دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 دی 1398 - 10:21
مفتح در گفتگو با آنا:

دولت مجاز نیست اموال ملی را برای هزینه‌های جاری صرف کند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت منابع حاصل از فروش دارایی‌ها را صرف هزینه‌های جاری می‌کند و هزینه‌کرد اموال دولت در مصارف جاری دولت نادرست است.
کد خبر : 463030
201801102458908964.jpg

محمدمهدی مفتح در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، با اشاره به ساختار لایحه بودجه سال 99 اظهار کرد: بودجه عملیاتی مدت‌هاست که در کشور مطرح شده است و مقام معظم رهبری سال گذشته فرمودند با هماهنگی دولت و مجلس ساختار بودجه اصلاح شود.


وی افزود: متأسفانه در لایحه بودجه‌ای که به مجلس آمده فرمایش مقام معظم رهبری به‌درستی عمل نشده و در نسبت به سال قبل اتفاقی در آن نیفتاده و بودجه 99 همچنان به صورت سنتی تدوین شده است.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بودجه 99 عملیاتی نیست، تصریح کرد: طبق قوانین بالادستی و برنامه توسعه، بودجه هر سال باید اهداف خاصی را دنبال کند، با این اعداد و ارقامی که لایحه بودجه مشاهده می‌کنیم، بودجه را قابل تحقق نمی‌دانیم.


مفتح تأکید کرد: در لایحه‌ای که دولت به مجلس داده شاهد برخی قانون‌گذاری‌ها هستیم که قاعدتاً نباید چنین چیزی باشد، بودجه دولت باید منعکس‌کننده آثار ریالی قوانینی باشد که مجلس پیش از این تصویب کرده است، نه اینکه بخواهیم برای بودجه قانون جدیدی وضع کنیم. این آفتی است که سال‌های قبل هم داشتیم، قرار بود دولت آن را رفع کند که نکرده است.


نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: استقلال بودجه از درآمدهای نفتی و تبدیل تهدیدها به فرصت از موارد مهم دیگری است که باید در بودجه به آن توجه جدی می‌شد.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه مجلس مصوب کرده بود دولت برای تقویت درآمدها دارایی‌های خود را بفروشد، گفت: متأسفانه دولت منابع حاصل از فروش دارایی‌ها را صرف هزینه‌های جاری می‌کند، در حالی که اینها سرمایه‌های ملت است و هزینه‌کرد آنها در مصارف جاری دولت نادرست است.


وی اضافه کرد: اینکه قانون می‌گوید درآمدهای حاصل از فروش نفت نباید صرف هزینه‌‌های جاری کشور شود دلیلش همین است که اینها سرمایه‌های ملی است و باید برای نسل‌های آینده بماند و مصداق این قانون در مورد دارایی‌های دولت هم مطرح است.


مفتح گفت: دولت موظف است برای کمبود منابع دارایی‌های خود را تبدیل کند، یعنی دارایی‌ها به شکل اهرمی برای رونق اقتصادی به کار گرفته شود، این بسیار کار خوبی است که دارایی‌های دولت وارد فضای تملک دارایی و طرح‌های عمرانی شود، اما حق ندارد این دارایی‌ها را بفروشد و در هزینه‌های جاری صرف کند.


نماینده مردم تویسرکان با بیان اینکه این مسائل باید مورد بررسی قرار گیرد تا بودجه مناسبی برای سال آینده کشور تدوین شود، خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی موظف است بودجه دولت را در وقت قانونی تصویب کند، اما اگر بودجه نظرات کارشناسی گفته شده را تأمین نکرده باشد، ممکن است بودجه سال 99 به صورت چند دوازدهم تصویب شود.


وی گفت: برخی اینگونه وانمود می‌کنند که امکان تصویب بودجه به صورت چند دوازدهم برای همزمانی بررسی بودجه با زمان انتخابات مجلس است که چنین چیزی اصلاً پذیرفتنی نیست.


انتهای پیام/4034/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته