دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 آبان 1394 - 09:32

کمک 105 میلیون یورویی ژاپن به صنعت برق و پزشکی ازبکستان

نخست‌وزیر ژاپن روز گذشته (یکشنبه) با رئیس‌جمهوری ازبکستان در تاشکند دیدار و گفت‌وگو کرد.
کد خبر : 45785

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از از خبرگزاری ژاپنی «کیودو»، «شینزو آبه» و «اسلام کریم‌اف» در این دیدار توافق کردند کمک‌های مالی توکیو برای ساخت تجهیزات برق و افزایش تجهیزات پزشکی در این کشور آسیای مرکزی به 12 میلیارد و 700 میلیون ین (105 میلیون یورو) افزایش یابد.


این طرح شامل کمک‌های رسمی برای توسعه ازبکستان می‌شود که 12 میلیارد ین (واحد پول ژاپن) آن به شکل وام و بقیه در قالب کمک بلاعوض در اختیار این کشور قرار می‌گیرد.


رئیس‌جمهوری ژاپن از اول آبان ماه سفر خود به پنج کشور آسیای مرکزی را آغاز کرده است. وی ابتدا به مغولستان رفت و پیمان بازرگانی آزاد را امضا کرد.


«آبه» در تاجیکستان توافق کرد کمک‌هایی در زمینه کشاورزی و توسعه زیرساخت‌ها به ارزش 900 میلیون ین (هفت میلیون و 400 هزار دلار) به این کشور ارائه کند.


ازبکستان سومین کشور آسیای مرکزی بود که نخست‌وزیر ژاپن در آن توقف کرد که پرجمعیت‌ترین کشور (با حدود 30 میلیون نفر) منطقه به شمار می‌رود.


بر طبق بیانیه مشترک رهبران دو کشور، ژاپن برای معرفی فناوری و گسترش روابط با ازبکستان همکاری می‌کند و دو طرف برای تقویت روابط راهبردی خود تلاش می‌کنند.


قرار است وی در ادامه سفر خود به قزاقستان و ترکمنستان برود و در ترکمنستان قراردادی به ارزش هشت میلیارد و 300 میلیون دلار برای ساخت یک نیروگاه گازی امضا کند.


چین با اقدام‌های گوناگون مانند سرمایه‌گذاری و ایجاد بانک توسعه زیرساختی سرمایه‌گذاری درصدد نفوذ بیشتر در کشورهای آسیای مرکزی است و سفر «آبه» به این منطقه که در سال 1391 با شعار «توسعه اقتصادی و احیای اقتصاد ژاپن» انجام شد، رقابت میان کشورهای منطقه را نمایان می‌کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته