دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مهر 1394 - 11:20
از سوی ویکی‌لیکس انجام شد؛

افشای محتوای ایمیل‌های شخصی رئیس سابق «سیا» درباره ایران و توصیه به گفتگوی مستقیم با تهران

وب‌سایت «ویکی‌لیکس» محتویات ایمیل‌های شخصی رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را منتشر کرد که بخشی از این محتویات درباره ایران است.
کد خبر : 45344

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از شبکه خبری «بی‌بی‌سی»، وب‌سایت «ویکی‌لیکس» روز گذشته (چهارشنبه) اقدام به انتشار محتوای ایمیل «جان برنان» کرد.


آنگونه که مشخص است، این ایمیل‌ها مربوط به زمانی است که «برنان» در سیا مشغول به کار نبوده است، از جمله فایل مربوط به ایران در سال 2007 یعنی زمانی که «برنان» مشغول تاسیس یک شرکت تحلیل اطلاعات امنیتی به نام «آنالیسیس کورپ» بود.


در حال حاضر «اف‌بی‌آی» و سازمان پلیس مخفی آمریکا مشغول تحقیق درباره هک شدن ایمیل «برنان» هستند. در عین‌حال یک دانش‌آموز دبیرستانی که مدعی هک این ایمیل‌ها است به روزنامه «نیویورک‌پست» گفت که از سیاست خارجی آمریکا خشمگین است. در کاربری توییتر این نوجوان 13 ساله، تصاویری از برخی اطلاعات و اسناد دولتی منتشر شده است.


«برنان» در این تحلیل توصیه‌هایی در ارتباط با ایران برای رئیس‌جمهوری بعدی می‌کند که یکی از آن‌ها تلاش برای ایجاد گفت‌وگوی مستقیم با تهران است.

«برنان» در سال 2013 به‌عنوان رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا منصوب شد. پیش از آن به مدت چهار سال دستیار رئیس‌جمهوری در امور امنیت ملی و مبارزه با تروریسم بود.


«ویکی‌لیکس» نوشت:‌ امروز و در روزهای آینده اسنادی از یکی از حساب‌های ایمیل غیردولتی رئیس «سیا» را منتشر می‌کنیم. «برنان» چندین بار از این حساب برای انتقال اطلاعات پروژه‌هایی با جنبه‌های امنیتی استفاده کرده بود.


ارتباط افشای این اطلاعات با ایران


در فایل مربوط به ایران که «ویکی‌لیکس» اعلام کرده است «برنان» در تاریخ 18 نوامبر 2008 با عنوان «معمای ایران» نوشته است، به‌اظهارنظر درباره چگونگی تعامل با ایران می‌پردازد.


«برنان» در تحلیلش می‌نویسد: ایران در دهه‌های آینده «بازیگری عمده» در سطح جهان خواهد شد و اقدامات و رفتارش تاثیری ماندگار بر منافع دور و نزدیک آمریکا در امور مختلف منطقه‌ای و جهانی خواهد داشت.


وی نوشته است: اطلاع داریم که ایران دارای توانایی بالقوه برای توسعه سلاح اتمی است و ایالات متحده چاره‌ای جز یافتن راهی برای هم‌زیستی با هر دولتی که در تهران سر کار باشد، ندارد. هم‌زمان دولت ایران نیز باید با واشنگتن کنار بیاید، زیرا توانایی تهران برای پیش بردن منافع سیاسی و اقتصادی‌اش بر رابطه‌ای غیرخصمانه با آمریکا و غرب بستگی دارد.


بر طبق اسناد منتشر شده به‌وسیله «ویکی‌لیکس»، «برنان» می گوید: موانع زیادی در این مسیر وجود دارد که بزرگترین آن‌ها 30 سال سابقه حکومت مذهبی ایران برای پیش‌برد راهبرد انقلابی‌اش است.


توصیه‌های «برنان» برای رئیس‌جمهوری آمریکا


«برنان» در این تحلیل توصیه‌هایی در ارتباط با ایران برای رئیس‌جمهوری بعدی می‌کند که یکی از آن‌ها تلاش برای ایجاد گفت‌وگوی مستقیم با تهران است.


ایران دارای توانایی بالقوه برای توسعه سلاح اتمی است و ایالات متحده چاره‌ای جز یافتن راهی برای هم‌زیستی با هر دولتی که در تهران سر کار باشد، ندارد. هم‌زمان دولت ایران نیز باید با واشنگتن کنار بیاید، زیرا توانایی تهران برای پیش بردن منافع سیاسی و اقتصادی‌اش بر رابطه‌ای غیرخصمانه با آمریکا و غرب بستگی دارد.

وی می‌افزاید:‌ گفت‌وگوی مستقیم آمریکا با تهران نباید محدود باشد، زیرا طیف موضوعاتی که بیشترین اهمیت را برای ایران دارد به‌طور جدایی ناپذیری به هم پیوسته است. لازم است چارچوبی جامع برای گفت‌وگو درباره این موضوعات وجود داشته باشد.


«برنان» در یادداشت خود به رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا توصیه می کند لحن کلام خود مقابل ایران را ملایم کند و از «جورج بوش» رئیس‌جمهوری وقت آمریکا به‌خاطر قرار دادن ایران در «محور شرارت» انتقاد کرد.


وی نوشت: حتی مشارکت مثبت ایران در کمک به بازسازی محیط سیاسی افغانستان پس از طالبان با بی‌تفاوتی واشنگتن مواجه شد. به‌گفته «جیمز دابینز» نخستین فرستاده دولت «بوش» در افغانستان، دیپلمات‌های ایرانی خدمات مهمی در موفقیت مذاکرات با حمایت سازمان ملل داشتند که به سر کار آمدن دولت «کرزی» در کابل منجر شد. باوجود این، برخلاف وزیران امورخارجه سایر کشورهای شرکت کننده در آن مذاکرات، وزیر امورخارجه ایران از همتای آمریکایی‌اش یادداشت شخصی تشکر دریافت نکرد .


باید خاطرنشان کرد که منظور «برنان» در این قسمت، «کمال خرازی» وزیر امورخارجه دوران ریاست‌جمهوری «محمد خاتمی» است. «کالین پاول» در آن زمان وزیر امورخارجه آمریکا بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته