دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مهر 1394 - 11:48

خوشحالی از فراهم شدن مقدمات اجرای برجام در مهمانی خصوصی دموکرات‌های آمریکا

دموکرات‌های کنگره آمریکا در جلسه‌ای خصوصی، اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که میان ایران و قدرت‌های غربی توافق شد را جشن گرفتند.
کد خبر : 45354

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه «پولتیکو» گزارش کرد: در یک مهمانی خصوصی با حضور «دنیس مک‌دانا» رئیس دفتر کاخ سفید، «نانسی پلوسی» رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان از نقش همکارانش از جمله «لوید داگت»، «دیوید پرایس» و «جن شاکووسکی» نمایندگان این مجلس در جلوگیری از شکست توافق در کنگره قدردانی کرد.


به‌دنبال پایان موفقیت‌آمیز مذاکرات ایران و گروه 5+1 در ماه ژوئیه، کنگره آمریکا دو ماه فرصت داشت تا این توافق را بررسی کند. جمهوری‌خواهان به شدت منتقد توافق بودند و می‌گفتند «باراک اوباما» امتیازات زیادی به ایران داده است. حتی در صورتی‌که طرحی در رد توافق تصویب می‌شد، «اوباما» می‌توانست آن را وتو کند و جمهوری‌خواهان آرای لازم را برای خنثی کردن وتوی رئیس‌جمهوری در اختیار نداشتند.


از سوی دیگر روز گذشته (چهارشنبه) رهبر ایران در نامه‌ای به «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری و رئیس شورای‌عالی امنیت ملی ایران، مصوبه این شورا برای اجرای برجام را تایید کرد.


روز یکشنبه به‌عنوان «روز تصویب» توافق هسته‌ای ایران شناخته می‌شود که با دستور «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا با هدف آمادگی برای لغو و توقف اجرای تحریم‌های هسته‌ای ایران در «روز اجرا»ی توافق همراه بود. اتحادیه اروپا نیز گام مشابهی برداشت.


«روز اجرا»ی توافق روزی است که آژانس تأیید کند ایران به تعهدات اولیه خود درباره غنی‌سازی، مواد غنی شده و تأسیسات اراک عمل کرده است و هم‌زمان تحریم‌های هسته‌ای اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران لغو یا متوقف شود.


«برجام» با مخالفت شدید جمهوری‌خواهانی که اکثریت هر دو مجلس کنگره را در دست دارند مواجه شده است، ولی دموکرات‌ها مانع تصویب هرگونه قطعنامه‌ای در رد آن شدند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته