دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مهر 1394 - 17:30

افزایش تعداد زرادخانه هسته‌ای پاکستان برای تولید سلاح اتمی

یک اندیشکده آمریکایی برآورد کرده است زرادخانه هسته‌ای پاکستان 145 تا 205 سلاح اتمی اورانیومی و پلوتونیومی را دارد.
کد خبر : 45285

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از خبرگزاری «کیودو» ژاپن، موسسه «امنیت علمی و بین‌المللی» (ISIS) پیش از سفر «نوازشریف» نخست‌وزیر پاکستان، به واشنگتن در گزارش دوره‌ای خود اعلام کرد آمریکا در مورد توسعه سلاح‌های تاکتیکی کوتاه‌برد و دوربرد پاکستان و سیستم تحویل سلاح این کشور نگران است.


«دیوید آلبرایت» رئیس موسسه که به سبب پیگیری برنامه‌های هسته‌ای پاکستان از مراحل ابتدایی شناخته شده، این گزارش را نوشته است.


بر اساس این مطالعه، پاکستان می‌تواند بین 35 تا 50 سلاح هسته‌ای با پایه پلوتونیوم و 110 تا 155 سلاح با پایه اورانیوم داشته باشد.


اورانیوم تسلیحاتی غنی شده تا 90 درصد و پلوتونیوم می‌توانند به عنوان پایه سلاح‌های اتمی استفاده شوند.


کاخ سفید پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرد «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا، در سفر نوازشریف به واشنگتن، نگرانی خود را درباره امنیت زرادخانه هسته‌ای پاکستان مطرح می‌کند.


به نوشته روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، دولت آمریکا به دنبال جلوگیری از استقرار سیستم موشکی پاکستان است که می‌تواند فراتر از دشمن اصلی آن- هند- را هدف گیرد و از این رو، به دنبال امضای تواقی برای محدود کردن زرادخانه پاکستان است تا محدودیت‌های مطمئن‌تری برای دسترسی به فناوری هسته‌ای ایجاد شود.


«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید، سه‌شنبه هفته گذشته تاکید کرد دولت آمریکا این اعتماد را به دولت پاکستان دارد که به خوبی از طیف گسترده تهدیدهای بالقوه زرادخانه هسته‌ای خود آگاه است و اینکه پاکستان یک نیروی امنیتی حرفه‌ای و کارکشته دارد که اهمیت بالا و اولویت جهانی امنیت هسته‌ای را می‌داند.


به نوشته نیویورک تایمز، آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری «جرج دبیلیو بوش» یکصد میلیون دلار در یک برنامه برای کمک به حفظ زرادخانه هسته‌ای پاکستان هزینه کرد؛ تلاشی که اوباما آن را ادامه داد.


مقام‌های آمریکایی نگرانند سلاح‌های هسته‌ای کوچک کوتاه‌بردی که پاکستان برای استفاده در برابر هر گونه حمله هند طراحی کرده است به سرقت رفته باشد و به دست یک فرمانده سرکش استفاده شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته