دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 آبان 1394 - 08:30
آیت‌الله عباسی‌خراسانی در گفت‌وگو با آنا:

امام حسین (ع) دست‌گیر بود/ مسیر کاروان عاشورا، راه رسیدن به کمال انسانی است

آیت‌الله هادی عباسی خراسانی، استاد حوزه و دانشگاه، معتقد است که تفاوت بین ولایت و غیرولایت در این است که اگر انسان مچ‌گیر باشد، کار شیطانی می‌کند و اگر دست‌گیر باشد کار رحمانی می‌کند. کار امام حسین علیه‌السلام کار دستگیری بود و ما بیاییم اگر در جامعه نواقصی وجود دارد آن را برطرف کنیم. 
کد خبر : 45295

مصطفی فیض، خبرنگار آنا در سمنان- همزمان با فرا رسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان و به مناسبت اقامه عزای حسینی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، فرصتی دست داد تا با آیت‌الله هادی عباسی خراسانی استاد حوزه و دانشگاه که به منظور سخنرانی در بین عزاداران حسینی در مسجد فاطمه الزهرا (س) حضور یافته بود به گفت‌وگو بنشینیم.


آنچه در پی می‌آید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار خبرگزاری آنا با این استاد حوزه و دانشگاه است:


* برای حفظ و گسترش فرهنگ قیام عاشورا باید چه اقداماتی انجام داد؟


- در وهله اول باید ببینیم وجود مبارک حضرت ابا عبدالله الحسین علیه‌السلام برای چیست؟ ایشان فرمودند: خروج من برای اصلاح است. اصلاح در لغت به معنی پیرایش است. پیرایش مقدم بر آرایش است. مشکل جوامع امروز این است که به دنبال آرایش می‌روند اما به پیرایش توجهی نمی‌کنند.


پیرایش‌‌ همان است که باغبان تا علف‌های هرز را نزند هیچ‌گاه محصول خوبی به دست نمی‌آید. اگر بنا باشد فرهنگ عاشورا را نهادینه کنیم باید به سراغ پیرایش برویم. مسیر کاروان عاشورا، مسیر و راه رسیدن به کمال انسانی است.


با اطلاع دقیقی که دارم دانشگاه آزاد اسلامی آثار خوبی را بر جای گذاشته و دانشمندان خوبی هم تحویل جامعه داده است. از خصوصیات این دانشگاه این است که از خود مردم می‌گیرد و برای خودشان هزینه می‌کند و این از جهات استقلال است

در بررسی آسیب‌های اجتماعی می‌بینیم که فرد، خانواده و جامعه سه اصل اساسی رشد و کمال انسانیت هستند. انسان‌ها اگر خودشان را اصلاح کنند بالطبع خانواده خوبی خواهند داشت. قرآن می‌فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ ما هم مامور اصلاح خودمان و اصلاح خانواده‌مان هستیم. وقتی که خانواده خوبی داشتیم، اجتماع خوبی خواهیم داشت. می‌بینیم در کاروانی که با ۱۲۲ نفر از خانواده اهل بیت از مدینه حرکت می‌کند و پس از تحمل مصیبت‌ها و مشکلات بسیار و با شهید دادن و اسیر شدن مجدد به مدینه بازگشت داده می‌شود کوچک‌ترین مسئله ضداخلاقی در آن اتفاق نیفتاد و این نشان می‌دهد که به پیرایش خودشان پرداخته‌اند. بنابراین بهترین چیزی که در هر زمان به این نیاز پاسخ می‌دهد این است که ما به محبت و فطرتمان بپردازیم و عیوبمان را برطرف کنیم.


* دانشگاهیان در گسترش فرهنگ عاشورا چه نقشی را می‌توانند و باید ایفا کنند؟


- آنچه مربوط به حوزه و دانشگاه است، این است که آسیب‌شناسی کنند و ببینند هجمه دشمن در چیست؟ در هر زمانی ولایت مورد هجمه بوده است. دلیل اینکه عاشورا به وجود آمد این بود که نمی‌توانستند ولی را تحمل کنند من بار‌ها گفته‌ام تفاوت بین ولایت و غیرولایت در این است که اگر انسان مچ‌گیر باشد کار شیطانی می‌کند و اگر دستگیر باشد کار رحمانی می‌کند. کار امام حسین علیه السلام کار دستگیری بود و ما بیاییم اگر در جامعه نواقصی وجود دارد آن را برطرف کنیم.


* دانشگاه آزاد اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


- دانشگاه آزاد اسلامی خدمت خوبی به کشور کرد و من از دست اندرکاران آن تشکر می‌کنم. اگر دانشگاه آزاد اسلامی نمی‌بود دانشگاه ملی الان نمی‌توانست پاسخگو باشد. با اطلاع دقیقی که دارم دانشگاه آزاد اسلامی آثار خوبی را بر جای گذاشته و دانشمندان خوبی هم تحویل جامعه داده است. از خصوصیات این دانشگاه این است که از خود مردم می‌گیرد و برای خودشان هزینه می‌کند و این از جهات استقلال است که این استقلال را حوزه علمیه نیز دارد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته