دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آبان 1394 - 12:56
در نشست خبری هفتگی مطرح شد؛

نوبخت: اظهارات آقای ترکان نظر دولت نیست/ اینکه عده‌ای در خیابان‌ها باعث ترس از ورود به ایران شوند، خود به خود تحریم‌هایی را ایجاد می‌کند

محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز ـ سه‌شنبه ـ خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه، در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اخیر اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهوری درباره نامه چهار وزیر به دکتر روحانی، گفت: ایشان مثل بقیه اعضای هیئت دولت، نظر شخصی خود را اعلام کرده‌اند. 
کد خبر : 46102

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، سخنگوی دولت در این نشست خبری، تأکید کرد: دولت سخنگو دارد و من نظر دولت را اعلام می‌کنم. البته این موضوع را هم عنوان کنم که ایشان از افراد دلسوز دولت هستند و با توجه به شناختی که روی موضوعات اقتصادی و بورس دارند، ورود پیدا کردند. این موضوع را هم اضافه کنم که نامه چهار وزیر مربوط به بازار بورس است.



نوبخت یادآور شد: از دی ماه سال 92 شاهد افتی در رابطه با بازار بورس بودیم که همزمان با نرخ گذاری مجلس برای خوراک پالایشگاه‌ها در حد 13 سنت بودیم که همکاران من در این رابطه نگران بودند و نظرات خودشان را بیان کردند.


وی با اشاره به نامه‌ چهار وزیر به رئیسجمهوری و نقش وزیر دفاع در این نامه گفت: حضور وزیر دفاع در جمع امضاکنندگان برای شرکت سرمایه‌گذاری الغدیر است که در مورد بازنشستگان این وزارتخانه می‌باشد. همچنین امضای وزیر صنعت و تعاون نیز به خاطر مسائلی از این جهت بوده است. اما مهندس ترکان جزو کسانی هستند که معتقدند نرخ 13 سنتی که مشخص شده است نباید تغییر یابد. و سهامداران نیز از این عدد خرسند نیستند. بنابراین مهندس ترکان نظرشان را این طور عنوان کردند که اگر این عدد پایین‌تر آید سود بیشتری به این گروه تعلق می‌گیرد و از آن با عنوان رانت یاد کردند.


سخنگوی دولت ادامه داد: اینکه هر کدام از وزرا در حوزه فعالیت خود مشکلات را به اطلاع رئیس‌جمهوری برسانند؛ امری طبیعی و متعارف است و وزرا همواره به رئیس‌جمهوری درباره مسائل و مشکلات نامه می‌دهند.


تا تعهدات انجام نشود تحریم‌ها برداشته نمی‌شود


وی درباره برجام نیز تصریح‌کرد: آنچه در برجام مورد تأیید قرار گرفته 100 درصد مدنظر ما نبوده همانطور که 100 درصد مدنظر طرف مقابل هم نبود. در مذاکرات دستاوردهای بسیاری برای ما حاصل شد، و به گفته آقای روحانی که از ادبیات ورزشی نیز استفاده کرد ما 3 گل زدیم و 2 گل خوردیم.


نوبخت درباره اینکه «تا تعهدات انجام نشود تحریم‌ها برداشته نمی‌شود»، افزود: تا زمانی که تعهدات انجام نشود تحریم‌ها نیز برداشته نمی‌شود که این موضوع هم نه تنها در بحث سوئیفت بلکه در موارد دیگر نیز تحریم‌ها ادامه دارد.


سخنگوی دولت درباره حواشی حضور جک‌استراو در ایران نیز یادآورشد: همانطور که در نامه رهبری اشاره شده اصل در اجرای برجام برداشتن تمام تحریم‌هاست. ما باید از فضای پساتحریم استفاده کنیم ولی اگر عده‌ای در خیابان‌ها شرایطی ایجاد کنند که ورود به ایران با ترس همراه شود خود به خود این امر تحریمی را ایجاد خواهد کرد. علاقه‌مندان به نظام اجازه چنین اقداماتی را نخواهند داد ضمن اینکه مداقه کافی در این زمینه صورت خواهد گرفت.


وی ادامه داد: عده‌ای در خیابان راه‌ بیفتند که باعث شوند غربی‌ها بترسند و به ایران نیایند این نوع اقدام‌ها باعث تحریم‌هایی می‌شود البته این تحریم منظورم برای خودمان است و نباید اجازه بدهیم که این کار صورت بگیرد.


نوبخت در ادامه به سؤال خبرنگاری که در رابطه با درگیری‌های اخیر در دزفول، بهبهان و برنامه‌های دولت برای پیشگیری از این اتفاقات در ایام انتخابات و تجمعات سیاسی است، اظهار کرد: طبق گفته مسئولان دزفول، حادثه‌ای که رخ داده است جنبه‌ امنیتی داشت که همه عناصر آن دستگیر شدند و با آنها برخورد قانونی شد. ولی در درگیری بهبهان، یک اقدام شرارتی بود و نسبت به آن نیز برخوردهای لازم انجام شده است. تأکید دولت برای جلوگیری و پیشگیری از این اتفاقات نه تنها در دوران انتخابات، بلکه در تمام زمان‌هاست. چراکه مردم باید از هرگونه ناآرامی که مخل آرامششان می‌شود مصون باشند.


واردات از آمریکا ممنوعیت قانونی ندارد ولی ما باید تذکر رهبری را اجرا کنیم


نوبخت در ادامه این نشست، درباره واردات کالاهایی آمریکایی به ایران گفت: بر اساس قانون کشورمان، ما تنها از اسرائیل اجازه واردات نداریم ولی برای واردات از آمریکا ممنوعیت قانونی وجود ندارد. البته ما باید تذکر رهبری را اجرا ‌کنیم، ایشان تصریح کردند کالاهای مصرفی از آمریکا وارد نشود واردات تکنولوژی از آمریکا می‌تواند صورت بگیرد.


وی درباره لایحه شفاف‌سازی منابع مالی کاندیداهای مجلس نیز اظهار کرد: به نظر نمی‌رسد به این دوره مجلس برسد ولی کارش در دولت در حال انجام است.


نوبخت تأکید کرد:‌ سیاست دولت، مهار تورم و خروج از رکود از ابتدای کار بوده است و در حال حاضر نیز با این انگیزه اقدامات گذشته را برای چند ماه آینده به صورت بسته ویژه اقتصادی ارائه داده‌ایم.


سخنگوی دولت در مورد پرداخت تسهیلات برای خودرو نیز خاطرنشان کرد: این تسهیلات نه فقط برای خودرو بلکه برای برخی از اقلام پرمصرف بادوام که مشکل انبار دارند یعنی تولید شده و به مصرف نرسیده، مطرح است.


شکایت احمدی‌نژاد از جهانگیری مختومه شده است


محمدباقر نوبخت در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره سرنوشت شکایت احمدی‌نژاد از جهانگیری هم گفت: آن موضوع مختومه شده است.


سفر رئیس‌جمهوری به ایتالیا و فرانسه؛ نیمه دوم آبان


در ادامه این نشست، نوبخت درباره سفر رئیس‌جمهوری به کشور ایتالیا و فرانسه گفت: مقدمات این سفر فراهم شده است و برنامه آن پس از تکمیل شدن اعلام می‌شود.


وی در پاسخ به سؤالی دیگر درباره سفر رئیسجمهوری با استان سمنان نیز گفت: این سفر قرار است 18 یا 20 آبان ماه انجام شود؛ اما به دلیل اینکه ممکن است تا آن زمان تغییری در زمان سفر به‌وجود آید پس از قطعی شدن اعلام می‌شود.


سخنگوی دولت یازدهم درباره لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه نیز اظهار کرد: این لایحه برنامه ششم نبود بلکه برخی از احکامی بود که در قوانین برنامه‌های گذشته همواره تکرار می‌شد.


وی توضیح داد: همانگونه که هنگام ارائه لایحه بودجه سال 95 دیگر همراه آن تعداد زیادی تبصره نخواهد بود زیرا تبصره‌‌ها را یکجا تصویب کرده‌ایم؛ همین کار را برای برنامه ششم نیز انجام دادیم و مجلس انشاءلله به صورت غیر فوریتی به آن رسیدگی می‌کند. این خواست خود مجلس بود و همواره می‌پرسیدند که چرا لایحه مواد دائمی را نمی‌آورید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب