دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 دی 1398 - 11:42
نشنال اینترست:

ایران به‌جای نبرد هوایی با آمریکا هوشمندانه از جنگ نامتقارن استفاده می‌کند/ ارتقای جنگنده‌های پنتاگون تنها روی کاغذ!

یک نشریه تخصصی سیاست خارجی آمریکا تصریح کرد که استفاده ایران از ابزارهای جنگ نامتقارن برای برخورد با ایالات‌متحده به‌جای اینکه آمریکا را در آسمان به چالش بکشد، بسیار هوشمندانه خواهد بود.
کد خبر : 452565
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از نشنال اینترست، با خروج ایالات‌متحده از برنامه جامع اقدام مشترک (توافق هسته‌ای با ایران)، به نظر می‌رسد، جنگ با تهران محتمل است. در صورت درگیری نظامی بین واشنگتن و تهران، رویکرد کاخ سفید برای تغییر حکومت در ایران نیز احتمالی رو به افزایش خواهد داشت.


حمله گسترده نظامی علیه ایران، مستلزم این است که آمریکا نیروی هوایی ایران ازجمله هواپیماهای آمریکایی را که تا به امروز به ایفای مأموریت پرداخته‌اند نابود کند. بهترین ناوگان جنگنده هوایی ایران جنگنده‌های «گرومن اف-14 تام‌کت» است. نیروی هوایی ایران قبل از انقلاب اسلامی در 1979، 80 جنگنده قدرتمند نسل چهارم را خریداری کرد، اما تحویل 79 فروند از آن‌ها متوقف شد. علاوه بر این، ایران 714 موشک «هاگ» (که اکنون به ریتون ارتقا یافته)، یک رادار دور برد «ای. آی.ا. 54 ای فونیکس» و موشک‌های هوا به هوای هدایت‌شونده با 100 مایل دریایی برد خریداری کرد.


ارتقای جنگنده آمریکایی روی کاغذ!


هنگامی‌که جنگنده «اف – 14» توسعه یافت، جزو توانمندترین جنگنده‌هایی بود که در اواخر دهه 1960 توسط ایالات‌متحده ارتقا پیدا کرد. این هواپیمای جت در سال 1974 توسط نیروی دریایی آمریکا مورد استفاده قرار گرفت و مجهز به رادار دوربرد «ای. دبلیو.جی -9» پالس داپلر بود که بیش از 115 مایل دریایی برد داشت.



جنگنده اف -14


رادار این جنگنده، اولین مجموعه رادار آمریکایی بود که هنگام پرواز، مسیر را اسکن می‌کرد تا امکان چند شلیک را فراهم کند. ترکیب این دو فناوری موجب می‌شد تا این جنگنده بتواند به‌طور هم‌زمان 6 بمب‌افکن را هدف قرار دهد.



روی کاغذ، تام‌کت ارتقایافته آمریکا به نیروی دریایی این کشور توانایی فراوانی می‌داد، هرچند در مقام عمل، کاملاً نیازهای این نیرو را برطرف نمی‌کرد.



بروز رسانی تام‌کت‌‌های ایرانی


این در حالی است که ایران تام‌کت‌ها را با تجهیزات و سلاح‌های بالقوه جدید به‌روز کرده و با وجود اینکه از 20 فروند جنگنده میگ 29 روسی استفاده می‌کند، تام‌کت‌های آمریکایی قدرتمندترین جنگنده‌های نیروی هوایی ایران هستند که در صورت وقوع جنگ، در صف اول خط دفاعی علیه هجمه پنتاگون به پرواز در خواهند آمد.


در نبرد احتمالی علیه ایران، جنگنده اف-22 رپتور شرکت لاکهید مارتین نقش اول را ایفا خواهد کرد. این جنگنده در مقایسه با مدل اف – 14 نوعی شگفتی فناوری به شمار می‌آید که مجهز به پیشرفته‌ترین سنسورهایی است که تاکنون برای یک هواپیمای نظامی ساخته‌شده است. به‌عنوان‌مثال، اف 22 با تشخیص پرواز جنگنده‌های ایرانی می‌تواند با سرعت بسیار بالایی به سمت آن‌ها به پرواز درآمده و موشک «رایتون ایم 120» خود را شلیک کند.


جنگنده اف 22


جنگنده اف - 22 رپتور


اصلی‌ترین ویژگی اف – 22 سرعت فوق‌العاده و رادارگریز بودن آن‌هاست و به همین دلیل در نبردهای رودررو از شانس زیادی برای برتری هوایی برخوردار است. با این اوصاف، استفاده ایران از ابزارهای جنگ نامتقارن برای برخورد با ایالات‌متحده به‌جای اینکه آمریکا را در آسمان به چالش بکشد، بسیار هوشمندانه خواهد بود.


گزینه‌های بی‌شمار ایران برای آغاز جنگ نامتقارن


این نشریه تخصصی چندی پیش در تشریح ابعاد جنگ نامتقارن ایران اذعان کرد: با این حال، حمله به ایران مشابه جنگ‌های پیشین نخواهد بود و مقامات آمریکایی همین تصور اشتباه را در عراق و چند دهه قبل در ویتنام داشتند. حتی دشمنانی که به نظر می‌رسد ازنظر توانایی‌های نظامی متعارف ضعیف هستند، گزینه‌های بی‌شماری برای آغاز جنگ نامتقارن در اختیار دارند. این استراتژی می‌تواند به جنگی تبدیل شود که صدمات جدی به برتری نظامی آمریکا وارد می‌کند.


به تعبیر «جیمز استاوریدیس»، دریادار بازنشسته آمریکایی «اگر ایران مسیر جنگ را انتخاب کند، بسیار مؤثر عمل خواهد کرد. در حقیقت از منظر نظامی، توانایی‌های ایران بسیار قوی است و آن‌ها به‌ویژه در حوزه‌های مختلف از توانایی قدرتمندی در جنگ نامتقارن برخوردارند. حملات سایبری، یگان قایق‌های تاکتیکی تندرو، زیر دریایی‌ها، نیروهای ویژه و موشک‌های کروز سطح به سطح، همه ازجمله تجهیزات و امکانات پیشرفته ایران هستند. آن‌ها همچنین در استفاده از این تجهیزات در محیط غرب آسیا بسیار کارآزموده هستند.»


قایق تندرو


قایق‌های تندروی سپاه پاسداران


ایران فراتر از بحث استفاده مستقیم از توانایی‌های نظامی خود، ممکن است از شبکه متحدان سیاسی و نظامی هم‌پیمانش در غرب آسیا بخواهد که ایالات‌متحده را ویران کنند. جمهوری اسلامی روابط بسیار نزدیکی با حزب‌الله لبنان و برخی گروه‌های شبه‌نظامی عراقی دارد. به همین دلیل، نیروهای باقی‌مانده آمریکایی که در عراق مستقر هستند، می‌توانند به‌طور ویژه در معرض حملات ایذایی و کشنده قرار گیرند. ازاین‌رو به‌راه انداختن جنگ با ایران، موضوع کم‌اهمیتی نیست و ترامپ برای انجام این رفتار گستاخانه، غیرمسئولانه رفتار می‌کند. حمله به ایران می‌تواند کابوسی طولانی و پرهزینه را از منظر مالی و جانی شکل داده و هزاران آمریکایی را به کشتن دهد.


انتهای پیام/4106/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: نشنال اینترست
ارسال نظر
هلدینگ شایسته