.
معاون فرهنگی باشگاه پیکان: فعالیتهای فرهنگی الزام آور شوند
امیر مهدی نفر معاون فرهنگی باشگاه پیکان تهران هم اظهار کرد: بخش اعظم مشکلات فرهنگی فوتبال به دلیل این است که تعریف جامع و کاملی از فرهنگ در فوتبال نداریم. باید سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال در بخش فرهنگی باشگاه ها نیز اقدامهای الزام آوری را انجام بدهند. همانطوری که در بخش صدور پروانه حرفهای باشگاهها چنین اقدامهایی انجام شد.
وی افزود: یک راه ساده هم این است که ۴ باشگاه استقلال، شهر خودرو، شاهین شهرداری بوشهر و پارس جنوبی که نمایندهای در این نشست فرهنگی نداشتند مورد سؤال قرار بگییرند که چرا نماینده باشگاههای آنها در این جلسه حاضر نشدهاند.
انتهای پیام/4127/
انتهای پیام/