دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آبان 1394 - 14:21
در نشست خبری دکتر قانعی راد اعلام شد؛

اولین همایش ملی «جامعه، منابع طبیعی، آب و محیط زیست» برگزار می‌شود/ انتقاد رئیس انجمن جامعه‌شناسی از نبود رشته جامعه‌شناسی زیست محیطی در کشور

رئیس انجمن جامعه شناسی ایران از برگزاری اولین همایش ملی «جامعه، منابع طبیعی، آب و محیط زیست» خبر داد و گفت: این همایش در هشت محور در پنجم و ششم آبان ماه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
کد خبر : 45688

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر محمد امین قانعی راد رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران در نشست نخستین همایش ملی جامعه، منابع طبیعی، آب و محیط زیست گفت: این همایش برای اولین بار از سوی انجمن جامعه‌شناسی ایران آغاز به کار کرد و هدف از برگزاری این همایش ایجاد گفت‌وگوی ملی در بین نهادهای تاثیرگذار در منابع طبیعی، آب و محیط زیست است. به همین منظور 20 سازمان از قبیل سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت نیرو، موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع، سازمان امور عشایر ایران و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، اندیشکده تدبیر آب ایران، انجمن ایرانی تاریخ، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، شهرداری تهران و کرسی بازیافت آب یونسکو در دانشگاه تهران به عنوان حامیان مادی و معنوی همایش به ما پیوستند و البته جای نهادهای غیر دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد در این بین خالی است.


وی افزود: این همایش سه شنبه و چهارشنبه، پنجم و ششم آبان ماه سال جاری در هشت محور و در سه سالن دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران (سالن‌های ابن خلدون، مطهری، شریعتی واقع در پل گیشا) برگزار می‌شود.


قانعی راد اولین محور همایش را فرهنگ، اخلاق، رسانه‌ها، منابع طبیعی،‌ آب و محیط زیست نام برد و گفت: حکمرانی خوب و پایدار منابع طبیعی، آب و محیط زیست، انسان و تغییر اقلیم (خشکسالی، بحران آب و ریزگردها)، توانمند‌سازی، شبکه‌های اجتماعی، مشارکت جوامع محلی، زنان و تشکل‌ها، مدیریت یکپارچه شهری، آب و محیط زیست، جامعه روستایی، عشایری و مدیریت منابع طبیعی، دانش بومی و فناوری‌های نوین در مدیریت منابع طبیعی، آب و محیط زیست، حقوق، قوانین و سیاست‌گذاری منابع طبیعی، ‌آب و محیط زیست از دیگر محورهای این همایش است.


رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران یادآور شد: در نشست افتتاحیه این همایش برخی از افراد از جمله دکتر حسام الدین آشنا رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و محمدرضا خباز معاون سابق امور تقنینی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری سخنرانی خواهند کرد.


وی ادامه داد: مسائل محیط زیست و بحران‌های محیط زیستی کشور به صورت سخنرانی عمومی در قالب 5 محور از قبیل رویکرد جامعه‌شناختی به مسائل زیست محیطی، رویکرد اقتصادی و سیاسی، رویکرد ارتباطات رسانه و محیط زیست و رویکرد فرهنگی مسائل زیست محیطی و نقش سازمان‌های مردم‌نهاد و کنشگری در عرصه مسائل زیست محیطی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.


قانعی راد گفت: متاسفانه بر اثر فقدان تعامل با دانشگاه‌ها و نبود نگرش‌های فرابخشی مشکلات و بحران‌های زیست محیطی به ویژه بحران آب در کشور ایجاد شده است.


وی ادامه داد: باید بتوانیم با استفاده از بخش دانش، همگرایی دستگاه های اجرایی و سازمان‌های مردم‌نهاد را ایجاد کنیم و جامعه مدنی را در زمینه فعالیت‌های زیست محیطی فعال کنیم. همچنین سازمان‌های غیر دولتی در عرصه تولید دانش حضور فعال داشته باشند زیرا این سازمان‌ها سعی دارند به سمت دولت‌محوری حرکت کنند.


رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران ادامه داد: سیاست‌های محیط زیست باید متناسب با ظرفیت‌های موجود در کشور و مشارکت بخش‌های غیر دولتی و جامعه مدنی و اجتماعات روستایی، عشایری و شهری مورد بازبینی قرار گیرد و به طرف الگوی حکمرانی خوب حرکت کنیم.


دکتر قانعی‌راد گفت: امیدواریم دستاوردهای این همایش در برنامه ششم توسعه بازتاب پیدا کند و دبیرخانه همایش در خلاصه مقالات رسیده تاملی داشته باشد و آنان را مورد فرا تحلیل قرار دهد.


وی با انتقاد از نبود رشته‌ جامعه‌شناسی زیست محیطی در کشور گفت: پس از گذشت حدود 8 دهه از وجود رشته علوم اجتماعی در کشور هنوز رشته جامعه‌شناسی زیست محیطی و حتی دو واحد درسی با این عنوان نداریم در حالی که در آسیا انجمن‌های جامعه‌شناسی زیست محیطی با سابقه 40 ساله داریم بنابراین باید در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به این رشته توجه شود و یا حداقل دو واحد درسی به این موضوع اختصاص داده شود و یا به عنوان نمونه در سایر رشته‌ها مانند مدیریت آب و مدیریت کشاورزی این درس ارائه شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب