دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 آبان 1394 - 11:30

تناقض دیدگاه کارشناسان اتمی و مقام‌های سیاسی اسراییل درباره توافق هسته‌ای

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» از اختلاف نظر کمیسیون انرژی اتمی رژیم صهیونیستی با مقام‌های سیاسی درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 خبر داد.
کد خبر : 45490

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، این روزنامه نوشت: با توجه به گزارش منتشرشده در روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» کمیسیون انرژی اتمی این رژیم که اعضای دولت را در مسائل هسته‌ای یاری می‌کند، توافق هسته‌ای بحث‌برانگیز با ایران را تایید کرد.


یک منبع آگاه به موضع کمیسیون به این روزنامه چپگرا گفت اعضای آن معتقدند توافق به طور موثری توانایی ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را محدود می‌کند.


هاآرتص تاکید کرد موضع این پانل تخصصی برخلاف نگاه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر، وزرای کابینه و بسیاری از مخالفان سیاسی است.


به نوشته هاآرتص، اعضای این پانل معتقدند هر گونه تخلف بالقوه ایران از توافق که در روند آینده اثر داشته باشند از سوی سیستم نظارتی خارجی و ناظران بین‌المللی به راحتی قابل شناسایی است.


نتانیاهو شاید صریح‌ترین مخالفت‌ها را با این توافق داشته و به‌تازگی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مقام‌های بین‌المللی را برای "سکوت" نسبت به تهدید جمهوری اسلامی برای اسرائیل و خاورمیانه سرزنش کرده است.


توافق ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان برداشتن تحریم‌های تهران را در ازای اقدام‌هایی برای محدود کردن و کنترل توانایی ایران به منظور تولید اورانیوم غنی‌شده پیشنهاد می‌کند.


به نوشته هاآرتص، از دید کمیسیون انرژی اتمی رژیم صهیونیستی که گزارش خود را به طور مستقیم به دفتر نخست‌وزیر می‌دهد، توافق فقط با جنبه‌های فنی آن و نه با مفاهیم ژئواستراتژیک برآمده از شروط غیرفنی مانند رفع تدریجی تحریم‌ها علیه ایران میسر است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب