«منطقه پرواز ممنوع» و آشتی مخاطب نوجوان با سینما/ مخاطب را آخر پاییز میشمارند!
گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا ـ این روزها سینمای نحیف کودک و نوجوان در ایران جان تازهای گرفته است. چندین اثر حوزه کودک و نوجوان در دو قالب سینمایی و انیمیشن در گیشهها دیده میشوند و خانوادهها برای رفتن به سینما بیشتر از همیشه امکان حضور مقابل پرده نقرهای را کنار یکدیگر دارند. در این نوشتار، آمار و ارقام فروش فیلم سینمایی منطقه پرواز ممنوع ساخته امیر داسارگر به عنوان و تاثیر آن بر حضور بیش از پیش مخاطب در سینما بررسی میشود که نشانگر آشتی نوجوانان به عنوان مخاطب خاص این فیلم با سینماست.
موفقیت در مخاطبشناسی
سینمای ایران مدتهاست اقبال کمی به مخاطبشناسی دارد. سود بیشتر تنها چیزی است که سرمایهگذار و سینمادار را ترغیب به فعالیت میکند و مخاطب خوشش بیاید یا نیاید باید فیلمهایی که به زعم آنها فروش بیشتری خواهد داشت را ببیند، فارغ از اینکه این آثار چه کیفیتی دارند و چه چیزی به ایدهها و افکار مخاطب اضافه میکند. به نظر میرسد دستاندرکاران سینما نگاه غرب به سینما یعنی سرگرمی (entertainment) را هم به درستی درک نکردهاند و تنها با تولید آثاری که به زعم آنها فروش بیشتری خواهد داشت به دنبال گردش مالی بیشتر هستند. سوال این است که آیا معنی سرگرم کردن مخاطب همین است؟
در این بین اما «منطقه پرواز ممنوع» با تلاش برای ارائه دلچسب مضامین ارزشمند ملی و انقلابی و دست گذاشتن روی مخاطب نوجوان، راهی متفاوت را در پیش گرفته است. آمار و ارقام هم نشان میدهند با همه سنگاندازیها، بدنه مخاطبین این کار را تایید و تحسین میکنند و اکران این فیلم موفق بوده است.
آمار و ارقام چه میگویند؟
مهمترین اعدادی که از فروش یک فیلم سینمایی یا انیمیشن در رسانهها منعکس میشود میزان فروش و تعداد مخاطبین آن است. اما فارغ از این آمار میتوان به راحتی تعداد مخاطبین آثار یک ژانر را هم مقایسه کرد تا اثرگذاری اکران یک فیلم بر گیشه سینما را نیز بررسی کرد.
«منطقه پرواز ممنوع» با اکران رسمی از نیمه آبان ماه تا امروز ( هشتم دی ماه) بیش از پنج میلیارد و 500 میلیون تومان فروش و بیش از نیم میلیون مخاطب را تجربه کرده است. اما برای مقایسه این اثر ارزشمند با دیگر تولیدات حوزه کودک و نوجوان، حساب و کتاب مالی آن همه ماجرا نیست.
مقایسه تعداد مخاطبان سینما در آذرماه سال 96 و 97 با مخاطبان در سال 98 که بازه اکران این اثر است اطلاعات جالبی را به دست میدهد. سال 96 و 97 سینما در آذر ماه دو میلیون و صد هزار نفر را پذیرا بوده است، اما امسال نزدیک به سه میلیون و دویست هزار نفر در آذر ماه در سینماها به تماشای آثار مختلف نشستهاند.
در اختلاف بیش از یک میلیون حضور مخاطبان در سینماها، سهم نیم میلیونی «منطقه پرواز ممنوع» به خوبی نشانگر درک دستاندرکاران این اثر از چگونگی ارتباط با مخاطبی است که کمتر در سینمای ما مورد توجه قرار میگیرد. چرا که این اثر توانسته کسانی که مشتری ثابت سینما نیستند را پای پرده نقرهای بکشاند.
رقابت سالم به نفع مخاطب
عدم پخش همزمان آثار با مضامین مشابه، درخواست همیشگی صاحبان آثار سینمایی است تا به زعم خود همه مخاطبان برای فیلم آنها به سینما بیایند و نداشتن رقیبی که همزمان در گیشه باشد، برای آنها نوعی مزیت محسوب میشود. اما به نظر میرسد این همه ماجرا نیست.
شاید یک دلیل افزایش چشمگیر مخاطبان در آذر ماه 98 نسبت به دو سال قبلی را بتوان اکران همزمان چند اثر در حوزه کودک و نوجوان دانست. علاوه بر منطقه پرواز ممنوع، انیمیشنهای آخرین داستان و بنیامین و نیز سینمایی تورنادو در حال حاضر روی پرده هستند. این در حالی است که سال گذشته پیشونی سفید 2 به کارگردانی سید جواد هاشمی در نیمه آبان اکران رسمی خود را آغاز کرد و رقیبی هم نداشت. با این حال تاثیر فاحشی بر حضور مخاطب در سینما در آذرماه 97 نداشته است.
به نظر میرسد رقابت آثار میتواند مفید هم باشد. شاید تولیدکنندگان یک فیلم یا انیمیشن باید به این نکته بیشتر دقت داشته باشند که حضور در سینما برای تماشای یک اثر حوزه کودک و نوجوان همه اعضای یک خانواده را درگیر میکند نه فقط جوانان یا بزرگسالان را، پس اثری موفق خواهد بود که همه بتوانند با خیال راحت آن را ببینند و لذت ببرند و درباره آن گفتگو داشته باشند. در نظر گرفتن ظرافتها در تولید یک اثر برای ارتباط گرفتن بهتر مخاطب با آن را میتوان یکی دیگر از نقاط قوت منطقه پرواز ممنوع دانست.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/