دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 دی 1398 - 14:47

با این ترفندها از آرایش کردن کودکانتان جلوگیری کنید (استفاده از لوازم آرایش)

استفاده از لوازم آرایش متاسفانه به غیر از اینکه در بین خانم ها رواج زیادی دارد امروزه در بین دختران کوچک نیز که به تقلید از مادران خود این کار را انجام می دهند ، شایع می باشد.
کد خبر : 463073
f6536e50-aaef-4503-82e2-3f3253c6608a.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، علاقه برای استفاده از لوازم آرایشی توسط کودکان به ویژه دختران زیر هفت سال از جمله نگرانی خانوده‌هاست؛ دغدغه اصلی زمانی بوجود می‌آید که والدین نمی‌دانند در مقابل این خواسته و کنجکاوی کودکان چه پاسخی باید داد و چگونه باید با آنها برخورد کرد.


آرایش کردن در حال حاضر از محبوب ترین چیزها در میان خانم ها و دختر بچه ها است. دختران خردسال با الگو گرفتن و همانندسازی با مادر یا خواهر خود، از سه تا چهارسالگی در بازی های کودکانه با برداشتن لوازم آرایشی بزرگترها و آرایش کردن خود یا عروسکشان، شور و اشتیاق آرایش کردن را نشان می دهند.


بسیاری از والدین اجازه آرایش را به آن ها می دهند و یا بسیار دیده شده که در مهمانی ها و جشن های مختلف مادران به آرایش کودکشان می پردازند بدون اینکه بدانند این لوازم چه مضراتی برای آن ها در پی دارد و یا اینکه از عوارض روحی آن با خبر باشند . با ما همراه شوید تا مضرات آرایش برای دختر بچه ها را برایتان بازگو کنیم.


دلیل علمی


از نظر علمی دختران در گروه سنی زیر 7هفت سال نسبت به پدران خود رابطه عشق‌ورزانه دارند و در این میان مادر را رقیب خود می‌دانند؛ همانطور که پسران نسبت به مادر این احساس را داشته و پدر را رقیب خود احساس می‌کنند. دختران به دلیل اینکه در سن تقلید قرار دارند، می‌خواهند از نظر دیداری در مقابل پدر نسبت به مادر خود برتری یابند؛ به همین دلیل از لوازم آرایشی مادر استفاده می‌کنند تا پدر به آنها توجه بیشتری کند.


آرایش برای کودکان به خصوص دختربچه ها چه مضراتی و عوارضی دارد؟



  • آرایش کردن دختر بچه ها موجب بلوغ زودرس در آن ها می شود.

  • بحران هویت یکی دیگر از عوارض روانی آرایش کردن دختر بچه ها است .

  • بزرگ ترین ضرر استفاده از مواد آرایشی - بهداشتی، فرهنگ سازی غلط است.

  • از عوارض آرایش دختر بچه ها از بین بردن اعتماد بنفس شان است زیرا وقتی آن ها به سنین بالاتر برسند دیگر نمی توانند در اجتماع بدون آرایش حضور یابند.

  • استفاده بی رویه از لوازم آرایشی- بهداشتی منافذ پوست را می بندد و سبب بروز جوش و آکنه می شود.

  • استفاده از لوازم آرایشی سبب بروز کم خونی های شدید و نیازمند درمان در کودکان می شود زیرا این مواد حاوی فلزات سنگین هستند که به تدریج وارد بدن می شوند.

  • کرم های آرایشی و کرم پودرها موجب حفاظت پوست از آفتاب نمی شوند پس به جای ضد آفتاب برای کودکان از آن ها استفاده نکنید.

  • تشدید حملات آسم در کودکان مبتلا به تنگی نفس هم یکی دیگر از عوارض خطرناک استفاده از لوازم آرایش برای خردسالان است.

  • عطرها و مواد معطر موجود در لوازم آرایش، شایع ترین علت آلرژی پوستی است که باعث بروز حساسیت به نور آفتاب، کهیر پوستی و ایجاد نوع خاصی از لک های پوستی می شود.


 


برخورد مناسب چیست؟


این شیرین کاری بچه ها، شاید در نگاه اول، نظر والدین و بزرگ ترها را جلب کند و با خندیدن به او یا به کار بردن اصطلاحاتی مانند «چه خوشگل شدی!» و «چقدر این رنگ رژ به تو می آید» با او برخورد کنند اما بلافاصله والدین را به این فکر وامی دارد که مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایش با پوست لطیف او چه خواهد کرد؟!



  • لوازم آرایش اسباب بازی نیست، برای بچه‌ها لوازم آرایش نخرید.

  • اجازه دهید کودکی کنند؛ وقت برای بزرگ شدن دارند ولی "زمان کودکی کوتاه است"

  • وقتی کودک را آرایش می‌کنید، از او عکس می‌گیرید، این عکس غیرطبیعی را به دیوار اتاق نصب می‌کنید، و کلی ذوق می‌کنید، این عکس را در گروه‌هایتان به اشتراک می‌گذارید !!


در نتیجه : کودک احساس می‌کند خودم زشتم! مامان و بابا چقدر وقتی آرایش دارم بیشتر دوستم دارند! الان به نظر همه زیباترم! پس برای اینکه دوستم داشته باشند و بهم توجه کنند باید آرایش کنم!


اعتماد به نفسش پایین می‌آید! و در نتیجه برای همه این موارد؛ علاقه‌مند می‌شود همیشه آرایش کند، رژ بزند، لاک بزند. به او بگویید که تو خودت زیبایی، دوست داشتنی هستی ، و ما همین طور که هستی دوستت داریم. و اگر علاقه زیادی به آرایش کردن دارد به او بگویید: «من فكر می‌كنم كه آرایش كردن برای این است كه چهره یك دختر، زنانه شود. تو یك دختربچه با یك پوست لطیف و زیبا هستی، آنقدر زیبا و لطیف كه من از ته دل افسوس می‌خورم این زیبایی و لطافت را با لوازم آرایشی بپوشانی.»


راه چاره چیست؟


به مادرانی که در این مورد راهنمایی می خواهند، گفته می شود اولا باید به او تفهیم کنید که می تواند با استفاده از لوازمی مانند تل های رنگارنگ، گل سرهای زیبا و جوراب های تزیینی رنگارنگ، خودش را خوشگل تر کند و به او بگویید که این وسایل هم به زیبایی او می افزایند و هم برایش بی ضرر هستند. برای او توضیح دهید که پوست بزرگ ترها ضخیم است و به این مواد شیمیایی مقاوم شده اما پوست او آسیب خواهد دید و وقتی به سن مدرسه برسد، پوستش خراب می شود و دوستانش زیبایی او را نمی بینند.


در حضور کودکتان خودآرایی کمتری داشته باشید و برای او توضیح دهید که این کار مخصوص بزرگترهاست و برای سلامت شما مضر است.


اگر کودکتان علاقه دارد مثل شما از وسایل آرایشی استفاده کند یا با روش تربیتی غلط او را به این سمت سوق داده‌اید، بهترین انتخاب کرم مرطوب‌کننده و ضدآفتاب است. در صورتی که کودکتان پوست خشکی دارد، به او یاد بدهید مرتب از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کند اما اصلا لازم نیست انواع گرانقیمت را تهیه کنید. وازلین ساده بهترین انتخاب است. کرم ضدآفتاب نیز جزو ضروریات محسوب می‌شود. از 6 ماهگی، به‌خصوص وقتی به مناطق ساحلی سفر می‌کنید که شدت تابش نورخورشید بیشتر است، حتما کرم ضدآفتاب به پوست کودک بزنید. بهترین نوع برای کودکان، ضدآفتاب‌های مینرال یا فیزیکال است که عاری از فیلترهای شیمیایی هستند و SPF آنها نیز 30 تا 50 است.


شاید لازم باشد از پزشک کودکتان نیز بخواهید که در این مورد با او صحبت کند. بچه ها حرف پزشک شان را بیشتر باور می کنند و اگر رابطه خوبی با او برقرار کنند، نتیجه کار مثبت تر می شود. حتی برای لاک ناخن هم به خاطر مواد پاک کننده ناخن که استون و دیگر ترکیبات خشک کننده است، بهتر است محدودیت قایل شوید. خشک شدن ناخن و زرد شدن آن به دلیل لاک زدن های طولانی مدت از عوارض این مسئله است.


گردآوری شده از:


نمناک


دلگرم


روزنامه سلامت


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: لوازم آرایش
ارسال نظر
هلدینگ شایسته