دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 دی 1398 - 14:18
هفته پژوهش 103/ مدیر بازاریابی یک شرکت ساخت بازی:

ساخت بازی‌های موبایلی توسط محققان دانشگاه آزاد قزوین/ صنعت گیم در ایران نوپا است

محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین با حمایت‌های این واحد به ساخت و توسعه بازی‌های موبایلی روی آورده‌ و موفقیت بسیاری کسب کرده‌اند.
کد خبر : 451796
5963850_132.jpg

عرفان کوزه‌گران در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، گفت: ما یک تیم طراحی و توسعه بازی‌های موبایلی هستیم که تا الان توانسته‌ایم چهار بازی منتشر کنیم که دوتا از این بازی‌ها (بازی کلماتیک و تور کلمات)  در ایران موفق بوده‌اند.


مدیر بازاریابی یک شرکت ساخت بازی، درمورد بازی‌های تولید شده اظهار کرد: اولین بازی ما زوبی نام داشت که یک بازی  خیلی ساده بود. بعد از آن سراغ سانجو که یک بازی رانر بود رفتیم. این بازی از هنر و موسیقی ایرانی بهره می‌برد و مورد استقبال کاربران قرار گرفت، اما بعد از مدتی متوجه شدیم که این بازی مشکلاتی در مدل درآمدی‌اش دارد، برای همین روند توسعه‌اش را متوقف کردیم.


وی افزود: سپس با تحلیل بازار به ساختن بازی کلمه‌ای پرداختیم. سال 96 بازی‌های کلمه‌ای بسیار مورد استقبال کاربران قرار گرفت. ما هم بازی کلماتیک را ساخته و منتشر کردیم. این بازی در نسخه‌های اولیه‌اش موفقیت چندانی کسب نکرد اما با تحلیل داده‌های کاربران توانستیم بازی کلماتیک را تبدیل به یک بازی موفق کنیم به طوری که توانست 400 هزار کاربر جذب کند. از این تعداد، 200 هزار کاربر در نسخه IOS داشتیم و شاخص‌های خیلی خوبی هم داشت.


کوزه‌گران درباره تجاری‌سازی و کسب درآمد این بازی‌ها عنوان کرد: ما در همه بازی‌های‌مان از مدل پرداخت و تبلیغات درون‌برنامه‌ای کمک می‌گیریم. به این صورت که کاربر برای اینکه مراحل بازی را سریع‌تر طی کند یا اینکه مثلاً در بازی کلمه‌ای بتواند راهنمایی بگیرد، باید یک سکه خرج کند. این سکه را می‌تواند از دو راه خرید درون‌برنامه‌ای و یا مشاهده تبلیغات به دست آورد.


مدیر بازاریابی این شرکت درباره حمایت مسئولان دانشگاه آزاد گفت: دکتر موسی‌خانی رئیس واحد قزوین از ما حمایت بسیار خوبی کردند و تجهیزات اولیه و محل استقرار تیم را برایمان فراهم کردند. همچنین درتلاش هستیم از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای گرفتن وام و دیگر امکانات مورد حمایت قرار بگیریم.


وی درباره مشکلاتی که با آن مواجه هستند گفت: صنعت گیم در ایران نوپا است و شناخته شده نیست، به‌همین خاطر شاید هنوز نمی‌توانیم اسمش را یک صنعت بگذاریم. معمولاً یکی از مشکلاتی که داشتیم جذب سرمایه‌گذار بود. در ایران معمولاً سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت انجام نمی‌شود و بازی‌سازی یک امر بلندمدت است. بیشتر باید سرمایه‌گذار بلندمدت پیدا کنیم و از این جهت زیاد حمایت نمی‌شود.


مشکل دیگر، تجهیزاتی است که استفاده می‌کنیم. این تجهیزات گران‌قیمت است و هزینه خرید ما را بالا می‌برد، بنابراین نیاز داریم حمایت بیشتری در این زمینه انجام شود.


انتهای پیام/4112/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب