دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 دی 1398 - 16:40
هفته پژوهش111/ مدیر مرکز تحقیقات هسته فناور سبزاندیشان در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

ساخت دستگاه هواساز با استفاده از ریزجلبک اسپیرولینا/ تولید غذای آینده جهان توسط دانش‌آموخته دانشگاه آزاد

مدیر مرکز تحقیقات هسته فناور سبزاندیشان از ساخت دستگاه هواساز با استفاده از ریزجلبک اسپیرولینا خبر داد.
کد خبر : 452154
BS0K0353.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، خواص بی‌نظیر جلبک‌های دریایی سبب شده هر روزه محصولات زیادی برپایه این گیاه ساخته شود که خاصیت درمانی، خوراکی و زیبایی دارد. محسن بصیری کجانی، مدیر مرکز تحقیقات هسته فناور سبزاندیشان نیز در زمینه ریزجلبک‌ها کار تحقیقاتی می‌کند، ریزجلبک  اسپیرولینا را اکسیر جوانی و ماده غذایی آینده می‌داند.


این هسته فناور با هدف تحقیق درباره روش‌های کشت انواع ریزجلبک‌ها راه‌اندازی شده است.


بصیری توانسته یک دستگاه هواساز با استفاده از این ریزجلبک تولید کند که به اندازه 8 درخت اکسیژن تولید می‌کند.


در ادامه متن مصاحبه با محسن بصیری مدیر مرکز تحقیقات هسته فناور سبزاندیشان را می‌خوانید.


آنا: ریزجلبک‌ها چه گونه‌هایی دارد و در کدام مناطق ایران می‌روید؟


بصیری: در جنوب کشور مخصوصا در بندر چابهار پتانسیل انجام این تحقیق وجود داشت. در بندر چابهار ریزجلبک گراسیلاریا وجود دارد، در ارومیه بهترین گونه دونالیلا است و گونه‌های دیگر مثل کوروللا و آناونا گونه‌هایی هستند که از لحاظ ارزش غذایی دارای ارزش بالایی هستند.



یک هواساز خانگی تولید کردیم که با هر لیتر آب به اندازه 8 درخت اکسیژن تولید می‌کند.



آنا: هسته فناور سبزاندیشان چه اقداماتی انجام داده است؟


بصیری: در اولین فاز اسپیرولینا را با گرید انسانی و دارویی و با بار میکروبی خیلی کم تولید کردیم. اسپیرولینا گونه‌ای است که سازمان غذایی آمریکا به عنوان غذای آینده و سازمان غذا و داروی ژاپن با عنوان اکسیر جوانی از آن یاد می‌کند. در ایران در گرید دارویی از اسپیرولینا بسیار ناچیز استفاده می‌شود و بیشتر برای کارهای تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


آنا: کاربرد این ریزجلبک‌ها کجاست؟


بصیری: کاربرد اسپیرولینا در صنایع غذایی است. رنگدانه‌ای که از آن استخراج می‌شود به عنوان رنگ طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد و خاصیت‌های دارویی دارد. کلسترول خون را کاهش می‌دهد. به عنوان مکمل غذایی برای کسانی که جیره‌های گیاهی می‌گیرند و همه پروتئین‌ها را نمی‌توانند دریافت کنند کاربرد دارد. 70 درصد وزن خشک اسپیرولینا را پروتئین تشکیل می‌دهد، کلاژن دارد و کلاژن‌سازی را تحریک می‌کند. ترمیم بافت، زخم و سم‌زدایی را انجام می‌دهد.


آنا: محصول شما تجاری‌سازی شده است؟


بصیری: هنوز به مرحله تجاری‌سازی نرسیده است. اکنون در حال انجام آنالیزهای اولیه هستیم.


آنا: تست‌های اولیه را انجام داده‌اید؟


بصیری: تست‌ها را انجام داده‌ایم ولی سازمان غذا و دارو تست‌های خاص خودش را باید انجام دهد که  هنوز انجام نشده است.


آنا: صحبت‌هایی با معاونت علمی ریاست جمهوری یا دانشگاه آزاد اسلامی برای گرفتن حمایت از آنها انجام داده‌اید؟


بصیری: نه. فعلاً در مرکز رشد دانشگاه آزاد واحد نجف‌آباد مستقر هستیم و حمایت‌های آنها خوب بوده است. در ادامه شاید پارک یا حامی شخصی داشته باشیم.


آنا: در گرید انسانی چطور، کاری انجام داده‌اید؟


بصیری: در گرید انسانی تولیدات کم است، در ایران بیشتر در بحث خوراک دام به وسیله حوضچه‌های روباز تولیدات صورت می‌گیرد. اسپیرولینا خاصیت آنتی‌اکسیدانی ذاتی دارد، ما با فتوبیوراکتور تولیدات را انجام می‌دهیم. البته از انرژی دستی در سیستم‌ها استفاده می‌شود. تولید در گرید انسانی گران تمام می‌شود.


جلبک‌هایی که ما روی آنها کار کرده‌ایم، اکثراً در تصفیه و تهویه هوا مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مسیر یک هواساز خانگی تولید کردیم که با هر لیتر آب به اندازه 8 درخت اکسیژن تولید می‌کند و فلزات سنگین را از هوا جذب می‌کند. این محصول با هدف تهویه هوای اتاق‌های بیمارستانی و خانه‌ها ساخته شده است.


آنا: این محصول تجاری‌سازی نشده است؟


بصیری: نه هنوز. این را هم از روی مدل‌های خارجی تولید کردیم. هدف اصلی تهویه هوای مناطق صنعتی با درخت‌های اسپیرولینا بود. درخت‌ها فتوبیوراکتورهای بزرگی می‌شوند که در حجم زیاد این کار را انجام می‌دهند.


بزرگ‌ترین مزیت این دستگاه توجیه اقتصادی آن است. یعنی نه‌تنها تصفیه هوا را انجام می‌دهد بلکه تولید ریزجلبک هم انجام می‌دهد. حال در پایین‌ترین سطح در گرید دام هم ورود کرده‌ایم که خوراک دام را تولید کرده‌ایم که تجاری‌سازی شده است.


آنا: تولید مکمل‌های ورزشی را نیز در دستور کار دارید؟


بصیری: کسانی که جیره غذایی انتخاب می‌کنند و می‌خواهند کاهش یا افزایش وزن داشته باشند باید بدانند که یکسری از  استامینوها بدن تولید می‌شود و مابقی از مواد غذایی گرفته می‌شود. در این مسیر نمی‌توان غذایی را حذف کرد شاید بتوان ماده غذایی را کمتر استفاده کرد ولی با اسپیرولینا می‌توان یک جیره ثابت داشت که همه مواد غذایی را دارا باشد.



اسپیرولینا به خاطر خاصیت آنتی اکسیدانی خود می‌تواند ضایعه یا التهاب را تسکین دهد.



چربی ذاتی‌ این ماده پایین است و می‌توانیم بگوییم حدوداً 3 درصد اسید چرب دارد و جیره خیلی خوبی است. برای مکمل‌های بدن‌سازی نیز می‌توان از  اسپیرولینا استفاده کرد. بسیاری از مکمل‌های بدن‌سازی شبه‌هورمون هستند و تنظیمات هورمونی بدن را به هم می‌ریزند باعث ایجاد سرطان‌ها مانند سرطان کبد می‌شوند ولی اسپیرولینا کبد را سمیت‌زدایی و کارکرد آن را بهتر می‌کند. بیشترین سمی هم که از بدن دفع می‌کند، آرسنیک است که در آب‌ یا در برنج‌ وجود دارد.


آنا: در محصولات آرایشی بهداشتی چطور ورود کرده‌اید؟


بصیری: همان‌طور که گفتم سازمان غذا و داروی ژاپن از آن به عنوان اکسیر جوانی یاد می‌کند. با آزاد کردن رادیکال‌های آزاد باعث شادابی پوست می‌شود و ماسک‌های اسپیرولینا در بازار موجود است و استفاده می‌شود. خاصیت ضد چروک دارد، حالت چربی و جوش‌های پوست را ترمیم می‌کند،  کلاژن دارد و کلاژن‌سازی در بدن را هم تحریک می‌کند.


آنا: در ترمیم زخم اسپیرولینا کاربرد دارد؟


بصیری: اسپیرولینا به خاطر خاصیت آنتی اکسیدانی خود می‌تواند ضایعه یا التهاب را تسکین دهد و بافت پوست را آماده ساخت کلاژن کند.


آنا: فعالیت‌های علمی آمریکا درباره اسپیرولینا چگونه است؟


بصیری: آمریکا اسپیرولینا را به عنوان غذای آینده می‌داند. با توجه به اینکه جمعیت جهان به‌طور روز افزون در حال زیادشدن است و صنعت کشاورزی هم با توجه به بحث‌هایی نظیر تراریخته و خشکسالی‌های اخیر، برداشت از دریا رو به افول است، آمریکا اسپیرولینا را به عنوان غذای آینده می‌شناسد و اولین بار هم به عنوان غذای فضانوردان از آن استفاده شد.


آنا: صحبت از پروتئین بالای این محصول کردید، لطفا کمی در این باره توضیح دهید؟


بصیری: 70 درصد وزن خشک اسپیرولینا را پروتئین تشکیل می‌دهد و در بحث دام، بهترین جیره غذایی است که در حال حاضر استفاده می‌شود در صورتیکه در ماده غذایی مانند سویا 45 درصد وزن را پروتئین تشکیل می‌دهد.


آنا: اسپیرولینا در کجا کشت می‌شود؟


اسپیرولینا در آب شور وجود دارد و از آن جداسازی می‌شود، خالص‌سازی‌ آن با محیط کشت و روش کشت اختصاسی صورت می‌گیرد با این محیط کشت اختصاصی توانسته‌ایم راندمان برداشت را به مقدار قابل توجهی افزایش دهیم تا حدی که از هر 10 لیتر حدود 100 گرم پودر خشک گرید انسانی جداسازی می‌شود.


انتهای پیام/4040/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب