دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 آبان 1394 - 12:15

سرلشکر صفوی: دنیادوستی و روحیه راحت‌طلبی، آفت خواص جامعه پیامبر پس از رحلت ایشان شد

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت:: باید مراقب بود و از عاشورا درس گرفت که مبادا در گذر زمان دچار تغییر و تحولات در فکر و عمل خود شویم و این تحولات انسان را به مرور از مسیر عاقبت به خیری دور کند.
کد خبر : 45513

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، سرلشکر سیدیحیی صفوی، مسئول هیئت امناء خیریه امدادگران عاشورا، در مجمع بزرگ رزمندگان بهداری دفاع مقدس و هیئت خیریه امدادگران عاشورا که به مناسبت سوگواری عزای حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) برگزار شد، گفت: معرفت و بصیرت نسبت به قیام عاشورا رمز محشوری با ابا عبد الله الحسین(ع) است و عزاداری امام حسین علیه‌السلام از راه‌های تقرب به خداوند است.


وی افزود: از ابتدای خلقت مصیبت‌های زیادی دامن انسان‌ها را گرفته است اما جنس و عظمت مصیبتی که بر امام حسین (ع) و یارانش وارد آوردند، قابل مقایسه با هیچ اتفاقی نیست و این رویداد در نوع خود بی همانند است.


وی با اشاره به شرایط زمانی، زمان شکل‌گیری قیام عاشورا گفت: نگاهی به شرائط زمانی قیام عاشورا تداعی‌کننده این سؤال است که چگونه جامعه‌ای که عاشق پیامبر (ص) طی چند دهه بودند، چنین به عصیان و تباهی پیش می روند که سر از تن امام حسین(ع) و یارانش جدا کردند و این سنگدلی نسبت به شخصیت‌های مهم و تاثیر‌گذار مذهبی آن روزگار از کجا نشئت گرفته است؟


صفوی ادامه داد: ریشه تمام شرارت ها و بدهی ها، جهالت انسان است و آثار جهالت انسان است که در دنیا و آخرت گریبان انسان را می‌گیرد.


وی افزود: شرافت و کرامت انسانی در علم و بهره‌گیری از عقل است، یعنی تعقل و خردورزی است که می‌تواند خلافت انسان را تثبیت کند و نادانی بزرگترین مصیبتی است که گریبان یک جامعه را خواهد گرفت. این مصیبت می‌تواند منجر به ضربه و مصیبت بزرگتری بر پیکره دین شود و خردورزی در اعمال و رفتار می تواند انسان را از جهل دور کند.


وی ادامه داد: انحرافات جامعه اسلامی پس از حضرت رسول(ص) ناشی از عدم تشخیص حق و باطل و نقصان ایمان در باور حق و حقیقت و دنیا‌پرستی و مقدم دانستن دنیابر آخرت بود. به نظر می رسد جامعه آن روز مکه و مدینه دارای اطلاعات کافی بود، اما نقصان و فقر عمده آنها نشئت گرفته از عدم بهره‌گیری قدرت بصیرت سیاسی و خردورزی بود که منجر به پیدایش چنین رویداد عظیمی و ذلت و تباهی جامعه آن روز شد.


وی افزود: قطعا انسان‌های بسیاری در آن زمان امام حسین‌(ع) را می‌شناختند و می‌دانستند که حق با امام حسین (ع) است، اما دنیادوستی دنیا‌پرستان و ضعف در ایمان آنها باعث شد تا در مقابل آن حضرت قرار بگیرند و گذشت زمان، موضوعی بود که در طول چند دهه انسان‌های مجاهد و متعبد را به انسان های راحت‌طلب، دنیازده و اسیر جذابیت‌های ظاهری، تبدیل کرده بود؛ انسان‌هایی که پس از گذشت چند دهه به دوران جاهیلت بازگشتند.


دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری با اشاره به ضرورت حفاظت و مراقبت از رفتارهای جامعه در طول زمان گفت: باید رفتارهای هر جامعه ای مورد مراقبت و حفاظت قرارگیرد تا جوامع مختلف دچار انحرافات و تغییرات نشوند و وظیفه صیانت از جوامع در مقابل انحرافات، به عهده خواص جامعه است، بصیرت بخشی در هر جامعه ای نیازمند نقش خواصی است که با شجاعت توان نشان دادن مسیر حق و درست به جامعه را داشته باشند و این گروه بایستی تحمل دشواریها و ناملایمات را داشته باشند.


سرلشکر صفوی با اشاره آفت خواص جامعه اسلامی پس از رحلت حضرت رسول (ص)، گفت: دنیادوستی و روحیه راحت‌طلبی آفت خواص جامعه پیامبر پس از رحلت ایشان شد و باعث سلب جرأت و جسارت لازم در پایداری در مسیر حق شد.


وی با اشاره به حرکت شیفتگان امام حسین(ع) و آزادیخواهان جهان در پایداری ودر مسیر حق و عدالت، گفت: مقاومت در همه زمینه‌ها می‌تواند از درس‌های بزرگ قیام عاشورا باشد که نتیجه آن پیروزی در میدان‌های مختلف است و درس‌ها و عبرت‌های حادثه عاشورا، امروز بایستی الگو و راهگشای انسان‌های آزادیخواه و آزاده سراسر جهان باشد.


وی افزود: امروز کشتی نجات امام حسین(ع) نجات‌دهنده جمعیت کثیری از شیفتگان آن حضرت است که در توفان‌های مواج این دنیا عاشقانه در طی مسیر حق و حقیقت هستند و بی‌شک حادثه عاشورا محدود به زمان و مکان خاصی نیست. این فرهنگ و حادثه در طول زمان با انسانها حرکت می کند. اتفاقی که در شرایط امروز در برخی از کشورها ی منطقه شاهد آن هستیم، پرتویی از آموزه‌های عاشورایی است.


صفوی در ادامه با اشاره به ضرورت درک صحیح از حادثه عاشورا و تطبیق آن با شرائط روز هر جامعه‌ای گفت: ایمان به خداوند و بصیرت سیاسی نیروی محرکه مقاومت است و ایمان به هدف و صبر و استقامت در راه رسیدن به هدف برپایه تقوای الهی شکل می گیرد. شور حسینی، یعنی خواستن، یعنی حرکت و شعور آن یعنی معرفت در طی مسیر و اردات به امام حسین (ع)، یعنی بایستی شور و شعور توامان نسبت به ولایت و رهبری جامعه اسلامی داشت.


وی در پایان با اشاره به نقش رهبری هر جامعه ای در جلوگیری از انحرافات گفت: جامعه‌ای که فاقد رهبری متقی و شجاع باشد توسط گروه های قدرت طلب سیاسی دچار انحراف می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب