دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 آبان 1394 - 17:55
رئیس مرکز ترمیم زخم و بافت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران:

زخم‌های مزمن در کشور متولی ندارد

رئیس مرکز ترمیم زخم و بافت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با بیان اینکه درمان زخم‌های مزمن در کشور متولی ندارد، گفت: متاسفانه به دلیل بار بیماری بسیاری از بیمارستان‌ها از جمله بیمارستان‌های دولتی دچار محدودیت پذیریش بیمار شده‌اند.
کد خبر : 45921

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی آنا، دکتر غلام رضا اسماعیلی جاوید در نشست خبری که به مناسبت دومین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت برگزار شد، گفت: کم‌تر از یکسال است که مرکز جامع ترمیم زخم و بافت در جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران راهاندازی شده است که شاید بتوان این مساله را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مهم نخستین کنگره دانست.


وی افزود: متاسفانه در کشور با توجه به حجم بالای مشکلات عمده زخم مزمن هیچ متولی مخصوص نداریم. یکی از مشکلاتی که در حوزه زخم مزمن وجود دارد این است که پرداخت به این مساله نیاز به یک رویکرد مهمی دارد که این رویکرد در کشور ما کم‌تر پرداخت شده است.


رئیس مرکز ترمیم زخم و بافت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، یادآور شد: طی یکسال اخیر ما توانستیم به کمک دستاوردهای داخلی که توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید می‌شود به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم. این در حالی است که اگر قرار بود همین دستگاه‌ها را از خارج از کشور وارد کنیم مستلزم صرف هزینه‌های کلانی بود و متاسفانه بیماران ما قدرت پرداخت آن را نداشتند.


اسماعیلی جاوید عنوان کرد: از جمله از این دستاوردها می‌توان به ماگوت درمانی اشاره کرد که این روش مورد تایید اروپا و آمریکا است. در گذشته در کشور ما بسیاری از بیماران برای دریافت این خدمات به خارج از کشور اعزام می‌شدند که خوشبختانه با راه اندازی این مرکز و ارائه خدمات مورد نیاز امروزه بیماران در داخل کشور رفع نیاز می‌شوند.


وی گفت: خدماتی که در مرکز ترمیم زخم و بافت جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه علوم پزشکی تهران ارائه می‌شود به طور موثر و قابل توجهی طول درمان بیماران، اعمال روش‌های تهاجمی و قطع عضو را کاهش داده است.


رئیس مرکز ترمیم زخم و بافت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، خاطرنشان کرد: روش دومی که در این مرکز مورد استفاده قرار می‌گیرد «وکیوم تراپی» است. در گذشته تجهیزات مورد نیاز این روش از کشورهای خارجی وارد می‌شد که خوشبختانه شرکت‌های دانش بنیان داخلی توانستند این مشکل را برطرف کنند و در این مرکز مورد استفاده آزمایشی قرار گرفت و مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفته است.


وی با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما بحث زخم مغفول مانده است، بیان کرد: متاسفانه به دلیل بار بیماری بسیاری از بیمارستان‌ها از جمله بیمارستان‌های دولتی دچار محدودیت پذیریش بیمار شده‌اند. بر اساس مطالعه‌ای که بیش از 10 پیش در بیمارستان شریعنی انجام شد یک سوم از بیمارانی که در بیمارستان بستری می‌شدند قطع عضو در آنها صورت می‌گرفت و این مساله باعث می‌شد که بیمار دچار از کارافتادگی و مرگ زودرس شود.


اسماعیلی جاوید، گفت: خوشبختانه رسالت ما این است که بتوانیم شبیه‌سازی از یکسری مراکز سرطانی با کاهش هزینه‌ها و افزایش اثربخشی درمان داشته باشیم تا میزان قطع عضو کاهش پیدا کند به گونه‌ای که بتوانیم روزانه مانع یک قطع عضو در کشور به دلیل بیماری دیابت شویم.


وی در پایان خاطرنشان کرد: مرکز جامع ترمیم زخم و بافت از تمامی متخصصان و مراکز فعال در حوزه زخم که بتوانند خدماتی را به بیماران ارائه دهند دعوت می‌کنیم در این مرکز حضور داشته باشند تا خدمات به صورت جامع به بیماران ارائه شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته