سرلشکر صفوی: دنیادوستی و روحیه راحتطلبی، آفت خواص جامعه پیامبر پس از رحلت ایشان شد
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، سرلشکر سیدیحیی صفوی، مسئول هیئت امناء خیریه امدادگران عاشورا، در مجمع بزرگ رزمندگان بهداری دفاع مقدس و هیئت خیریه امدادگران عاشورا که به مناسبت سوگواری عزای حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) برگزار شد، گفت: معرفت و بصیرت نسبت به قیام عاشورا رمز محشوری با ابا عبد الله الحسین(ع) است و عزاداری امام حسین علیهالسلام از راههای تقرب به خداوند است.
وی افزود: از ابتدای خلقت مصیبتهای زیادی دامن انسانها را گرفته است اما جنس و عظمت مصیبتی که بر امام حسین (ع) و یارانش وارد آوردند، قابل مقایسه با هیچ اتفاقی نیست و این رویداد در نوع خود بی همانند است.
وی با اشاره به شرایط زمانی، زمان شکلگیری قیام عاشورا گفت: نگاهی به شرائط زمانی قیام عاشورا تداعیکننده این سؤال است که چگونه جامعهای که عاشق پیامبر (ص) طی چند دهه بودند، چنین به عصیان و تباهی پیش می روند که سر از تن امام حسین(ع) و یارانش جدا کردند و این سنگدلی نسبت به شخصیتهای مهم و تاثیرگذار مذهبی آن روزگار از کجا نشئت گرفته است؟
صفوی ادامه داد: ریشه تمام شرارت ها و بدهی ها، جهالت انسان است و آثار جهالت انسان است که در دنیا و آخرت گریبان انسان را میگیرد.
وی افزود: شرافت و کرامت انسانی در علم و بهرهگیری از عقل است، یعنی تعقل و خردورزی است که میتواند خلافت انسان را تثبیت کند و نادانی بزرگترین مصیبتی است که گریبان یک جامعه را خواهد گرفت. این مصیبت میتواند منجر به ضربه و مصیبت بزرگتری بر پیکره دین شود و خردورزی در اعمال و رفتار می تواند انسان را از جهل دور کند.
وی ادامه داد: انحرافات جامعه اسلامی پس از حضرت رسول(ص) ناشی از عدم تشخیص حق و باطل و نقصان ایمان در باور حق و حقیقت و دنیاپرستی و مقدم دانستن دنیابر آخرت بود. به نظر می رسد جامعه آن روز مکه و مدینه دارای اطلاعات کافی بود، اما نقصان و فقر عمده آنها نشئت گرفته از عدم بهرهگیری قدرت بصیرت سیاسی و خردورزی بود که منجر به پیدایش چنین رویداد عظیمی و ذلت و تباهی جامعه آن روز شد.
وی افزود: قطعا انسانهای بسیاری در آن زمان امام حسین(ع) را میشناختند و میدانستند که حق با امام حسین (ع) است، اما دنیادوستی دنیاپرستان و ضعف در ایمان آنها باعث شد تا در مقابل آن حضرت قرار بگیرند و گذشت زمان، موضوعی بود که در طول چند دهه انسانهای مجاهد و متعبد را به انسان های راحتطلب، دنیازده و اسیر جذابیتهای ظاهری، تبدیل کرده بود؛ انسانهایی که پس از گذشت چند دهه به دوران جاهیلت بازگشتند.
دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری با اشاره به ضرورت حفاظت و مراقبت از رفتارهای جامعه در طول زمان گفت: باید رفتارهای هر جامعه ای مورد مراقبت و حفاظت قرارگیرد تا جوامع مختلف دچار انحرافات و تغییرات نشوند و وظیفه صیانت از جوامع در مقابل انحرافات، به عهده خواص جامعه است، بصیرت بخشی در هر جامعه ای نیازمند نقش خواصی است که با شجاعت توان نشان دادن مسیر حق و درست به جامعه را داشته باشند و این گروه بایستی تحمل دشواریها و ناملایمات را داشته باشند.
سرلشکر صفوی با اشاره آفت خواص جامعه اسلامی پس از رحلت حضرت رسول (ص)، گفت: دنیادوستی و روحیه راحتطلبی آفت خواص جامعه پیامبر پس از رحلت ایشان شد و باعث سلب جرأت و جسارت لازم در پایداری در مسیر حق شد.
وی با اشاره به حرکت شیفتگان امام حسین(ع) و آزادیخواهان جهان در پایداری ودر مسیر حق و عدالت، گفت: مقاومت در همه زمینهها میتواند از درسهای بزرگ قیام عاشورا باشد که نتیجه آن پیروزی در میدانهای مختلف است و درسها و عبرتهای حادثه عاشورا، امروز بایستی الگو و راهگشای انسانهای آزادیخواه و آزاده سراسر جهان باشد.
وی افزود: امروز کشتی نجات امام حسین(ع) نجاتدهنده جمعیت کثیری از شیفتگان آن حضرت است که در توفانهای مواج این دنیا عاشقانه در طی مسیر حق و حقیقت هستند و بیشک حادثه عاشورا محدود به زمان و مکان خاصی نیست. این فرهنگ و حادثه در طول زمان با انسانها حرکت می کند. اتفاقی که در شرایط امروز در برخی از کشورها ی منطقه شاهد آن هستیم، پرتویی از آموزههای عاشورایی است.
صفوی در ادامه با اشاره به ضرورت درک صحیح از حادثه عاشورا و تطبیق آن با شرائط روز هر جامعهای گفت: ایمان به خداوند و بصیرت سیاسی نیروی محرکه مقاومت است و ایمان به هدف و صبر و استقامت در راه رسیدن به هدف برپایه تقوای الهی شکل می گیرد. شور حسینی، یعنی خواستن، یعنی حرکت و شعور آن یعنی معرفت در طی مسیر و اردات به امام حسین (ع)، یعنی بایستی شور و شعور توامان نسبت به ولایت و رهبری جامعه اسلامی داشت.
وی در پایان با اشاره به نقش رهبری هر جامعه ای در جلوگیری از انحرافات گفت: جامعهای که فاقد رهبری متقی و شجاع باشد توسط گروه های قدرت طلب سیاسی دچار انحراف میشود.
انتهای پیام/