دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ایران «پژو» را می‌بخشد؟

آخر هفته گذشته خبر آمد که پژو سیتروئن از دست ایران‌خودرو به ستوه آمده و گفته است :«یا با ما کنار بیایید، یا می‌رویم!». این خبر در یک سایت فرانسوی نوشته شده بود، اما به‌تازگی روزنامه «فیگارو» با مطلبی رمانتیک از امید پژو برای بازگشت به ایران گفته است.
کد خبر : 45815

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، در روزهای گذشته به نقل از کارلوس تاوارز، رئیس بخش اجرایی پژو سیتروئن PSA، گفته شد که این شرکت از روند مذاکرات با مسئولان ایرانی خوشحال نیست و ایران را تهدید کرده است که تا دو هفته دیگر متن قرارداد را علنی می‌کند.


این خبر در سایت‌های ایرانی با تیتر «تهدید پژو سیتروئن علیه ایران» به کار گرفته شد، ولی در سایت‌های فرانسوی از «عجله پژو سیتروئن برای بازگشت به ایران» به عنوان تیتر استفاده شده بود. فیگارو حتی یک قدم جلوتر رفته و با تیتر «امید PSA برای بازگشت سریعتر به ایران» استفاده کرده است.


مجموع صحبت‌هایی که هر دو مدیر پژو یعنی «کارلوس تاوارس» مدیرعامل اجرایی و «ژان کریستوفر کماد» رئیس بخش آفریقا و خاورمیانه شرکت پژوسیتروئن داشتند، نشان می‌داد که ایران تا قبل از تحریم بزرگترین بازار پژو پس از خود کشور فرانسه به حساب می‌آمد و آنها مشتاق بازگشت به ایران هستند.


پژو در سال 2010 حدود 400 هزار خودرو در ایران تولید کرد، ولی به دلیل تحریم ایران از سوی آمریکا و رابطه خاص این شرکت با جنرال‌موتورز آمریکا مجبور به ترک ایران شد. رنو البته سرمایه خود را در دوره تحریم از ایران خارج نکرد و حالا هم شرکتی به نام رنو پارس با سهم 50 درصدی در ایران دارد.


ژان کریستوفر کماد به فیگارو گفته است: ما به شرکای ایرانی خود پیشنهادی شبیه به پیشنهادمان با چین را داده‌ایم. سرمایه‌گذاری 50-50 و انتقال تکنولوژی یا دانش در زمینه چگونگی ساخت و صنعتی‌سازی. حالا فقط وقت این است که تهران شریک فرانسوی خود را برای ترک این کشور در سال 2012 ببخشد. در این وضع شرکت فرانسوی شریک هر دو شرکت سایپا و ایران‌ خودرو خواهد بود.


در بخشی از مطلب فیگارو آمده است که قصه طولانی پژو سیتروئن و ایران، به طرز غیرمنصفانه و اغراق‌آمیزی بیان می‌شود.


در آخر مطلب فیگارو آمده است که پژو آماده است قرارداد را هرچه سریعتر امضا کند و امیدوار است با سفر رئیس‌جمهوری روحانی به فرانسه، این روند سرعت بگیرد.


البته خودروهای جدید فرانسوی به سرعت وارد خیابان‌های تهران نمی‌شوند. به گفته ژان کریستوفر کماد، رئیس بخش آفریقا و خاورمیانه پژو، حداقل 18 ماه پس از امضای قرارداد، از خط مونتاژ این شرکت خودرو به خیابان‌های ایران راه پیدا می‌کند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته