دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 آبان 1394 - 12:57
به‌دنبال گشت‌زنی ناو آمریکایی

دولت چین سفیر آمریکا در پکن را فراخواند

به دنبال گشت‌زنی یک ناوشکن ارتش آمریکا در نزدیکی جزایری مصنوعی در دریای جنوب چین، دولت پگن اعلام کرد این اقدام تهدیدی برای تمامیت ارضی آن کشور است.
کد خبر : 46313

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از خبرگزاری «شینهوا»، در پی این گشت‌زنی پکن سفیر آمریکا را وزارت امور خارجه چین فراخواند.


«یانگ یه‌سویی» معاون وزیر امورخارجه چین در دیدار با «ماکی باکوس» سفیر آمریکا در پکن گفت: حضور ناوشکن آمریکایی در دریای جنوب چین به شدت غیرمسئولانه است.


پیشتر وزارت امورخارجه چین نزدیک شدن ناوشکن «لاسن» به جزایری از مجمع‌الجزایر «اسپرالتی» را غیرقانونی اعلام کرده بود. سخنگوی وزارت‌ امور خارجه چین نیز روز گذشته (سه‌شنبه) گفته بود اگر آمریکا به ایجاد تنش در منطقه ادامه دهد، پکن ممکن است به فکر افزایش توانایی‌های متقابل بیافتد.


از سوی دیگر دولت آمریکا اعلام کرده است فعالیت گشت‌زنی ناوشکن این کشور، فعالیتی معمول و در راستای دریانوردی آزاد در آب‌های بین‌المللی است و این ناوشکن، پیشتر به جزایر تحت تملک ویتنام یا فیلیپین نیز نزدیک شده است.


چین خود را مالک عمده جزایر دریای جنوب چین می‌داند. جزایری که کشورهای دیگر منطقه همچون ویتنام، مالزی، فیلیپین، برونئی و تایوان نیز ادعای مالکیت آنها را دارند. برخی از این جزایر از جمله در مجمع‌الجزایر «اسپراتلی»، تقریبا به زیر آب فرو رفته‌اند یا تنها صخره‌هایی در دریا هستند که چین شروع به احیای آن‌ها کرده است.


مقام‌های دفاعی آمریکا می‌گویند ناوشکن «لاسن» از روز گذشته (سه‌شنبه) در 12 مایل دریایی (22 کیلومتری) جزایر «اسپراتلی» اقدام به گشت‌زنی می‌کند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته