دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بازار گردی در روزگار رونق «تخفیف‌»

«تخفیف» واژه‌ای است که این روزها به طور چشمگیری بر در دیوار مغازه‌ها و فروشگاه‌های دیده می‌شود.
کد خبر : 45709

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، رونق این واژه حاکی از ازدیاد کالاها در انبار فروشگاه‌هاست و نشان می‌دهد فروشندگان و تولیدکنندگان برای بازگرداندن سرمایه خود در تلاش‌اند کالاهای انبار شده را به هر قیمتی بفروشند.


«تخفیف»‌های هیجان‌انگیز


تا همین چند سال پیش همزمان با تغییر فصل، تخفیف‌های فروشگاه‌ها آغاز می‌شد، اما این روزها زمان مشخصی برای دیدن این واژه وجود ندارد و هر لحظه می‌توان آن را در گوشه و کنار شهر مشاهده کرد.


فروشندگان و تولیدکنندگان تخفیف‌های هیجان انگیزی برای فروش کالاهای خود ارائه می‌کنند، به طوری که برخی تخفیف‌ها در سایت‌ها فروش گروهی تا 90 درصد هم می‌رسد. این اتفاق صرفا در سطح خرده فروشی نیست، بلکه فروشگاه‌های بزرگ هم به این رویه رو آورده‌اند.


خودروسازان هم درگیر «تخفیف» شدند


خوردوسازان مدت‌هاست که از روش لیزینگ برای فروش اقساطی تولیدات خود استفاده می‌کنند، اما این روزها وضع به گونه‌ای شده که اغلب خودورها زیر قیمت فروخته می‌شوند.


پس از توسعه کمپین نخریدن خودرو، شرایط متفاوت فروش از سوی خودروسازان اعمال شد. تحویل فوری خودرو، فروش اقساطی با شرایط ویژه، فروش با سود صفر درصد و کاهش سودها در اقساط بلند‌مدت نشان از بی تحرکی این بازار دارد.


نظام بانکی هم از قافله عقب نماند


بانک مرکزی اعلام کرده است که اعتبارات ارزان‌قیمتی برای خرید کالا و خودرو در اختیار مردم قرار می‌دهد. افزایش وام خودرو از 15 میلیون تومان به 25 میلیون تومان و ارائه تسهیلات برای خرید کالا به صورت کارت اعتباری نمونه‌هایی از کمک دولت به ایجاد حرکت در بازار است.


بانک مرکزی حتی نرخ سپرده قانونی بانک‌ها را کاهش داده است تا از این طریق نقدینگی بیشتری برای تحریک تقاضا به بازار تزریق کند.


با این حال برخی بانک‌ها با هماهنگی ارائه‌کنندگان کالا و خدمات، حساب‌هایی طراحی کرده‌اند که دارنده آن حساب می‌تواند از تخفیف‌های ویژه برخوردار شود. شرایط ایجاد شده توسط این بانک‌ها به نظر جذاب می‌آید و مشتریان را به استفاده از آن ترغیب می‌کند.


بیلبوردهای تخفیف در سطح شهر


رستوران‌های بزرگ و کوچک نیز به فکر «تخفیف» افتاده‌اند و بیلبوردهایی با این عنوان را به نمایش گذاشته‌اند. پشرفت تکنولوژی شرایطی را به وجود آورده که بسیاری از رستوران‌ها از سایت‌های خاص برای ارائه تخفیف‌های ویژه استفاده می‌کنند.


تخفیف اپراتورهای تلفن همراه


اپراتورهای ایرانسل و همراه اول هم در پکیج «تخفیف» حضور دارند. آنها به تازگی طرح‌ مکالمه‌های بسیار ارزان خود را ارائه کرده‌اند که در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است.


در طرح «کد شگفتی»، ایرانسل هزینه مکالمه درون شبکه خود را تا 100 برابر کاهش داده است و مشتریان با پرداخت سه تا چهار هزار تومان به اندازه 300 هزار تا 400 هزار تومان اعتبار درون شبکه‌ دریافت می‌کنند.


البته این اپراتور خدمات دیگر را از یاد نبرده و بر اساس طرحی دیگر برای حجم اینترنت مصرفی، میزان مکالمه و تعداد پیامک مورد نیاز، مبلغی را در نظر می‌گیرد که از لحاظ مصرفی به نفع مشترک است.


همراه اول هم طرح «مکالمه نامحدود» را ارائه کرده است. در این طرح هم محاسبه هزینه مکالمه و پیامک بهشدت ارزان است.


«تخفیف» در قالب جایزه


«یکی بخر، دوتا ببر» دیروز، این روزها به «یکی بخر، چند تا ببر» تبدیل شده است. در فروشگاه‌ها و حتی رستوران‌ها شاهد این جمله بر روی بسته کالاها هستیم. البته روش‌های تشویق‌ی به این موضوع محدود نیست، بلکه فرعه‌کشی ها نیز از جمله این‌روش‌ها محسوب می‌شود.


حضور واژه «تخفیف» در بازارهای کشور از سندرومی حکایت می کند که به مسئولان هشدار می‌دهد شرایط موجود در بازار مساعد نیست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته