مرادخانی:موسیقی ایرانی، پایداریش به حرمت تعزیه بوده است
به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از فرهنگسرای نیاوران، علی مرادخانی در این دیدار ضمن قدردانی از همه عوامل برگزاری این مراسم، بر ضرورت توجه ویژه تعزیه خوانان به مباحث معرفتی و فلسفه قیام عاشورا همچنین استفاده از نسخ اصیل و سنتهای زیبای تعزیه تاکید کرد.
معاون هنری وزیر ارشاد با مشایعت سید عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران در جمع تعزیهخوانان حاضر در فرهنگسرای نیاوران حضور یافت و خطاب به آنها اظهار داشت: «علما در چنین روزهایی به مصیبتهای عاشورا نگاه خاصی داشتند و در نقل مصیبت سعی میکردند تنها به گوشه مختصری از وقایع اشاره کنند و از مطرح نمودن بعضی از جزئیات که دلخراش است خودداری میکردند. این مسئله در تعزیه هم باید مورد توجه قرار بگیرد تا موجب ناراحتی و اذیت مخاطب نشود. در واقع باید از همان زبان استعاره برای نقل وقایع استفاده شود.»
وی یادآور شد: «علمای بزرگ وقتی به نقل بعضی از حوادث دلخراش عاشورا میرسیدند با اشارتی به بعضی از صحنهها منبر را تمام میکردند و اصراری بر خیلی از موارد دیگر نداشتند. به عنوان مثال وقتی عالمی میگفت به قربان سر بریده آقا همانجا یک گریزی به حادثه میزدند و ادامه نمیدادند. در واقع آنها بیشتر به مباحث معرفتی توجه میکردند.»
وی در ادامه افزود: «باید مردم را به دانش قبلی خودشان ارجاع بدهیم و با این پیش فرض که واقف به یک سری مسائل هستند تعزیه را اجرا کنیم. همانطور که میدانید به چنین نمایشهایی به دلیل اینکه در آن تذکر داده میشود مجلس ذکر میگویند. گاهی در گروههای تعزیه به مباحثی پرداخته میشود که ضرورتی ندارد. از این رو باید بیشتر به مسایلی توجه شود که به روی فلسفه عاشورا و قیام امام حسین تاکید میکند.»
معاون هنری وزیر ارشاد با تاکید بر اهمیت حمایت از سنتها و هنرهای اصیلی همچون تعزیه اظهار داشت: «جدای از علاقه شخصی که به تعزیه دارم باید بگویم بسیاری از هنرها همچون موسیقی ایرانی، پایداریش به حرمت تعزیه بوده است. وقتی چنین چیز با ارزشی داریم باید آن را حفظ و تقویت کنیم. چنین سنتها و نمایشهای آیینی و مذهبی حبل المتین ما هستند چرا که مبادی مقدسی به شمار میروند و به واسطه آنها هویت و باورهایمان شکل گرفته و هنرهای بومی و ملیمان حفظ شده است. یکی از ویژگیهای تعزیه ارائه کار خوب در حوزه سنت و هویت است که میتوان برای فعالیتهای آینده با اتکا به آن و نگاهی که به تعزیه وجود دارد به نمایشهای امروزی رسیدگی بهتر و مشخصتری انجام داد. البته نکته مهم این است که باید در تعزیه به سنتها توجه کرد و تلاش کنیم اصالت این هنر از دست نرود.»
مرادخانی در پایان صحبتهایش با اشاره به فعالیتهای بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران در زمینه برگزاری مجالس تعزیه و فضای بسیار خوبی که در این زمینه وجود دارد گفت: «فرهنگسرای نیاوران فعالیتهای خوبی در همه زمینههای هنری از جمله هنر بسیار مهم و اساسی تعزیه دارد. مجالس مختلفی که به واسطه گروههای مختلف تعزیه از اقصی نقاط کشور در این چند سال در این فرهنگسرا به روی صحنه رفته موید این مطلب است، البته باید به ابعاد مختلف این مسئله توجه کرد. باید روی استفاده از نسخ معتبر در تعزیه توجه ویژهای شود و در نوع نگاهمان به تعزیه هم جنبههای هنری درست رعایت شود و هم آثار از نظر محتوایی به دقت بررسی شود. از این رو امیدورام در فرهنگسرای نیاوران به گونهای تعزیه اجرا شود که در آینده مرجعی برای بسیاری از آثار خوب باشد، البته در خوانسار و نقاط مختلف شاهد اجرای تعزیههای بسیار خوبی هستیم اما نگاهها را باید به سمتی ببریم که ذکر مصائب اهل بیت به نحو شایستهای انجام شود تا از این منظر بتوانیم خدمت اساسی در حوزه فرهنگ انجام دهیم.»
وی در پایان این گفتوگو به تماشای مجلس بازار شام و وفات حضرت رقیه (س) نشست.
برگزاری مجالس تعزیه از سال 1389 در فرهنگسرای نیاوران با حمایت بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران آغاز شد و با گذشت 5سال به صورت منظم در دهه اول ماه محرم برگزار میشود. در سال جاری مجالس تعزیه عاشورایی با حضور هنرمندان انجمن تعزیه شهرستان خوانسار از شامگاه پنجشنبه 23 مهرماه در نخستین روز محرم در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران به مدت ده شب تا روز عاشورا برگزار شد و مورد استقبال قابل توجه علاقهمندان به این هنر اصیل ایرانی قرار گرفت، به طوری که در شبهای پایانی همچون سنوات گذشت استقبال علاقهمندان به مراتب بیشتر از ظرفیت سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران بود.
انتهای پیام/