دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آبان 1394 - 12:58

کارشناس روس پرده از اسرار پرواز «اسد» به مسکو برداشت

یک کارشناس روس اسرار پرواز رئیس‌جمهوری سوریه به مسکو، مسیر پروازی و نیروهای پشتیبانی‌کننده را افشا کرد و گفت که هواپیمایی از نوع «ایلوشین 62» با پرواز از حریم هوایی عراق و سپس ایران، به مسکو رسید.
کد خبر : 45655

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از روزنامه «رای‌الیوم»، روزنامه «لوتان» سوئیس گزارشی درباره سفر غیرمنتظره سه‌شنبه گذشته «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه به مسکو منتشر کرد. این، نخستین سفر «اسد» به خارج از کشور از زمان آغاز درگیری‌های داخلی در سوریه در سال 2011 بوده است.


«لوتان» در گزارش خود این سوال را مطرح کرد که «بشار اسد» چگونه جرات کرد کشورش را ترک کند و حال آن که دیگر قادر به کنترل آن نیست. همچنین آسمان این کشور را هواپیماهای بیگانه پر کرده‌اند. این سفر بسیار خطرناک و شبیه به عملیات قاچاق اطلاعات بود و دستگاه اطلاعاتی روسیه به‌طور بسیار دقیق برای آن آماده شده بود. کارشناسان حمل و نقل هوایی روسیه که تلاش کردند مسیر سفر «بشار اسد» را ترسیم کنند، این موضوع را تایید می‌کنند.


این روزنامه سوئیسی نوشت: «الکس ایوانوف» یکی از برجسته‌ترین کارشناسان حمل و نقل هوایی، که در شبکه‌های اجتماعی باعنوان «الکس فلای 35» معروف است، موفق شد از اسرار این اقدام لجستیکی عظیم که روسیه برای حفظ امنیت هم‌پیمان سوری خود انجام داد، پرده بردارد.


هواپیمای حامل «اسد» از آسمان عراق و پیش از آنکه به پرواز برفراز دریای خزر بپردازد، وارد حریم هوایی ایران شد و سپس از مسیر هوایی منطقه «استراخان» واقع در جنوب روسیه، وارد خاک این کشور شد. سپس در ساعت دو عصر به‌وقت روسیه در فرودگاه «چاکالووسکی» فرود آمد.

«ایوانوف» که به سایت «فلایت رادار» سایت کنترل ترافیک هوایی در جهان وابسته است و نیز مهارت‌های قابل توجهی دارد، توانست مسیر سفر مخفیانه «بشار اسد» را از «لاذقیه» تا مسکو رهگیری کند.


روزنامه «لوتان» به‌نقل از «ایوانوف» نوشت: عملیات انتقال «بشار اسد» بیش از آنکه شبیه به عملیات مسافربری باشد شبیه به ارسال کالا بود، چنانکه دستگاه اطلاعاتی روسیه صبح روز 20 اکتبر مسئولیت حفاظت از «اسد» را در پایگاه هوایی روسیه در شهر «لاذقیه» برعهده گرفتند. وی سوار هواپیمای «ایلوشین 62» شد که هواپیمای دولت روسیه است. این هواپیما روز قبل به‌طور کاملا مخفیانه وارد «لاذقیه» شده بود. مبدا این هواپیما فرودگاه «چاکالووسکی» روسیه (واقع در اطراف مسکو) بود.


این هواپیما به اتاق نشیمنی لوکس مجهز است و تجهیزات ارتباطی ویژه‌ای دارد. این هواپیما از آسمان عراق و پیش از آنکه به پرواز برفراز دریای خزر بپردازد، وارد حریم هوایی ایران شد و سپس از مسیر هوایی منطقه «استراخان» واقع در جنوب روسیه، وارد خاک این کشور شد. سپس در ساعت دو عصر به‌وقت روسیه در فرودگاه «چاکالووسکی» فرود آمد.


این روزنامه به‌نقل از «ایوانوف» نوشت: رئیس‌جمهوری سوریه پس از دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه بلافاصله با هواپیمای دیگری از همان نوع و از همان مسیر روسیه را ترک کرد و صبح روز 21 اکتبر مقام‌های روسیه از بازگشت «اسد» خبر دادند. این سفر سریع و مخفیانه انجام شد و تا حد زیادی به روند انتقال کالای حساس شباهت داشت.


روزنامه «لوتان» تاکید کرد: جزئیاتی که «ایوانوف» مطرح کرد، بسیار دقیق هستند به‌ویژه اینکه این کارشناس که در مسکو زندگی می‌کند، شهرت و در کاربری شخصی خود در توئیتر هواداران زیادی دارد. از ماه سپتامبر گذشته نیز به منبع موثق پیگیری پروازهای هواپیماهای روسیه میان روسیه و لاذقیه تبدیل شده است.


این روزنامه در پایان هشدار داد خطری که هواپیماهای روسیه هم‌اکنون با آن مواجه‌اند این است که در رویارویی مستقیم با هواپیماهای ائتلاف بین‌المللی قرار گیرند. در همان روزی که واشنگتن و مسکو از امضای پروتکل با هدف اجتناب از وقوع حادثه هوایی در آسمان سوریه خبر دادند، «بشار اسد» به مسکو سفر کرد. این رویداد پرسش‌های بسیاری را مطرح می‌کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته