دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 دی 1398 - 18:39
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز:

حیوانات در آموزه‌های اسلامی و عقل انسانی صاحب حق هستند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز گفت: «از نظر عقلی بسیاری از موجودات زنده مانند درخت و ... صاحب حق هستند، چه برسد به حیوانات و اگر این حق ادا نشود، عقل بشری انسان را مؤاخذه خواهد کرد.»
کد خبر : 452038
دکتر برهانی در سمینار حقوق حیوانات (2).jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از کرج، محمدحسن برهانی‌فر عصر امروز در سمینار دامپزشکی حقوق حیوانات با اشاره به برخی از نظریات مطرح در غرب به بررسی این نظریات در غرب، شرق و اسلام پرداخت.


وی با اشاره به تاریخ فلسفه و اندیشه فلاسفه گفت: «بسیاری از فلاسفه غرب بر این اعتقاد هستند که حق بدون تکلیف و تکلیف بدون حق معنا ندارد و اگر جایی برای موجودی اعم از انسان، حیوان، نبات و ... تکلیفی وضع شد، همانجا باید قائل به حقی برای او باشیم.»


دامپزشکی


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز عنوان کرد: «از نظر عقلی بسیاری از موجودات زنده مانند درخت و ... صاحب حق هستند، چه برسد به حیوانات و اگر این حق ادا نشود، عقل بشری انسان را مؤاخذه خواهد کرد.»


برهانی‌فر به بیان حق انسان بر حیوان و برعکس پرداخت و توضیح داد: «با توجه به اینکه حیوانات دارای تکالیف، کاربردها و وظایفی هستند، باید برای آنان حقوقی نیز قائل شد و اگر حقوقشان ادا نشود از نظر عقلی و فقهی قابل مذمت است.»


وی متذکر شد: «برخی نظریه‌پردازان غربی معتقدند که چون حیوان شعور ندارد؛ بنابراین حق ندارد و این از نظر اسلام مردود است؛ چراکه از منظر اسلام کل هستی شعورمند بوده و تصادفی نیست و این امر برای کوچک‌ترین ذرات هستی تا کهکشان‌ها مصداق دارد.»


لزوم تحقیق دانشجویان درباره فلسفه دامپزشکی


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز با بیان تفاوت بین فهم و عقل گفت: «اگرچه حیوان دارای عقل نیست؛ اما فهم براساس غریزه دارد و امور غریزی در کمترین شکل نیمه آگاهانه هستند.»


برهانی‌فر با بیان اینکه دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی کرج جزء موفق‌ترین دانشکده‌های دامپزشکی کشور است، ابراز امیدواری کرد که در مسیر توسعه و پیشرفت علوم دامپزشکی در زمینه‌های مختلف اعم از فلسفه  دامپزشکی و حقوق حیوانات نیز شاهد ارائه مقالات علمی بیشتری باشیم.


وی با اشاره به وجود جای خالی برخی از مباحث در دانشکده‌های دامپزشکی کشور به دانشجویان پیشنهاد کرد که درباره فلسفه دامپزشکی به تحقیق بپردازند و به این ترتیب جهشی در دانش دامپزشکی امروز ایجاد کنند.


انتهای پیام/4078/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته