دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آبان 1394 - 14:20
رییس سازمان سما در گفت‌وگو با آنا:

آینده «سما» در دست «یقه آبی‌های پنجه طلا» است

رییس سازمان سما گفت: «کشور همیشه به تکنسین‌ها و یقه آبی‌های آچار به دست که هم مغز فعال و هم دست‌های فعالی داشته باشند، نیاز دارد.»
کد خبر : 45377

دکتر احمد زرهانی، معاون رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و رییس سازمان سما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره ضرورت داشتن آیین‌نامه معاملاتی مستقل سازمان سما از دانشگاه آزاد گفت: «دانشگاه سما آیین‌نامه مستقل به معنای حقوقی ندارد هر چند در ماده 7 اساسنامه سازمان سما، قیدشده است که سما باید یک آیین‌نامه معاملاتی داشته باشد.»


او با تاکید بر این نکته که «آیین‌نامه معاملاتی دانشگاه آزاد اسلامی متناسب و منطبق با سیاست‌های سما در حوزه اداره مالی جریان دارد.» اظهار داشت: «حدودا 10 تا 15 مورد اختلاف بین این دو در آیین‌نامه وجود دارد که ماهوی نیست و بیشتر در جهت راه‌اندازی کارهای سما است.»


رییس سازمان سما هم چنین گفت: «سازمان سما هم در خرید و هم در احداث و هم در بهره‌برداری و امکانات گردش مالی بسیار بالایی دارد. تأمین تکنولوژی آموزشی معاملاتی صورت گرفته است که با این آیین‌نامه در حقیقت این معاملات را قانون‌مند می‌کنیم.»


تشکیل کمیسیون معاملاتی سما


زرهانی با اشاره به مشکل گردش مالی سازمان سما در سال 93، راهکارهایی را برای رفع آن عنوان کرد و گفت: «سعی کردیم هم آیین‌نامه اداری و مالی و هم آیین‌نامه معاملاتی را رسمی کنیم که آیین‌نامه مالی و اداری در جلسه پیش شورای سازمان سما تصویب شد. هم چنین تلاش کردیم کمیسیون معاملاتمان را تشکیل دهیم و یک حسابرس ورزیده را با کمک دکتر یزدی در سازمان مستقر کردیم که حسابرسی‌های داخلی را انجام دهد. یعنی علاوه بر دکتر یزدی و همکارانشان، یک حسابرس داخلی نیز برای بهبود گردش مالی سازمان فعالیت می‌کند.»


تسهیل مراحل ورود دانش آموزان سما به دانشگاه آزاد


معاون رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره تسهیلاتی که دانشگاه آزاد قرار است در اختیار دانش آموزان سما قرار دهد خاطرنشان کرد:‌ «در جلسه قبلی شورا تصویب شد که امتیازاتی به این دانش آموزان برای ورود به دانشگاه داده شود. هم‌اکنون در حال تدوین نظام‌نامه‌ای هستیم تا چند وقت دیگر ابلاغ خواهد شد و بر اساس آن مراحل ورود این دانش آموزان به دانشگاه تسهیل می‌شود.»


آهنگ دانشگاه آزاد در سما نواخته می‌شود


زرهانی ضمن تأکید بر اهمیت هماهنگ بودن سما با دانشگاه آزاد اسلامی عملکرد مستقل سما را در برخی زمینه‌ها بررسی کرد و گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی مادر سازمان سما است . یعنی سازمان سما از دل این دانشگاه بیرون آمده است .»


او افزود: « سازمان سما در سیاست‌های کلان و برنامه‌های آموزشی و برنامه‌های اداری و مالی با دانشگاه آزاد هماهنگ است و همان آهنگی که در دانشگاه آزاد در جریان است در سما هم نواخته می‌شود.»


رییس سازمان سما درباره تفاوت‌های سما با دانشگاه آزاد گفت: « سما تفاوت‌هایی با دانشگاه آزاد دارد : اولاً در آموزش عالی، کاردان و تکنسین و در حقیقت کسانی که قدرت فنی و حرفه‌ای و مهارتی بالا دارند را تربیت می‌کند بر همین اساس دیگر وارد دوره‌های کارشناسی و ارشد و دکتری نمی‌شویم. وجه تمایز دوم ما این است که ما در سما مدرسه دار هستیم. یعنی دبستان، دبیرستان و هنرستان داریم که این وجه مشترک ما با آموزش پرورش است. لذا قوانین و مقررات آموزش‌وپرورش نیز در اینجا حکم فرما است. اما در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای قوانین و نظارت آموزش عالی از یک‌طرف و قوانین سما ازیک‌طرف جاری و ساری است. یعنی آموزش سما دو وجهی است: آموزش عالی و آموزش‌وپرورش.»


جذب "مربی" در سازمان سما


زرهانی درباره مرتبه علمی و جذب اساتید نیز گفت: «سازمان سما "مربی" جذب می‌کند و بقیه کسانی که در این سازمان برای تدریس جذب می‌شوند حق‌التدریس هستند. هم در مدارس و هم در آموزشکده‌های فنی نزدیک به 20 هزار نفر حق‌التدریس داریم .»


دیدارهای حضوری نشان از رضایت دانشجویان از سازمان سما دارد


رییس سازمان سما درباره چگونگی ارزیابی رضایت دانشجویان از عملکرد سما عنوان کرد: «اولاً ما دیدارهای حضوری و رودررو با دانشجویان داریم و مدیران ما وارد آموزشکده‌ها می‌شوند به‌طور مثال خود من هفته پیش در مشهد وارد آموزشکده‌ای شدم و بررسی‌های لازم را از کمبودهای موجود در آن‌ واحد انجام دادم . بخشی از ارزیابی‌های ما به دیدارهای رو در رو باز می‌گردد. علاوه بر این ما در معاونت فرهنگی و دانشجویی سازمان فرم‌های نظرسنجی داریم که در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد و آن‌ها نظراتشان را بیان می‌کنند . »


تا جامعه نیاز دارد نیروی فنی تربیت می‌کنیم


زرهانی در پایان با اظهار امیدواری از آینده سازمان سما خاطرنشان کرد:« آینده ای روشن پیش روی سما است و ما تا زمانی که جامعه نیاز دارد نیروی فنی تربیت می‌کنیم. کشور همیشه به تکنسین‌ها و یقه آبی‌های پنجه طلای آچار به دست که هم مغز فعال و هم دست‌های فعالی داشته باشند، نیاز دارد.»




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته