دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آبان 1394 - 09:28
در تبیین لزوم تبعیت سازمان ملل متحد از قواعد حقوق بین‌الملل

دهقانی: اعمال تحریم‌ها تنها در زمان تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی مشروعیت دارد

معاون نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل متحد با سخنرانی در کمیته ششم سازمان ملل متحد به تبیین مواضع جنبش عدم تعهد درباره لزوم تقویت اصول اساسی منشور ملل متحد و تقویت چندجانبه‌گرایی در سازمان ملل پرداخت.
کد خبر : 46004

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «حسین دهقانی» معاون نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل متحد که درباره کمیته منشور ملل متحد سخن می‌گفت، با تاکید بر نقش مهم مجمع عمومی به‌عنوان رکن مهم و سیاست‌گذار سازمان ملل متحد، از دخالت شورای امنیت در موضوعات مرتبط با مجمع عمومی و شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد انتقاد کرد.


وی بر لزوم انجام اصلاحات در سازمان ملل بر طبق اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد تاکید کرد و از کمیته منشور سازمان ملل خواست که ماهیت حقوقی اجرای فصل چهارم منشور درباره عملکرد ارکان سازمان ملل متحد را بررسی حقوقی کند.


«دهقانی» با انتقاد از تحریم‌های شورای امنیت علیه کشورها گفت که اعمال تحریم‌ها تنها زمانی مشروعیت دارد که تهدیدی علیه صلح و امنیت بینالمللی وجود داشته باشد و یا عمل تجاوز انجام شده باشد. کاربرد تحریم به‌عنوان اقدامی بازدارنده، ناقض اصول و قواعد حقوق بین‌الملل است.


وی افزود: تحریم‌ها ابزارهایی کور محسوب می‌شوند که موضوعات بنیادین اخلاقی را مطرح و درد و آلام بسیاری را به مردم آسیب‌پذیر کشورهای تحریم‌شده تحمیل می‌کنند و به همین دلیل لازم است هدف رژیم تحمیل‌های بین‌المللی به روشنی مشخص شود. تحریم‌ها به‌عنوان آخرین چاره محسوب و باید پس از رفع زمینه‌های آن، به سرعت لغو شوند.


«دهقانی» با انتقاد از رویکرد غیر سازنده برخی از کشورها در برخورد با پیشنهادهای جنبش عدم تعهد درباره موضوعات مهم منشور ملل متحد، با تبیین هدف این پیشنهادات در تقویت عملکرد دموکراتیک سازمان ملل متحد، خواهان بررسی دقیق این پیشنهادات به‌وسیله کمیته ویژه منشور ملل متحد شد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته